Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI

9.8.2017 | Petr Prokopec | 39 příspěvků

Nikoli HCCI, ale SPCCI si říká nový motor Mazdy, který má tu moc změnit automobilový svět. Slibuje více než jen vyšší provozní efektivitu.

V posledních dnech má automobilový svět dvě nosná témata. Prvním je Tesla Model 3, druhým pak přelomový „diesel na benzin“. Tedy nová pohonná jednotka Mazdy, která představuje malou revoluci v rámci spalovacích jednotek. Papírově přináší spoustu výhod, redukcí emisí počínaje a vyšším měrným výkonem konče. To vše zatím jen podle proklamací výrobce, reálně si nový motor nazvaný SkyActiv-X ještě nikdo nezkusil.

Na to si ale budeme muset počkat, prozatím se musíme spokojit s dalšími detaily. Mazda totiž včera v Tokiu uspořádala prezentaci, kde zaznělo mnoho nových informací. První, která sice reálné vlastnosti moc neovlivňuje, ale je současně je důležitá, se týká názvu použité technologie. Dosud se hovořilo o HCCI (Homogenous Charge Compression Ignition), Mazda ale mluví o SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition), neboť motor není ryzím HCCI.

Důvod této změny je jasný. Pod označením HCCI má celý technický svět zafixované motory bez svíček. Ty ale SkyActiv-X používá, i když pouze za určitých okolností - kupříkladu při nízkých teplotách či nízkých otáčkách. Proto SPCCI alias Kompresní zapalování kontrolované zapalovací svíčkou. Dle automobilky byly tímto způsobem překonány potíže, jež bránily komerčnímu využití revoluční technologie. Benzinové motory zcela bez svíček se totiž pokoušela dostat na trh řada firem od Bosche přes Daimler až po Nissan.

Samotná Mazda se jí věnuje od roku 2010, přičemž ani v těchto dnech není vývoj ještě zcela u konce. Proto ostatně značka dodává, že do prodeje se motory SkyActiv-X dostanou až v roce 2019. Jako první je dostane nová Mazda 3, která je globálním firemním bestsellerem. Větší (a taktéž nová) Mazda 6 ovšem bude vzápětí následovat, stejně jako bude postupně těmito motory vybaven i zbytek portfolia.

V prvé fázi se počítá s tím, že nové motory se budou překrývat pouze se stávajícími jednotkami SkyActiv-G a SkyActiv-D. Nicméně Mazda si dala za úkol snížit svou emisní stopu do roku 2030 o 50 procent v porovnání s rokem 2010, do roku 2050 pak dokonce o 90 %. Z toho důvodu v roce 2019 dorazí i první firemní elektromobil, který ovšem zpočátku bude nabízen jen na trzích, kde je kladen důraz na „bezemisní“ provoz.

Po první vlaštovce samozřejmě budou následovat i další, Mazda uzavřela dohodu s Toyotou na jejich vývoji. Kromě toho postaví za 1,6 miliardy dolarů (cca 35,42 mld. Kč) novou továrnu ve Spojených státech, čímž budou redukovány transportní emise. A aby toho nebylo málo, v roce 2020 začne značka testovat technologii autonomního řízení, kterou začne od roku 2025 standardně vybavovat veškeré své vozy.

Mazda se tak přidala ke zbytku automobilového světa, což v poslední době odmítala. Důvodem jsou samozřejmě omezené finance. Můžeme se ptát, proč se značka nezačala elektromobilům a autopilotům věnovat rovnou, proč hodlá přijít nejprve s jakýmsi intermezzem právě v podobě motorů SkyActiv-X. Vše má ale své opodstatnění - technologie SPCCI totiž Mazdě dá potřebný čas do chvíle, než (a pokud) bude možné elektrická auta nabízet za ceny, za které je lze prodat a přitom na tom vydělat.

Díky snížení spotřeby na úroveň dieselových motorů, ovšem bez vysokých emisí NOx, automobilka snadno splní chystané emisní normy, jež začnou platit na přelomu dekády. SkyActiv-X se svou vysokou termální efektivitou (až 58,5 %) je navíc mnohem lepším základem pro plug-in hybridní vozidla, než jaký má k dispozici konkurence. A co je nejpodstatnější, zpeněžit se v nejbližších letech dá mnohem více než elektromotory. Zpeněžením se ale nemyslí prodej revoluční technologii SPCCI, Mazda ji v žádném případě nechce prodat ostatním automobilkám.

Jen u úspory paliva a lepšího komerčního využití ovšem nová jednotka nezůstává, zároveň má nabídnout i lepší řidičské potěšení. Mazda tvrdí, že motor reaguje na pokyn plynového pedálu mnohem rychleji než běžné agregáty (viz grafiku níže). Navíc díky vysokému kompresnímu poměru nabídne o 10 až 30 procent vyšší výkon a točivý moment. Za tím stojí nejen SPCCI, ale také i zástavba kompresoru a mnohem větší využitelnost celého spektra otáček.

Konkrétnější informace bychom si mohli říci v říjnu, kdy bude na autosalonu v Tokiu nová Mazda 3 představena. I když je samozřejmě otázkou, zda pod její kapotou nebudou jen evoluční motory SkyActiv-G a SkyActiv-D. Zajímavé pak je, že dieselu se značka nehodlá vzdát, naopak chystá na rok 2020 druhou generaci. Kromě toho jej chce ještě letos začít nabízet ve Spojených státech pod kapotou modelu CX-5. Dle automobilky sice diesely budou tvořit jen malou část registrací, nicméně pokryjí specifické potřeby některých zákazníků a proto se jejich nasazení ve Státech vyplatí.

Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI - 1 - Mazda SkyActiv-X infografika 01Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI - 2 - Mazda SkyActiv-X infografika 03
Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI - 3 - Mazda SkyActiv-X infografika 04Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI - 4 - Mazda SkyActiv-X infografika 05Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI - 5 - Mazda SkyActiv-X infografika 06Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI - 6 - Mazda SkyActiv-X infografika 07Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI - 7 - Mazda SkyActiv-X infografika 08Mazda odhalila detaily k revolučnímu „dieselu na benzin“? Je to SPCCI, ne HCCI - 8 - Mazda SkyActiv-X infografika 09
Mazda konečně více přiblížila nový revoluční motor SkyActiv-X, který se vyznačuje nižší spotřebou a vyšším výkonem než běžné benzinové motory. Za vším leží unikátní technologie umožňující hladký přechod od zážehu paliva pomocí svíček k jeho vznícení díky vysokému tlaku

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 39 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama