Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Češi si nechali postavit obytný teréňák do nepohody, přežili v něm i týdny v Africe
14.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Projede skoro všude, ubytuje čtyři lidi, má výsuvnou střechu jako dům na kolech Willa Smithe a na jeho boku si klidně můžete nechat promítat filmy.
Máte-li rádi cestopisy a dobrodružné výpravy, jistě znáte „žlutý cirkus” cestovatele Dana Přibáně, skupinu nejhorších aut na světě ve žluté barvě, která jezdí po místech vhodných spíš pro Land Rover Defender. Podobně, byť s trochu jiným cílem a trochu jiným pozadím, vznikl seriál jménem „Srdcaři v Africe”.
Tento osmidílný dokumentární pořad vznikal v průběhu posledních čtyř let a představuje jih Afriky, ovšem kromě krásné přírody ukáže také ty méně krásné aspekty, např. pytláctví. Čtyřčlenná expedice českých filmařů a dobrodruhů bude např. sledovat levharta pomocí trekovacího obojku, pojede drezínou podél pobřeží JAR nebo bude létat nad rezervacemi na motorových paraglidech.
Pro fanouška autpmobilismu je na tomto seriálu zajímavé něco jiného - jejich auto, expediční „Manka”. Toto jméno nepochází z lesa Řáholce, vzniklo prostě od toho, že základem pro obytný, filmařský a promítací vůz v jednom vznikl na technice náklaďáku značky MAN. Expedice v něm bydlela, používala ho jako zázemí pro natáčení a na jeho boku, na připevněném plátně, promítala filmy místním. A samozřejmě v něm jezdila po silnicích i mimo ně.
Občas píšeme o superluxusních obytných autech; tohle není ten případ. Manka je vůz spíš utilitární, postavený tak, aby zajistil dostatečný komfort, ale aby především fungoval bez zbytečných příkras úplně všude. Postavila ji německá firma Unicat, jejíž jiný, podstatně luxusnější produkt jsme tu měli nedávno. Manka ale není nijak nová, už toho má za sebou docela hodně - „Srdcaři” s ní už kromě afrických zemí za 9 let vlastnictví projeli Slovensko, Rusko, Karélii, Polsko, Finsko, Německo, Dánsko, Island, Albánii, Kosovo, Srbsko, Maďarsko, Černou Horu, Makedonii, Bosnu, Chorvatsko a Rakousko.
Základem Manky je šasí MAN LE 18.280 s rozvorem náprav 3 900 mm a pohonem 4x4 se všemi třemi diferenciály uzamykatelnými. O pohon se stará 280koňový dieselový motor s šestnáctistupňovou manuální převodovkou ZF. Palivové nádrže pojmou 520 litrů, samozřejmostí je vícestupňová filtrace paliva a separátor vody.
Pětimístná kabina má vpředu dvě vzduchové sedačky, jak se na náklaďák sluší, a vzadu třímístnou lavici, uprostřed níž je průlez do obytné části. Samozřejmostí jsou přídavná světla u střešní rampy, kde běžně sídlí rezervní kolo. Vůz je vybaven systémem pro regulaci tlaku v pneumatikách, navigací, klimatizací a alarmem, mimo jiné.
Obytný prostor je dlouhý 4 140 mm zvenčí a 4 020 mm zevnitř a nabídne prostor k přespání čtyřem lidem, pátý může spát na zadní lavici v kabině. Kuchyně sestává z naftového vařiče, nerezového dřezu, 195l ledničky a samozřejmě skříněk k ukládání nádobí a potravin. Jsou tu dvě vysoké skříně a pod postelemi je velké množství úložných prostor, jedna z nich také přístupná zvenčí. Toaleta je vakuová a je integrovaná do sprchového koutu pro úsporu místa, nazbyt ho tu totiž moc není.
To nejlepší však je výsuvná střecha. Něco podobného nabídne obytný kamion Willa Smithe, ovšem střecha Manky zpřístupňuje praktičtější prostory než zasedací místnost - prostory ke spaní a také pozorovatelnu, ze které jde natáčet či fotografovat. Zvedací mechanismus je elektrický a je konstrukcí firmy Unicat, stěny se však poté skládají manuálně, takže je můžete nechat otevřené a kochat se výhledem. A pokud nebyl dobrý, na bok auta se dá připevnit plátno, na které můžete třeba promítat africkým dětem Krtečka.
Dobrá tepelná izolace je samozřejmostí, stejně jako topení. Jednak může využívat odpadní teplo motoru, jednak je ve výbavě obytné části dieselelektrické topení o výkonu 9 kW. Izolované jsou i všechny trubky a nádrže na vodu. Vůz pojme 440 litrů pitné vody, 70 l odpadní vody a bojler na teplou vodu má objem 22 litrů. Ve výbavě je také přípojka k vodovodu, pokud by expedice spala v kempu s takovou možností, venkovní sprcha a systém filtrace vody.
Manka je pro mnohatýdenní expedice - v součtu v ní Srdcaři bydleli asi půl roku - vybavena špičkově, a to nejen v rámci kapes, které nejsou bezedné. Že by byla Afrika jejím posledním podnikem, nevěříme, ale potvrzeno to nemáme. Pokud vás zajímá, jak si tohle auto poradí s nástrahami afrických cest i „necest”, seriál Srdcaři v Africe startuje 23. září na Primě.
Expediční vůz Srdcařů v Africe je špičkový, přesto skromný stroj
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 6 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 8 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 9 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 11 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry