Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M535i E28: ideová spása ostrých dieselů z řady M Performance
18.1.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Mnichovská automobilka začne brzy představovat auta jen lehce říznutá sportovním oddělením. Pro zdůvodnění jejich existence sáhla do 80. let.
BMW už brzy představí první vozy nově vznikající odnože M Performance stojící na pomezí běžných modelů a plnokrevných aut vznikajících pod taktovkou divize M GmbH. Prostě stroje s vyššími výkony, upravenými podvozky, aerodynamickými pakety, ale ne natolik nekompromisní a silné jako hi-end verze oddělení Motorsportu. Možná je teď vhodná chvíle položit si otázku, zdali BMW něco takového opravdu potřebuje.
Pokud se někomu nelíbí „znesvěcování” písmena M tím, že je bezhlavě nalepováno majiteli bavoráků na běžné typové řady, pak je zcela pochopitelné, že nebude souhlasit ani s M Performance. Jenže na druhou stranu je nutné uznat, že mezi BMW a M GmbH ani dosud nebylo žádné vakuum a navíc zde panoval menší chaos.
Pokud někdo toužil mít ostřeji vypadající BMW, ale neměl na originální emko, vždycky měl možnost objednat si M Paket, který kromě vizuálních změn doprovázely rovněž úpravy na podvozku. Jenže to nebylo všechno. Mnichov už pár let provozuje program Performance, který umožňuje vyměnit standardní brzdy, tlumiče, sedadla a spoustu dalších dílů za modifikované součástky a pomocí továrního tuningu posunout sériové BMW (i výkonově) přesně do oblasti, o níž nyní mluví automobilka. Potíž byla patrně v tom, že o BMW Performance nebyl takový zájem, což dost možná vychází hlavně z toho, že běžní zákazníci a potenciální klientela nemají o tomto programu takové povědomí, jako o klasických emkách.
M Performance je proto jakýmsi logickým vyústěním, jak dostat tovární tuning mezi lidi a ještě na tom slušně vydělat. Navíc dnes už je zřejmé, že BMW potřebuje nutně vyšlapat cestičku pro vůbec první diesely s písmenem M a dost možná si uvědomilo, že mírnější označení M550d bude vůči radikálním zastáncům M GmbH mnohem šetrnější, než kdyby se na kufru objevilo něco jako M5d.
Nejlepší na celé věci je, že BMW našlo ve své historii berličku, o níž se nyní může opřít. Mnichov vyrukoval s M535i E28 z poloviny 80. let. Proti tomu asi opravdu nelze nic namítnout, protože souběžně s plnohodnotnou M5 probíhala také výroba tohoto méně výkonného modelu. Automobilka ovšem jaksi zapomněla říci, že M535i nebyla vyvinuta jako levnější alternativa M5 pro méně movité, ale naopak byla jejím přímým předchůdcem. Pro úplnost to možná stojí za stručné zopakování.
První M535i byla postavena na základech tehdy zcela nové řady 5 s označením E12. Vznikla už v roce 1979 a nebýt toho oficiálního jména, mohli bychom ji s klidným svědomím říkat M5. Na rozdíl od dnes připravovaných aut nové divize M Performance se totiž jednalo o produkt postavený oddělením BMW Motorsport (předchůdkyně dnešní M GmbH), přestože motor neměl závodní kořeny. Vůz dostal řadový šestiválec M30 o objemu 3,5 litru s výkonem 218 koní při 5 200 ot./min. maximálním točivým momentem 305 newtonmetrů při 4 000 ot./min. Agregát byl společný s BMW 735i E23 a 635CSi E24 a dodával se výlučně s manuální převodovkou doplněnou samosvorným diferenciálem.
Nástupce M535i E28 se objevil na pařížském autosalonu v roce 1984, jenže on to tak docela nástupce nebyl. S předchůdcem sice sdílel motor M30 o stejném výkonu, ale ten byl montován do spousty dalších BMW, a zbytek auta vycházel z běžné 535i. Podvozek ale dostal lepší tlumiče Bilstein, kratší pružiny a tlustší stabilizátory na obou nápravách. Kromě dvou manuálů (jeden z nich měl nakrátko poskládané kvalty) se objevil rovněž automat, samosvor ale zůstal ve standardní výbavě bez ohledu na použitou skříň. Přesto to na první pohled vypadalo, že M535i vyměkla. Jak ale dnes víme, BMW ve skutečnosti odsunulo tento model mírně stranou, aby ponechalo prostor pro vzápětí představenou M5 s motorem z věhlasné M1 o výkonu 286 koní.
Na M535i E28 se ale nezapomnělo a dosud patří mezi vyhledávané a dnes už asi i vzácné vozy - celkem jich bylo postaveno jen kolem 11 tisíc kusů. Jejich majitelé si většinou pochvalují neprůstřelnou kvalitu a naopak stěžují na katastrofální původní pneumatiky Michelin TRX, které měly tendenci bez varování opouštět silnici. Ani tato drobnost ale už nic nezmění na tom, že tento kdysi okrajový a vedle M5 téměř zapomenutý automobil, se v roce 2012 stane historickým zdůvodněním vzniku nové řady M Performance včetně jejích dieselových součástí...
První M535i E12 byla podobně jako M635CSi plnohodnotný produkt oddělení Motorsportu, jen se jí neříkalo M5
Následující verze postavená na základech běžné 535i E28 dostala upravený podvozek a zůstal jí samosvor. Špičkový motor z M1 (foto uprostřed s M535i E12) ale zůstal vyhrazen pro M5.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 5 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před hodinou - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 3 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 5 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva