Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Němci postavili vlastní „diesel na benzín“ 10 let před Mazdou, teď o něm mlčí
28.7.2019 | Petr Prokopec
Vznětový motor schopný spalovat benzin je dnes díky úsilí Mazdy velká věc, která se dostala až do prodeje. Mercedes totéž ukázal v roce 2007, tím skončil.
Během uplynulých týdnů jsme se opakovaně zmiňovali o nové pohonné jednotce Mazdy, kterou lze ve stručnost charakterizovat jako „diesel na benzin“. Motor zvaný SkyActiv-X vstoupil do prodeje, a vdechl tak život dlouho skloňované technologii HCCI, která namísto klasických svíček, které se u benzinových motorů starají o zapalování, využívá vysokého tlaku a samovznícení jako dieselové agregáty. Jelikož je ale řešení Mazdy poněkud komplikovanější, říkají mu Japonci SPCCI, protože zcela bez svíček si nevystačí.
Dnes ovšem řeč nebude o Mazdě, místo toho zamíříme k Mercedesu. Německý výrobce s touto technologií koketoval rovněž a už deset let před tím, než Japonci vytáhli první prototypy SkyActivu-X, představil na autosalonu ve Frankfurtu koncept F700, který se pyšnil řadou zajímavých novinek.
Pomineme-li extravagantní vzhled, pak šlo hlavně o aktivní podvozek Pre-Scan, který za pomoci dvou laserových čidel umístěných v předních světlech mapuje povrch silnice před vozem a přizpůsobuje mu nastavení. Tato technologie se v mezičase stala realitou, což ovšem rozhodně nelze říci o pohonném ústrojí pod přední kapotou. Tam se objevil 1,8litrový čtyřválec s dvojitým přeplňováním, kterému při rozjezdu napomáhal elektromotor. Spalovací agregát přitom dával k dobru 238 koní, s nimiž bylo spárováno ještě 18 elektrických koní. Mimo to souprava doplněná sedmistupňovým automatem produkovala 400 Nm točivého momentu.
Dle technických parametrů měl vůz zvládat zrychlení z klidu na stovku za 7,5 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí 200 km/h. Stran toho měl dosáhnout průměrné spotřeby 5,3 l/100 km, což jsou vše působivé hodnoty, pokud si uvědomíme, že jich dosahovala limuzína dlouhá 5 180 milimetrů, široká 1 960 mm, vysoká 1 438 mm, užívající rozvoru 3 450 mm. Mimo to koncept vážil 1 700 kilogramů.
Mercedes do agregátu s názvem DiesOtto vkládal velké naděje a naznačoval, že ve voze o velikosti třídy S zastane stejnou práci jako benzinový 3,5litrový šestiválec či třílitrový turbodiesel. Sliboval sériovou výrobu, do té jej ale nikdy nedostal, přestože ani Němci nešli ryze „bezsvíčkovou“ cestou a podobně jako Japonci zvolili pro starty či plné zatížení zážeh pomocí klasické svíčky. Na samovznícení pak motor přecházel automaticky.
O tři roky později, tedy v roce 2010, vedoucí výzkumu německé značky Herbert Kohler potvrdil, že na projektu se stále pracuje. Automobilka měla dle něj překlenout tři z pěti problémů, na které během vývoje narazila. Zahájení sériové výroby do pěti let prý nemělo nic bránit. Nicméně aktuálně se píše rok 2019 a v Mercedesu po projektu DiesOtto již nikdo ani neštěkne.
Důvod netřeba dlouho hledat, Mercedes si na rozdíl od Mazdy se zbylými potížemi neporadil; nebo alespoň ne tak, aby byly z jeho pohledu dostatečně uspokojivě vyřešeny z hlediska potřeb každodenního používání. Tak buď to Mazda dokázala a nebo se spokojila s něčím, s čím třícípá hvězda nikoli. Že by každý výrobce takový motor chtěl dnes mít v nabídce, je nade vší pochybnost.

































V roce 2007 představil Mercedes koncept F700, který disponoval technologií skenování vozovky, jíž přizpůsoboval nastavení podvozku. Zatímco tento systém již v provozu je, k zahájení sériové výroby revolučního motoru DiesOtto nedošlo
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
