Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je jedno z nejvzácnějších Porsche vůbec. Ujelo jen 15 tisíc km, ale kudy?
4.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tohle auto existuje jen v několika jednotkách exemplářů a pro Porsche je důležité jako málokteré jiné. Cena v řádu desítek milionů nepřekvapí, ten nájezd ale není zase tak sympatický, jak se zdá.
Porsche letos slaví 70. výročí, nikoliv však založení firmy. Ta existuje již od roku 1931, kdy Ferdinand Porsche v německém Stuttgartu otevřel první konzultační kancelář. Se svým vůbec prvním vozem, modelem 356, ovšem přišel až v roce 1948 po druhé světové válce a návratu z „francouzské rehabilitace“, jak lze také svérázný trest (Porsche nebyl nikdy odsouzen, Francouzi byl přesto dlouho vězněn) za spolupráci s Nacisty vnímat. A právě na tuto událost se automobilka aktuálně odkazuje.
V důsledku oslav jsme se přitom již dočkali přepsání historie, respektive nastolení nového absolutního rekordu na Nordschleife. Tím ovšem fanfáry utichnout nemají, oslavovat se bude až do konce roku. A jak možná už tušíte, profitovat z toho můžete také vy. Do prodeje totiž míří ikonické Porsche 959, které si v roce 1985 střihlo slavnou rallye Paříž-Dakar.
Konkrétně jde o exemplář se šasí č. 010015, za jehož volant se posadil René Metge, zatímco sedačku spolujezdce okupoval Dominique Lemoyne. Automobilka do závodu, jehož se účastnilo celkově 552 vozů, nasadila i další dva speciály. Nicméně ty cíl neviděly kvůli havárii, Metge pro změnu nedojel v důsledku selhání olejového okruhu. Závod tak nakonec dokončilo jen 146 posádek a Porsche mezi nimi nebylo ani jedno.
Mohlo by se tedy zdát, že tu máme mnoho povyku pro nic, respektive pro vůz, který se sice slavného závodu zúčastnil, ale nedokončil jej. Pro Porsche však jsou všechny tři exempláře z roku 1985 nadmíru ceněné, neboť na zkušenostech, které s nimi nasbíralo, založilo další vývoj. O rok později se tak značka na rallye vrátila, aby s dalšími třemi vozy získala první, druhé a šesté místo.
Porsche nabízí závodní 959 na prodej vůbec poprvé, proto vůbec nepřekvapí poměrně vysoký odhad aukční síně RM Sotheby's, jež bude mít prodej naplánovaný na 27. října v americké Atlantě na povel. Vůz by měl změnit majitele za nemalé 3 až 3,4 miliony dolarů (cca 66,9 až 75,9 mil. Kč), nicméně vůbec bychom se s ohledem na vzácnost nedivili odklepnutí vyšší sumy. Najeto má pouze 15 535 km, což zní na více jak 30 let staré auto jako velmi sympatický nájezd. Je ale třeba si uvědomit, že Rallye Paříž-Dakar roku 1985 měla délku 14 000 km a velkou část z celkového nájezdu si tak tento stroj odkroutil ve vskutku nehostinných podmínkách.
Lze přitom jen dodat, že rallyové Porsche 959 dostalo do vínku stejně jako následná silniční verze dvakrát přeplňovaný 2,9litrový šestiválec. Výkon byl snížen na 396 koní a na všechna čtyři kola jej přenášel šestistupňový manuál (na silnici se dostal jen pětistupňový). Při hmotnosti 1 260 kilogramů pak kupé zvládalo maximálku 210 až 240 km/h v závislosti na zpřevodování.
Karoserie se vůči silničnímu vozu příliš nelišila, světlá výška však narostla na 29 centimetrů. Dorazily také stavitelné tlumiče Bilstein s delším zdvihem či zadní náprava s modifikovanými kontrolními rameny. Jen díky tomu Porsche 959 přežilo písečné nástrahy a pomohlo značce k dalšímu slavnému vítězství. Metge navíc v roce 1986 získal s tímtéž vozem, akorát jeho okruhovou verzí, ještě jedno, a sice v 24 hodin Le Mans.
Toto slavné dakarské Porsche 959 v barvách Rothmans může být za pár měsíců vaše, nikoliv však levně. A přes malý celkový nájezd se užilo své
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB