Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak dostává přes 1 000 koní na asfalt elektrický Veyron? Vzor našel v přírodě
24.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říká se, že příroda už dávno všechno vymyslela a stačí se v ní inspirovat. Lidé z Rimacu s tím nesouhlasit jistě nebudou, RAWTV jde tím směrem.
„Elektrický Veyron” se po právu přezdívá Rimacu Concept One. Je to dnes nejvýkonnější a nejrychlejší silniční elektromobil světa, když aktuálně pracuje až s 1 224 výkonu, který posílá na všechna čtyři kola. Stovku udělá pod 3 sekundy, jede přes 350 km/h a i když v přímém srovnání ve sprintu se skutečným Veyronem nepředvádí vyslovenou nadvládu, svou výjimečnost mezi elektromobily dokazuje nepochybně.
Concept One se po boku Bugatti ukázal i na okruhu, kde ho Miroslav Zrnčević, šéf testovacích jezdců Rimacu, tehdy prohnal po asfaltu i bokem. Pomáhal mu k tomu pohon všech kol Conceptu One s vektorováním točivého momentu a nyní chorvatská firma zveřejnila další video, na kterém právě ono vektorování točivého momentu detailněji popisuje.
Zajímavé je, že fungování celého systému přirovnává ke gepardovi, který pro ni byl přirozeným vzorem. Tento tvor musí být v přírodě být nejen rychlý v přímce, ale také musí umět co nejlépe měnit směr. Nešlo by to bez specifického používání nohou a přesně tímto směrem míří vektorování točivého momentu Concept One s označením RAWTV - nikoli „syrová televize”, ale Rimac All Wheel Torque Vectoring.
Hlavní výhoda systému je jasná - díky jednomu elektromotoru roztáčejícímu každé kolo zvlášť může přesně regulovat, co dané kolo dělá, v závislosti na tom, co po voze chce řidič, a 100x za vteřinu moment aplikovaný na dané kolo měnit. To samozřejmě pomáhá nejen v zatáčkách, kde systém může zpomalit vnitřní přední kolo a přidat výkonu jen na vnějších kolech pro co nejlepší průjezd, ale také to zajišťuje co nejlepší stabilitu při zrychlování i brzdění.
Protože je všechno elektronické a protože lze ovládat každé kolo naprosto nezávisle na ostatních, řidič si může chování vozu nastavit dle libosti. Chcete co nejlepší čas na kolo nějakého okruhu? Zvolte neutrální chování. Chcete driftovat? Otočte jedním knoflíkem a máte přetáčivé auto. I detailnější nastavení jsou možná, jak vidíme na videu níže.
„Tenhle systém dovoluje autu najít přilnavost, jaká byla dříve nemyslitelná,” říká Zrnčević na videu. A zapíná v palubním systému přetáčivý profil, se kterým se pojí upozornění. Také vidíme, jak je na displeji systému možné výkon mířící na přední či zadní nápravu regulovat. Díváme se na propagační snímek, takže některá vyjádření berte s rezervou, ale možnost regulovat každé kolo úplně nezávisle na všem ostatním je v každém případě jedna z velkých výhod elektrického pohonu, ze které Rimac aktuálně těží nejvíce - čtyři spalovací motory pohánějící dle libosti každé kolo zvlášť prostě do konvenčního auta nedostanete...
Rimac Concept One se snaží fungovat jako gepard - být výjimečně rychlý a zároveň mimořádně mrštný
Rimac Concept One si lze nastavit přesně podle vlastních řidičských preferencí - možnosti jeho RAWTV jsou prakticky neomezené a nesrovnatelné s čímkoli ze světa konvenčních aut
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva