Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám

Novinka Borgwardu nevyjela na silnice po už déle než půlstoletí a nejsme si jisti, jestli dnes návrat značky někoho zvedne ze židle. Snad jen její logo by mohlo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám

8.2.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Novinka Borgwardu nevyjela na silnice po už déle než půlstoletí a nejsme si jisti, jestli dnes návrat značky někoho zvedne ze židle. Snad jen její logo by mohlo.

Pokud vás drzá školní mládež na ulici neoslovuje „dědku” a nebo nepatříte mezi automobilové fajnšmekry mající načtenou historii všech automobilek, které kdy existovaly, ta s označením Borgward vám zřejmě mnoho neřekne. Založena byla již v roce 1929 a fungovala až do roku 1961, kdy její působení na trhu ukončil krach.

Borgward se dnes může zdát bezvýznamnou hříčkou automobilové historie, faktem ale je, že tato automobilka měla pověst technologického průkopníka a do prodeje v Německu dostala jako první hned několik svého času inovativních řešení, mimo jiné automatickou převodovku nebo vzduchové odpružení. Při své velikosti ale bohužel nebyla schopna vyvíjet a vyrábět své vozy s náklady srovnatelnými s konkurenty jako byl Opel a efektivitě jejího fungování nepomáhalo ani to, že šlo ve skutečnosti o čtyři malé společnosti spojené pod jednou značkou, z nichž každá vyvíjela a vyráběla vozy na vlastní pěst.

Po neúspěšné dodávce aut do USA v roce 1960 se tak dostavily vážné finanční potíže, které ve výsledku vyústily v bankrot. Zakladatel firmy Carl Borgward, který její smrt přežil o dva roky, sice do svého skonu tvrdil, že jeho společnost technicky vzalo insolventní nebyla (čemuž neodporuje fakt, že všichni věřitelé Borgwardu byli uspokojeni a firmě ještě zůstala aktiva v hodnotě 4,5 milionu tehdejších marek - to bylo hodně peněz), i přes rozličné konspirační teorie byla ale zřejmě důvodem krachu hlavně nevíra věřitelů v to, že podnikání společnosti v dalších letech bude za nastalých okolností ziskové. A tak si z ní „vzali své”, dokud bylo z čeho brát.

Ať už tohle bylo jakkoli, v posledních letech se firma pod vedením Christiana Borgwarda, vnuka zakladatele značky, pokouší o návrat. K tomu by mělo po téměř dekádě příprav dojít letos na autosalonu v Ženevě, zatím ale nemáme informace o tom, jakou formu by tento návrat měl mít. Není tedy jasné, zda společnost pouze ohlásí záměr se vrátit nebo rovnou představí nějaký koncept či nový model. Zatím uvolnila jen video vzpomínající na svou historii s dovětkem, že ve Švýcarsku „otevře novou kapitolu ve své historii”.

My bychom dodali, že po více jak 50 letech klinické smrti bude návrat Borgwardu s napětím očekávat málokdo, na logo firmy by ale leckdo zvědavý být mohl. Však se na něj podívejte sami, francouzský Renault bude mít v tomto směru po letech zase pořádnou konkurenci...


Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám - 1 - Borgward 2015 navrat 01Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám - 2 - Borgward 2015 navrat 02
Christian Borgward a to, co by chtěl znovu postavit na nohy

Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám - 3 - Borgward Hansa 1500 Kombi 01Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám - 4 - Borgward Hansa 1500 Scportcoupe 01
Borgward Hansa Kombi a Sportcoupe...

Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám - 5 - Borgward Isabella 01Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám - 6 - Borgward Isabella 02
...Borgward Isabella...

Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám - 7 - Borgward P100 01
...Borgward P100, tři zřejmě nejvýznamnější modely značky

Zdroje: Borgward, Wikimedia Commons

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.