Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW vytáhlo z tajné garáže divize M koncepty M3, které nepoznaly výrobu
28.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
BMW M3 slaví tři dekády od zrodu. Při této příležitosti automobilka vytáhla na světlo čtyři prototypy, které jsme mohli vidět hlavně v jejích garážích.
Pro BMW je letošní rok spojen hned s několika oslavami. V březnu se jednalo o sté výročí založení značky, nyní si mnichovská automobilka pro změnu připomíná chvíli, kdy do světa vyrazilo vůbec první BMW M3. Stalo se tak před třiceti lety, kdy generace E30 stanovila nové standardy, se kterými se po dlouhou dobu musela konkurence poměřovat. Podle značky se tak děje i dnes, rivalové by ale jisté nesouhlasili.
Ostatními výrobci se ale dnes nebudeme zabývat, místo toho si posvítíme hned na čtyři prototypy, které se v uplynulých třech dekádách objevily, ale jenž nakonec nepřekročily hranici konceptů či bláznivých nápadů. Nejsou neznámé, většině jsme i v minulosti věnovali samostatné články a i sama firma je kdysi ukázala při prohlídce tajné garáže divize M. Takto pod širým nebem ale na jednom místě a všechny dohromady nikdy nafoceny nebyly.
Vyjma nich divize BMW M stvořila i celou řadu zvláštních edic, na ty se ale podíváme někdy později a hlavně jednotlivě. Jejich poskládáním dohromady bychom totiž vytvořili článek, který by nejspíše nikdo nedočetl do konce - tolik jich bylo... Podívejme se nyní na onu čtyřku.
1. BMW M3 E30 pick-up z roku 1986
Praktičnost nebyla zrovna na vrcholu priorit divize BMW M, když automobilka chystala vůbec první přiostřené kupé. Nápravou měl být pick-up, který parta techniků stvořila z kabrioletu. Důvodem byly především výztuhy, jenž tato karosářská verze oproti modelu s pevnými střešními panely dostala. Vůz přitom odstartoval svou kariéru se standardní zúženou karoserií bez vytažených blatníků a pod kapotou skrýval „italský“ motor. Tedy dvoulitr se 192 koňmi, který byl zvolen kvůli daňovým důvodům.
Posléze však BMW přepřáhlo na originální 2,3litrový čtyřválec naladěný na 200 koní. Důvodem těchto hrátek byla plná funkčnost pick-upu, rozhodně tak nešlo jen o koncept, který by zdobil světové autosalony. Mnichovská automobilka jej navíc plně zapřáhla do práce, po více než 26 let totiž tato kreace plnila různé účely, mezi něž patřil třeba převoz materiálu. Do důchodu zamířila teprve před čtyřmi lety, kromě toho BMW do jejího vývoje zapojilo i studenty, což se posléze stalo praxí také u mnoha dalších výrobců.
2. BMW M3 E36 Compact z roku 1996
V mnoha ohledech je tento vůz předchůdcem modelů 1M Coupe a M2 Coupe, neboť i on měl sloužit jako základní vstupenka do prestižního klubu BMW. To by si samozřejmě u sériové verze vyžádalo jisté odladění motoru, prototyp ovšem mohl naplno profitovat z 3,2litrového šestiválce produkujícího 321 koní. Tento výkon byl navíc spárovan s hmotností okolo 1 300 kilogramů, což Compactu vůči regulérnímu provedení dodávalo 150kilovou výhodu. Prototyp tak byl mnohem čilejší i tužší, přesto nakonec do série nezamířil, více o něm vám prozradí náš lednový článek.
3. BMW M3 E46 Touring z roku 2000
Zatímco předchozí Compact si mohla vyzkoušet i různá média, M3 Touring zůstalo uzamčeno za branami automobilky. Ta o jeho sériové verzi vážně uvažovala, pročež vznikl prototyp, jenž měl naznačit, jak vysokých nákladů by bylo třeba ke konverzi. Otazníky se vznášely zejména okolo zadních dveří, které musely být rozšířeny kvůli širšímu rozchodu kol bez nutnosti drahých výdajů. Jakkoliv se přitom vše podařilo, nakonec byl projekt zamítnut.
To je škoda, neboť generace E46 je všeobecně považována za designově nejkrásnější, pod kapotou pak navíc nabízela 343 koní. Někteří nadšenci si přesto podobný vůz postavili ve svých garážích, byla to ale pořádná dřina.
4. BMW M3 E90 pick-up z roku 2011
Jsme ve finále, kdy se tak trochu vracíme na začátek. Také posledním bláznivým nápadem divize BMW M byl stejně jako v případě toho prvního pick-up. Jedním z důvodů byl i fakt, že originál již začínal vykazovat známky opotřebení a značka jej chtěla stylově nahradit. Proto přistoupila k naprosto stejné konverzi jako kdysi - jako základ tedy znovu využila kabriolet s jeho výztuhami, který nově dostal praktickou korbu.
Někdo z marketingového oddělení si přitom povšiml, že se blíží 1. duben a proto bylo rozhodnuto, že s pick-upem bude oslaven Apríl. Ještě před slavnostním odhalením se proto záměrně okatě ukazoval na Nordschleife maskovaný prototyp, vzápětí pak do světa zamířila tisková zpráva, jenž oznamovala příchod nové verze. Koncipována byla přitom tak, aby skutečně všechny zmátla - o aprílovém žertíku se totiž zmiňoval až poslední odstavec.
Přestože ovšem vůz nakonec ve výrobě neskončil, opětovně byl plně funkční. Pod kapotou přitom profitoval ze čtyřlitrového osmiválce naladěného na 420 koní, ve srovnání s kabrioletem byl o 50 kilogramů lehčí a dalších 20 kg bylo možné srazit odejmutím střešního panelu. Zároveň přitom bylo možné na zadní korbu naložit až 450 kilo nákladu. Oproti svému předchůdci pak nový pick-up dostal jednu zásadní výhodu, a to registrační značky. Pokud jej tedy potkáte v okolí Garchingu v běžném provozu, nedivte se - možná zrovna veze díly potřebné k vývoji další generace BMW M3. A nebo jste narazili na některý z vozů, které opět vznikly dílem nadšenců...
Kompletní fotogalerie
Všechny koncepty pohromadě pod širým nebem
BMW M3 E30 pick-up z roku 1986
BMW M3 E36 Compact z roku 1996
BMW M3 E46 Touring z roku 2000
BMW M3 E90 pick-up z roku 2011
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva