Tajný „Stínový mód” Tesly sleduje každý km jízdy ujetý každým autem značky

Automobil Tesly si můžete koupit bez Autopilotu, můžete jet bez jeho podpory a automobilka bude stejně sledovat, co děláte. Každý metr jízdy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Tajný „Stínový mód” Tesly sleduje každý km jízdy ujetý každým autem značky

27.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tajný „Stínový mód” Tesly sleduje každý km jízdy ujetý každým autem značky

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobil Tesly si můžete koupit bez Autopilotu, můžete jet bez jeho podpory a automobilka bude stejně sledovat, co děláte. Každý metr jízdy.

Funkce skoro-autonomní jízdy americké automobilky Tesla, označovaná trochu nepřesně jako Autopilot, je dnes již dobře známou věcí. Smysluplně pracuje jako chytrý adaptivní tempomat na dálnici, v městském provozu či komplikovanějších situacích obecně už se uplatňuje o něco hůře. To jsou všeobecně známé aspekty, o poznání méně známou věcí je, že automobilka z něj v tuto chvíli těží více než její zákazníci. Alespoň co do míry využití zcela jistě.

Tesla montuje do všech vyrobených aut hardware potřebný k provozu Autopilotu už více než dva roky. Ten v autě může a nemusí být zprovozněn, záleží, zda si za něj připlatíte. A i pokud to uděláte, nepoužíváte ho vždy, pochopitelně. Díky režimu „Shadow Mode” - „Stínovému módu”, řekněme - ale Tesla vidí skrze senzory Autopilotu každý ujetý kilometr každým prodaným autem. také jako zařízení ke sběru dat.

„Stínový mód” znamená, že i když je Autopilot neaktivní, systémy vozu sbírají data produkovaná senzory synchronně s údaji o reálné jízdě a odesílají je automobilce. Právě díky tomu se může automobilka chlubit tím, že má data z 2,1 miliardy naježděných kilometrů, i když Autopilot byl v provozu při „pouhých” 357 milionech km. Po zbytek onoho miliardového čísla byl vypnut a jen se „díval” po okolí a řidiči pod ruce.

Paranoidnímu člověku a možná nejen takovému naskakuje husí kůže, Tesla si ale mne ruce. Primárně ne proto, že by věděla, kudy její zákazníci jezdí, nýbrž proto, že má úplně zadarmo nejlepší testovací kilometry, které může získat. Zákazníci jezdí jako normální, tedy omylní řidiči, neví, že jsou sledováni a jezdí po městech, po venkově, po dálnicích, zkrátka všude.

Nic lepšího si jako automobilka vyvíjející složitý systém umělé inteligence nemůžete přát. „Je bez debat, že Tesla má výhodu,” říká Nidhi Kalra, expertka na autonomní vozidla z americké firmy Rand Corporation, i když přesná data o tom, jak je konkurence Tesly s vývojem daleko, nejsou z pochopitelných důvodů známá. „Tesla se může učit ze širšího spektra událostí a mnohem rychleji než firma, která testuje s trénovanými řidiči za volanty autonomních vozů,” vysvětluje Kalra.

Jak moc se tento „šmírovací přístup” Tesly zamlouvá právě vám, posuďte sami. U běžných automobilek by to zřejmě bylo větší téma, sami bychom si ostatně nepřáli, aby byla data o naší jízdě online k dispozici komukoli, ať už s jakoukoli motivací. Obvykle nekritičtí „teslisté” v tom ale zřejmě uvidí především příležitost, jak své oblíbené automobilce pomoci dále prorazit...


Tajný „Stínový mód” Tesly sleduje každý km jízdy ujetý každým autem značky - 1 - tesla autopilot onboard ukazka 01Tajný „Stínový mód” Tesly sleduje každý km jízdy ujetý každým autem značky - 2 - tesla autopilot onboard ukazka 02Tajný „Stínový mód” Tesly sleduje každý km jízdy ujetý každým autem značky - 3 - tesla autopilot onboard ukazka 03Tajný „Stínový mód” Tesly sleduje každý km jízdy ujetý každým autem značky - 4 - tesla autopilot onboard ukazka 04
Senzory Autopilotu se dívají, i když je systém vypnutý a zaznamenávajíc data z každého kilometru jízdy. Dokonce i když si za Autopilot nepřiplatíte...

Zdroj: Bloomberg

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše