Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“

Každá převratná technologie logicky vyvolává obavy o to, jaká bude její spolehlivost a jak složité bude její údržba. Manažer pohonných ústrojí Mazdy Eiji Nakai tak promluvil právě o tom.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“

16.7.2019 | Petr Prokopec

Každá převratná technologie logicky vyvolává obavy o to, jaká bude její spolehlivost a jak složité bude její údržba. Manažer pohonných ústrojí Mazdy Eiji Nakai tak promluvil právě o tom.

O revolučním motoru SkyActiv-X od Mazdy byl sepsán již bezpočet článků, značka však teprve nyní zveřejnila kompletní technické informace. Pohonná jednotka skutečně bude produkovat „pouze“ 180 koní a 224 Nm točivého momentu, což nejsou na dvoulitrový čtyřválec dopovaný kompresorem příliš oslňující čísla. Zvláště pokud se zadíváme na běžný benzinový dvoulitr SkyActiv-G, který sice má na kontě jen 122 koní, ovšem točivým momentem 213 Nm svého o řád složitějšího kolegu téměř dorovnává.

Nová pohonná jednotka ale zajišťuje výraznější nárůst jízdní dynamiky, než by rozdíl v hodnotách obou motorů napovídal. Zatímco s běžným benzinovým dvoulitrem zrychluje Mazda 3 na stovku za 10,4 sekundy, v případě „dieselu na benzin“ daná disciplína zabere jen 8,2 sekundy. To v případě hatchbacku s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Sedan je stejně rychlý, s pohonem všech kol sprint trvá 8,5 sekundy a automat situaci ve všech případech o čtyři desetiny zhorší.

S touto jízdní dynamikou by již nová Mazda 3 zaujmout mohla, byť prioritou na starém kontinentu je u tohoto motoru snížení emisí a spotřeby. V závislosti na motorizaci a velikosti kol by si tak vůz měl v průměru říci o 4,4 až 5,5 litru na sto kilometrů, jakkoliv se dá předpokládat, že realita bude horší. Záviset do značné míry bude i na zpřevodování, v tomto ohledu se ale dají čekat dlouhé stupně kvůli favorizaci oné spotřeby. Pokud tedy nebudete chtít být za brzdu provozu, bude třeba jít do vysokých otáček.

Žíznivost ovšem není to, co potenciální klientelu u nového motoru zajímá nejvíce. Manažer pohonných ústrojí Eiji Nakai uvedl, že zákaznická nejistota se týká hlavně spolehlivosti a servisních nároků. To není překvapivé, přeci jde o revoluční techniku kombinující dva dosud neslučitelné světy. Motor SkyActiv-X spojuje zapalování směsi bohatší na benzin klasickými svíčkami v jejich okolí a následný vznět chudé směsi nacházející se ve zbytku válce.

Mazda tento proces nazývá SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), kvůli němu musela zesílit veškeré vnitřní komponenty. Jakkoliv je tedy motor SkyActiv-X dvoulitr jako klasická benzinová jednotka SkyActiv-G, tyto agregáty nesdílejí jedinou součástku. Komplexnost novinky narostla na dvojnásobek, je složitější než standardní diesel SkyActiv-D. Přestože bude motor dražší na výrobu, samotná údržba již má být na standardní úrovni.

Nakai potvrdil, že kromě servisních nákladů mají být zachovány i normální servisní intervaly. Otázkou však je, nakolik mu jeho slova můžeme věřit. Je třeba dodat, že zranitelnost motoru SkyActiv-X není dána ani tak samotným spalovací procesem a konstrukcí motoru, jakožto kontrolními mechanismy. Vnitřnosti „dieselu na benzin“ jsou doslova protkané senzory, které kontrolují jak tlaky, tak onen zapalovací proces. Elektronika je přitom Achillovou patou moderních aut, obavy z možného selhání jsou tedy na místě.

Standardně japonská automobilka počítá s prohlídkami po dvanácti měsících či najetí deseti tisíc kilometrů. Dříve než v příštím roce tak první hlášení ze servisů k dispozici nebudou. Doufejme přitom, že nebudou stejně negativní jako u předchozího revolučního počinu značky, jímž byla dosud poslední verze Wankelova rotačního motoru 13B-MSP Renesis.


Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 1 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 01Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 2 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 02Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 3 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 03Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 4 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 04Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 5 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 05Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 6 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 06Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 7 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 07Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 8 - Mazda 3 2019 SkyActiv-X nove foto 08
Mazda uvedla, že revoluční motor SkyActiv-X nebude dražší na údržbu než běžný benzinový dvoulitr...

Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 9 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 01Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 10 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 02Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 11 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 03Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 12 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 04Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 13 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 05Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 14 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 06Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 15 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 07Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 16 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 04Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 17 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 09Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 18 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 10Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 19 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 11Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 20 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 12Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 21 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 13Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 22 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 14Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 23 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 15Mazda popsala, jak složité bude servisovat její revoluční „diesel na benzin“ - 24 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 16
...a to i přes dvojnásobný počet vnitřních komponentů. Komplexitu přitom navyšují hlavně senzory monitorující tlaky a kontrolující zapalování

Zdroj: Cars Guide

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše