Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva?

Vtrhl na scénu jako převratná novinka schopná spasit spalovací motory, krom slov Mazdy jsme vám o ní ale mnoho říci nemohli. Teď jsme citelně chytřejší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva?

7.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva?

/

Foto: Mazda, koláž Autoforum.cz

Vtrhl na scénu jako převratná novinka schopná spasit spalovací motory, krom slov Mazdy jsme vám o ní ale mnoho říci nemohli. Teď jsme citelně chytřejší.

O motoru SkyActiv-X značky Mazda jste jistě už slyšeli, i my jsme o něm několikrát psali. Je to „diesel na benzín”, motor, který spaluje benzín, ale technicky je vznětový. Jeho označení je SPCCI, Spark Plug Controlled Compression Ignition, tedy Svíčkou kontrolované vznícení směsi stlačením.

Zní to jako kočkopes, ale je to pravděpodobně to nejlepší, co lze v současnosti vyvinout - motor umí běžet jako normální spalovací motor v Ottově i Atkinsonově cyklu, tedy používat svíčky k zážehu směsi, ale ve chvílích, kdy je dostatečně zahřátý a kdy je žádoucí co nejnižší spotřeba, se umí přepnout do „vznětového režimu”.

Tedy, zjednodušeně řečeno. Zapalovací svíčka totiž pálí pořád, ale ve „vznětovém režimu” zapaluje jen malinkou dávku směsi paliva se vzduchem, která byla vstříknuta do válce dodatečně těsně před momentem vznětu. Tato malinká dávka svou expanzí zvýší tlak ve válci a zbytek jeho obsahu se vznítí sám - proto označení SPCCI, vznícení směsi kontrolované svíčkou.

V tomto režimu je poměr vzduchu a paliva ve válci někde mezi 30 až 50:1, tedy 30-50 dílů vzduchu na jeden díl paliva. Na benzín je tento poměr naprosto extrémní, ideální, tzv. stechiometrický poměr je 14,7 dílů vzduchu na 1 díl paliva. Přemíru vzduchu do válce tlačí zařízení, o kterém Mazda prohlašuje, že reaguje rychle a že zajišťuje dodávku vzduchu, ale zároveň trvá na tom, že to není konvenční kompresor.

Detaily fungování jsme tedy probírali a nyní je máme upřesněny, ale pořád to byla teorie, nikdo neměl zkušenosti s tím, jak se takový motor projevuje ve skutečnosti, v normálním autě, na normální silnici. Až do nynějška, kdy bylo možné vyzkoušet tento motor na německých silnicích na nové platformě, oblečené do hávu stávající „trojky”. A první zkušenosti s ním jsme sesumírovali na dalších řádkách.

Mazda říká, že tenhle motor zkombinuje ekonomičnost a točivý moment dieselu s výkonem a nízkými emisemi benzínového motoru. Podle zkušeností Autocaru, Autoweeku, Motor Authority a dalších tomu tak skutečně je. „V nižších rychlostech nový motor zní a chová se jako diesel, občas je hrubý, možná i proto, že jeho vývoj ještě není dokončen. Ale když se rozjedete víc, utiší se a jeho chod je hladší, stejně jako u benzínového motoru - ale pořád má dost výkonu, který stačí i ke slušnému rozjezdu na šestku z nízkých otáček,” píše Autocar.

Podle dostupných informací má nový motor objem 2,0 l a výkon zhruba 193 koní a 230 Nm. V Německu byly k vyzkoušení verze s manuálem i s automatickou převodovkou a ty s automatem prý byly o poznání hladší a i jejich odezva byla lepší. Trasa byla předem určena Mazdou a zahrnovala okresky, město i kousek dálnice, ale maximálka aut byla elektronicky omezena na 160 km/h.

Po testu na tiskové konferenci automobilka představila srovnání spotřeby nového motoru se současnou Mazdou 3 2,0 SkyActiv-G na stejné trase. Úspora se pohybovala okolo 14 %, což jistě není málo. A to je třeba dodat, že nový motor nabízí ve špičce více výkonu, než ten dosavadní.

Podle kolegů z Motor Authority měl prototyp s manuálem spotřebu 6,8 litru a s automatem 5,9 l/100 km. Kanadský web Driving.ca zaznamenal spotřebu ještě nižší - s manuálem to bylo 5,6 l/100 km, s automatickou převodovkou dokonce 5,4 l/100 km. V normovaném testu spotřeby budou čísla jistě nižší, na reálný provoz skoro 200koňového v rukou novináře jsou to ale parádní čísla.

Nová platforma, na které bude velmi pravděpodobně stát příští generace Mazdy 3, je prý při jízdě o 25 % tišší a zároveň o 30 % pevnější. V zatáčkách se chová neutrálně a na silnici drží příkladně, asi i díky kompletně novému odpružení a systému G-Vectoring Control. Jízdní vlastnosti jsou velkou devizou i stávající generace Mazdy 3 a pokud bude ta nová ještě lepší, bude mít konkurence co dohánět.

Samozřejmě, do uvedení motoru SkyActiv-X na trh zbývají ještě skoro dva roky. Jaké modely ho dostanou, zatím není přesně jasné, ale dá se očekávat, že dojde poměrně širokého nasazení. Zejména, bude-li i v produkční verzi o tolik lepší než stávající dvou- a dvouapůllitrové SkyActivy-G. A všechno nasvědčuje tomu, že budou...


Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 1 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 01Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 2 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 02Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 3 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 03Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 4 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 04Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 5 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 05Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 6 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 06Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 7 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 07Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 8 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 08Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 9 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 04Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 10 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 09Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 11 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 10Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 12 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 11Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 13 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 12Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 14 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 13Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 15 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 14Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 16 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 15Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 17 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 16Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 18 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 17Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 19 - Mazda SkyActiv-X SPCCI prvni dojmy 18
Nový motor ukázal velký potenciál, rozdíly ve spotřebě při jízdě stejných řidičů jinak stejnými auty jsou pozoruhodné

Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 20 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 13Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 21 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 14Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 22 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 15Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 23 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 16Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 24 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 17Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 25 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 18Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 26 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 19Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 27 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 20Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 28 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 21Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 29 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 22Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 30 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 23Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 31 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 24Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 32 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 25Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 33 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 26Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 34 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 27Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 35 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 28Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 36 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 29Jak v praxi funguje „diesel na benzin” od Mazdy? Jak zní a kolik bere paliva? - 37 - mazda spcci jizdni prototyp prezentace 31
K otestování byl ve voze na nové platformě, který měl ze stávající Mazdy 3 jen slupku

A post shared by Jalopnik (@jalopnik) on

Zdroje: Mazda, Autocar, Motor Authority, Driving, Autoweek.nl, Focus, Jalopnik

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.