BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde

(+ video) Před 35 lety stvořilo BMW první opravdu sportovní sedan, který dal vzniknout úvodní generaci M5. M535i dala stovku za 7,5 sekundy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde

10.1.2015 | Adam Šrámek | 1 příspěvek

(+ video) Před 35 lety stvořilo BMW první opravdu sportovní sedan, který dal vzniknout úvodní generaci M5. M535i dala stovku za 7,5 sekundy.

Mnichovští se stále častěji ohlížejí do historie, ovšem nikoliv při tvorbě nových modelů - u těch kráčejí naprosto jiným směrem, vstříc masám a regulacím normované spotřeby. Řeč je o skvostných originálech, které z jejich továrny vyjížděly před desítkami let. Naposledy částečně zašlou slávu automobilka připomínala před dvěma dni videem věnovaným třetí generaci řady 3, dnes pokračuje vzpomínkou na vůbec první produkční sedan, který mohl dostat přídomek sportovní. Modrobílí už dávno vědí, že celý úvod směřuje k BMW M535i z roku 1980, vzniknuvšímu na základě vysoké popularity šampionátů, jichž se Mnichov v sklonku sedmdesátých let účastnil.

První M535i vznikla na základech tehdy zcela nové řady 5 (s označením E12) a nebýt oficiálního jména, mohli bychom ji s klidným svědomím říkat M5. Na rozdíl od dnes připravovaných aut divize M Performance se totiž jednalo o produkt postavený oddělením BMW Motorsport (předchůdkyně dnešní M GmbH). Nový vůz dostal řadový šestiválec M30 o objemu 3,5 litru s výkonem 218 koní při 5 200 ot./min. a maximálním točivým momentem 305 Nm při 4 000 ot./min.

Nešlo sice o závodní pohonnou jednotku, ale agregát modelů 735i (E23) a 635CSi (E24), který se dodával se výlučně s manuální převodovkou doplněnou samosvorným diferenciálem, byl na tu dobu v útrobách sedanu této velikosti skutečným skvostem. Veškerý jeho výkon přenášený na zadní kola byla zárukou opravdové radosti z jízdy. Ledacos ostatně napovídají i dynamické parametry, které ani dnes, po tak dlouhé době, nepřiřadíme vozům vhodným leda do „starého železa“. Na stovku dokázal sportovní sedan dosprintovat za 7,5 sekundy a maximální rychlosti dosahoval při 222 km/h. Hmotnost podle dostupných informací dosahovala 1 430 kilogramů.

Oproti klasickým pětkám téže doby se tehdy nejsilnější M535i (E12) vyznačovalo aerodynamickým paketem v čele s jiným předním nárazníkem, čtrnáctipalcovými hliníkovými koly a zadním gumovým spoilerem, který byl přichycen na víko zavazadelníku. Uvnitř byly jeho sportovní vlohy naznačeny parádními sedadly od Recara s velmi dobrým bočním vedením, a dále sportovním volantem, který měl průměr pouhých 318 milimetrů. Zajímavostí byl pětikvalt s jedničkou řazenou ještě k sobě dolů (dog-leg). Sportovnější podvozek by nedílnou součástí celku, stejně jako výkonnější brzdy a další ingredience potřebné k rychlému svezení.

V období mezi léty 1980 a 1981 vzniklo nakonec jen 1 650 kusů, což se také obtisklo v ceně exemplářů, které jsou dnes čas od času k mání jako ojetiny. Pokud se poohlídnete po zachovalém kusu, pořizovací cena se bude nezřídka nacházet nad hranicí 20 tisíc Euro (což znamená přes 555 tisíc korun). Vůz na přiloženém videu bude samozřejmě ještě podstatně dražší, neboť jde o muzejní exponát. Dodnes o něm BMW hovoří jako o prvním zakladateli kategorie sportovních sedanů, jako o přímém předchůdci první generace M5, která využila hned několik jeho komponent.

Stejnojmenný nástupce M535i (tentokrát generace E28) se objevil na pařížském autosalonu v roce 1984 a s předchůdcem sdílel motor M30 o stejném výkonu. Zbytek auta však tentokrát vycházel z běžné verze 535i a vzniklo také podstatně více kusů. Podvozek však dostal lepší tlumiče Bilstein, kratší pružiny a tlustší stabilizátory na obou nápravách. Kromě dvou manuálů (jeden z nich měl nakrátko poskládané kvalty) se objevil rovněž automat, samosvor ale zůstal ve standardní výbavě bez ohledu na použitou skříň.

Přesto to na první i každý další pohled vypadalo, že novější generace M535i vyměkla. BMW však záměrně odsunulo tento model mírně stranou, aby ponechalo prostor právě pro první M5 s motorem z věhlasné M1, která dorazila jen o rok později. O té je známo, že nedávno oslavila třicetiny. Její dávnou předchůdkyni bychom ale měli doma v garáži mnohem raději...


BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 1 - BMW M535i 1980 historie 01BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 2 - BMW M535i 1980 historie 02BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 3 - BMW M535i 1980 historie 03BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 4 - BMW M535i 1980 historie 04BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 5 - BMW M535i 1980 historie 05BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 6 - BMW M535i 1980 historie 06BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 7 - BMW M535i video 2015 01BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 8 - BMW M535i video 2015 02BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 9 - BMW M535i video 2015 03BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 10 - BMW M535i video 2015 04BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 11 - BMW M535i video 2015 05BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 12 - BMW M535i video 2015 06

BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 13 - BMW M535i 1980 historie 07BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 14 - BMW M535i 1980 historie 08BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 15 - BMW M535i 1980 historie 09BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 16 - BMW M535i 1980 historie 10

BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 17 - BMW M535i 1980 historie 11BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 18 - BMW M535i video 2015 07BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 19 - BMW M535i 1980 historie 12BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 20 - BMW M535i 1980 historie 13BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 21 - BMW M535i 1980 historie 14 BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 22 - BMW M535i video 2015 08BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 23 - BMW M535i video 2015 09BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 24 - BMW M535i 1980 historie 15BMW M535i E12: sága ostrých M5 začala zde - 25 - BMW M535i 1980 historie 16
BMW M535i bylo parádním nástrojem na jízdní zážitky, přitom nebylo třeba dělat téměř žádné ústupky na komfortu posádky. Dělala se i s pravostranným řízením

Vzpomínkové video BMW

Adam Šrámek

Diskuze 1 příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama