Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně

Hypertrofovaný náklaďák vypadá jako by si odskočil z natáčení moderní interpretace Gulliverových cest, je ale skutečný a měl hrát důležitou roli v dějinách Francie. Nakonec nehrál, ne však svou vinou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně

10.3.2019 | Mirek Mazal

Hypertrofovaný náklaďák vypadá jako by si odskočil z natáčení moderní interpretace Gulliverových cest, je ale skutečný a měl hrát důležitou roli v dějinách Francie. Nakonec nehrál, ne však svou vinou.

Francie stále ještě byla jednou z největších koloniálních mocností, když se vedení země rozhodlo ovládnout území alžírské Sahary. Geologové identifikovali nová ropná ložiska hluboko pod rozpáleným povrchem pouště a vyvstala potřeba nové techniky, která by na místo dopravila vše potřebné.

Do konce padesátých let minulého století to byla logistická noční můra, neboť neexistoval jediný pojízdný stroj, který by dokázal dopravit těžký náklad s obsluhou na místa vrtů. Muselo se využít velbloudů a dalších nezvyklých dopravních prostředku, což bylo pochopitelně nevyhovující. Francouzská vláda tak pověřila specialisty z automobilky Berliet, aby vyvinula vůz, který takovou práci zastane.

Tak byl zahájen projekt s označením T100 a Berliet jako přední výrobce nadstandardních nákladních automobilů rychle našel řešení. Francouzská automobilka vyslala do Alžírska tým inženýrů na průzkum geografických podmínek, delegace se mohla vrátit domů až s konečným nápadem na stavbu potřebného automobilu. Průzkumníci úkol splnili a po týdnu živoření na poušti přišli s poznatkem, že nákladní automobil musí být mnohem větší než jakýkoli dříve vyrobený model značky a svými rozměry se zařadit mezi největší stroje svého druhu v celé historii.

Vývojové práce byly zahájeny v lednu 1957 a začaly docela neobvykle - nákupem největších pneumatik z nabídky Michelinu. Podle nich návrháři načrtli zbytek kamionu a první Berliet T100 postavili už v říjnu téhož roku, tedy po pouze devítiměsíčním vývoji.

Rychlému procesu pomohlo využití řady existujících komponentů a techniky od externích dodavatelů. Francouzi mj. vynechali ladění pohonné jednotky, kterou koupili hotovou - vybrali 29,6litrový turbodiesel V12 Cummins o výkonu 600 koní. Velký motor posílal svoji energii na šestici kol prostřednictvím poloautomatické převodovky Clark se čtyřmi rychlostními stupni dopředu a čtyřmi rychlostními stupni dozadu. Maximální rychlost pouštního křižníku byla asi 34 km/h.

Obrovský výtvor se protáhl na 13,5 metru, na výšku měřil pět metrů a na šířku 4,4 metru, rozměrná obluda vážila neskutečných 111 tun. Dieselový dvanáctiválec čerpal pohonné hmoty z dvojice palivových nádrží o objemu 946 litrů. Pikantní je, že kromě Cumminsu byl stroj vybaven ještě motorem Panhard Dyna, který poháněl pouze čerpadlo posilovače řízení. Kolosálním autem tak bylo možné manipulovat i bez nutnosti startovat primární agregát.

Berliet ještě před nasazením do písku stihl ohromit publikum na domácím autosalonu. První z mnoha zastávek byla automobilová výstava v Paříži v roce 1957, kde tisíce lidí v úžasu vzhlížely k vysoké kabině. Stroj dále podstoupil sérií vyčerpávajících testů, aby se autoři ujistili dostatečnou odolností dílů proti tvrdému saharskému klimatu.

Inženýři během dalších testů raději zvýšili výkon V12 na 700 koňských sil a druhý kus T100 dostal hned na výrobní lince výkonnější motor. První dva modely T100 odcestovaly do Afriky, třetím provedením byl desetikolový sklápěč, který francouzská vláda objednala pro použití v dolu. Čtvrtý exemplář byl poslán do USA jako předváděcí prototyp.

S obřím Berlietem to vypadalo slibně, produkce se ale zasekla na pouhých čtyřech vyrobených exemplářích. Nikdo tehdy neočekával, že prezident Charles de Gaulle udělí Alžírsku v roce 1962 politickou nezávislost a francouzskou těžbu ropy v oblasti tím fakticky znemožní. Francie logicky omezila své saharské ambice a naděje na výrobu dalších T100 pohasla.

První vyrobený kus pokračoval v práci, ale po desetiletích dřiny dojezdil a potřebuje kompletní renovaci. Druhý model se vrátil domů v roce 1981 a byl obnoven kvůli zachování dědictví automobilky. Třetí gigant opustil důl v roce 1964, krátce pomohl na stavbě dálnice a později byl zlikvidován. Čtvrtý T100 zažil podobný osud a skončil ve šrotu. Z velkolepého projektu je dnes jen vzpomínka na lepší časy v historii jedné koloniální velmoci...

Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 1 - Berliet T100 foto prvni 01Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 2 - Berliet T100 foto prvni 02Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 3 - Berliet T100 foto prvni 03Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 4 - Berliet T100 foto prvni 04Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 5 - Berliet T100 foto prvni 05Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 6 - Berliet T100 foto prvni 06Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 7 - Berliet T100 foto prvni 07Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 8 - Berliet T100 foto prvni 08Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 9 - Berliet T100 foto prvni 09Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 10 - Berliet T100 foto prvni 10Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 11 - Berliet T100 foto prvni 11Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 12 - Berliet T100 foto prvni 12Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 13 - Berliet T100 historie dalsi 01Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 14 - Berliet T100 foto prvni 13Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 15 - Berliet T100 foto prvni 14Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 16 - Berliet T100 foto prvni 15Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 17 - Berliet T100 foto prvni 16Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 18 - Berliet T100 foto prvni 17Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 19 - Berliet T100 foto prvni 18Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 20 - Berliet T100 foto prvni 19Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 21 - Berliet T100 foto prvni 20Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 22 - Berliet T100 foto prvni 21Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 23 - Berliet T100 foto prvni 22Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 24 - Berliet T100 foto prvni 23Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 25 - Berliet T100 foto prvni 24Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 26 - Berliet T100 foto prvni 25Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 27 - Berliet T100 foto prvni 26Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 28 - Berliet T100 foto prvni 27Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 29 - Berliet T100 foto prvni 28Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 30 - Berliet T100 foto prvni 29Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 31 - Berliet T100 foto prvni 30Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 32 - Berliet T100 foto prvni 31Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 33 - Berliet T100 foto prvni 32Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 34 - Berliet T100 foto prvni 33Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 35 - Berliet T100 foto prvni 34Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 36 - Berliet T100 foto prvni 35Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 37 - Berliet T100 foto prvni 36Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 38 - Berliet T100 foto prvni 37Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 39 - Berliet T100 foto prvni 38Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 40 - Berliet T100 foto prvni 39Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 41 - Berliet T100 foto prvni 40Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 42 - Berliet T100 foto prvni 41Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 43 - Berliet T100 foto prvni 42Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 44 - Berliet T100 foto prvni 43Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 45 - Berliet T100 foto prvni 44Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 46 - Berliet T100 foto prvni 45Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 47 - Berliet T100 foto prvni 46Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 48 - Berliet T100 foto prvni 47Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 49 - Berliet T100 foto prvni 48Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 50 - Berliet T100 foto prvni 49Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 51 - Berliet T100 foto prvni 50Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 52 - Berliet T100 foto prvni 51Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 53 - Berliet T100 foto prvni 52Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 54 - Berliet T100 foto prvni 53Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 55 - Berliet T100 foto prvni 54Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 56 - Berliet T100 foto prvni 55Jeden z největších náklaďáků všech dob měl ovládnout ropná pole, skončil neslavně - 57 - Berliet T100 foto prvni 56
Berliet T100 měl pomoci v dobývání černého zlata. Úplně to nevyšlo, ale ne kvůli samotnému automobilu

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama