Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12
12.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Tohle auto mohlo být jakousi moderní obdobou Fiatu 500 v Itálii nebo Brouku v Německu. Nestalo se to a podle nás to byla promarněná příležitost.
V roce 2003 se návštěvníkům mezinárodního autosalonu v Moskvě představil hotový prototyp superlevného vozu automobilky VAZ. Navazoval na miniaturní VAZ-1121 Oka, koncept malého hatchbacku pro čtyři cestující s motorem se třemi válci, objemem 0,8 litru a výkonem 29 kW (39 koní). S jedním pasažérem a snad i s větrem v zádech měl jet až 140 km/h.
Oka druhé série přišla se čtyřválcem z VAZu-2111, dále pneumatikami 175/70 R14 a vymoženostmi jako elektrické stahování oken a nastavování zrcátek. Lacinější provedení pro spořivější zákazníky měl pohánět dvouválec z VAZu-1111. To zní ještě méně vábně než tříválcová verze, ale ale rozkaz šetřit náklady zněl jasně - tohle auto mělo na kraji 21. století motorizovat Rusy bez ohledu na jejich ekonomickou situaci.
Auto bylo hotové a spuštění výroby bylo naplánováno na rok 2006. Vedení automobilky toužilo vyrábět ročně 100 tisíc těchto superlevných aut za cenu pohybující se v přepočtu okolo 100 tisíc Kč. To by z něj dělalo bezpečnější nejlevnější auto na ruském trhu a dál šlo všechno jako na drátkách. Podle dostupných informací vzniklo počátkem roku 2005 deset finálních prototypů určených zkušebnímu testování v ruském provozu. Hotové vozy měly sjíždět z druhé větve hlavní linky AvtoVAZu.
Jenže ve firmě to tehdy vypadalo tak, jak vypadalo. Následkem nedostatku financí byl projekt nejprve pozastaven a později definitivně zrušen, ačkoliv o auto byl velký zájem. Nakonec i Kamaz a SeAZ projevili zájem o možnosti výroby Oka 2 ve svých prostorech, ale VAZ to nedovolil. To samé se stalo, když v roce 2007 Jurij Lužkov, tehdy starosta Moskvy, projevil přání, aby navrhovaný automobil vyráběl ZiL.
Plány tedy zůstaly nerealizovány a laciná třídveřová Lada nikdy nepřekročila hranici sériové výroby. Na světě zůstalo jen oněch 10 prototypů, z nichž některé můžete spatřit níže - ty dva bílé na posledním snímku takto stojí v prostorách AvtoVAZu dodnes...
Tento trpaslík za opravdu malé peníze měl Rusům sloužit při přesunech na kratší po městech a okolí. Vše skončilo u testovacích protoypů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 8 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nový Citroën C3 se ukázal v levné verzi se spalovacím pohonem, dříve odhalený elektromobil vedle něj nemá šanci
10.4.2024 - ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí
10.4.2024 - „Mr. Bean” prodává další ze svých superaut. Nikdo netušil, že ho má, sáhl po velmi svérázném provedení interiéru
10.4.2024 - Němci otestovali první turecké národní auto, bez okolků hovoří o „Erdoganově novince”
10.4.2024 - Chystané nové vrcholné SUV Škody nemá čím zaujmout už teď. Čím ohromí za dva roky, až se začne vyrábět?
10.4.2024
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 11:43 - Truck Daškam
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry