Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova

Vznětový motor schopný spalovat benzin je dnes díky úsilí Mazdy velká věc, která míří do výroby. Mercedes totéž ukázal v roce 2007, tím skončil.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova

23.10.2017 | Petr Prokopec | 14 příspěvků

Vznětový motor schopný spalovat benzin je dnes díky úsilí Mazdy velká věc, která míří do výroby. Mercedes totéž ukázal v roce 2007, tím skončil.

Během minulých týdnů a měsíců jsme se pravidelně zmiňovali o nové pohonné jednotce Mazdy, kterou lze ve stručnost charakterizovat jako „diesel na benzin“. Motor zvaný SkyActiv-X tak vdechl život dlouho skloňované technologii HCCI, která namísto klasických svíček, které se u benzinových motorů starají o zapalování, využívá vysokého tlaku a samovznícení jako dieselové agregáty. Jelikož je ale řešení Mazdy poněkud komplikovanější, říkají mu Japonci SPCCI, protože zcela bez svíček se neobejde.

Dnes ovšem řeč nebude o Mazdě, místo toho zamíříme k Mercedesu. Německý výrobce totiž s onou technologií koketoval rovněž a před deseti léty na autosalonu ve Frankfurtu představil koncept F700. Ten se pyšnil extravagantním vzhledem či aktivním podvozkem Pre-Scan, který za pomoci dvou laserových čidel umístěných v předních světlech mapuje povrch silnice před vozem a přizpůsobuje mu nastavení.

Tato technologie se v mezičase stala realitou, což ovšem rozhodně nelze říci o pohonném ústrojí pod přední kapotou. Tam se objevil 1,8litrový čtyřválec s dvojitým přeplňováním, kterému při rozjezdu napomáhal elektromotor. Spalovací agregát přitom dával k dobru 238 koní, s nimiž bylo spárováno ještě 18 elektrických koní. Mimo to souprava doplněná sedmistupňovým automatem produkovala 400 Nm točivého momentu.

Dle technických parametrů měl vůz zvládat zrychlení z klidu na stovku za 7,5 sekundy při cestě za nejvyšší rychlostí 200 km/h. Stran toho měl dosáhnout průměrné spotřeby 5,3 l/100 km, což jsou vše nadmíru působivé hodnoty, pokud si uvědomíme, že jich dosahovala limuzína dlouhá 5 180 milimetrů, široká 1 960 mm, vysoká 1 438 mm, užívající rozvoru 3 450 mm. Mimo to koncept vážil 1 700 kilogramů.

Mercedes do agregátu s názvem DiesOtto vkládal velké naděje a naznačoval, že ve voze o velikosti třídy S zastane stejnou práci jako benzinový 3,5litrový šestiválec či třílitrový turbodiesel. Sliboval sériovou výrobu, do té jej ale nikdy nedostal, přestože ani Němci nešli ryze „bezsvíčkovou“ cestou a podobně jako Japonci zvolili pro starty či plné zatížení zážeh pomocí klasické svíčky. Na samovznícení pak motor přecházel automaticky.

O tři roky později, tedy v roce 2010, vedoucí výzkumu německé značky Herbert Kohler potvrdil, že na projektu se stále pracuje. Automobilka měla dle něj překlenout tři z pěti problémů, na které během vývoje narazila. Zahájení sériové výroby do pěti let tedy nemělo nic bránit. Nicméně aktuálně se píše rok 2017 a v Mercedesu po projektu DiesOtto již víceméně nikdo ani neštěkne.

Důvod netřeba dlouho hledat, Mercedes si na rozdíl od Mazdy se zbylými potížemi neporadil; nebo alespoň ne tak, aby byly z jeho pohledu dostatečně uspokojivě vyřešeny z hlediska potřeb každodenního používání. Tak buď to Mazda dokázala a nebo se spokojila s něčím, s čím třícípá hvězda nikoli. Že by každý výrobce takový motor měl dnes v nabídce, je nade vší pochybnost...

Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 1 - Mercedes-Benz F700 Concept 01Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 2 - Mercedes-Benz F700 Concept 02Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 3 - Mercedes-Benz F700 Concept 03Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 4 - Mercedes-Benz F700 Concept 04Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 5 - Mercedes-Benz F700 Concept 05Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 6 - Mercedes-Benz F700 Concept 06Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 7 - Mercedes-Benz F700 Concept 07Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 8 - Mercedes-Benz F700 Concept 08Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 9 - Mercedes-Benz F700 Concept 09Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 10 - Mercedes-Benz F700 Concept 10Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 11 - Mercedes-Benz F700 Concept 11Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 12 - Mercedes-Benz F700 Concept 12Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 13 - Mercedes-Benz F700 Concept 13Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 14 - Mercedes-Benz F700 Concept 14Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 15 - Mercedes-Benz F700 Concept 15Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 16 - Mercedes-Benz F700 Concept 16Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 17 - Mercedes-Benz F700 Concept 17Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 18 - Mercedes-Benz F700 Concept 18Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 19 - Mercedes-Benz F700 Concept 19Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 20 - Mercedes-Benz F700 Concept 20Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 21 - Mercedes-Benz F700 Concept 21Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 22 - Mercedes-Benz F700 Concept 22Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 23 - Mercedes-Benz F700 Concept 23Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 24 - Mercedes-Benz F700 Concept 24Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 25 - Mercedes-Benz F700 Concept 25Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 26 - Mercedes-Benz F700 Concept 26Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 27 - Mercedes-Benz F700 Concept 27Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 28 - Mercedes-Benz F700 Concept 28Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 29 - Mercedes-Benz F700 Concept 29Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 30 - Mercedes-Benz F700 Concept 30Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 31 - Mercedes-Benz F700 Concept 31Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 32 - Mercedes-Benz F700 Concept 32Mercedes měl vlastní „diesel na benzín“ už před 10 léty, teď o něm neřekne slova - 33 - Mercedes-Benz F700 Concept 33
V roce 2007 představil Mercedes koncept F700, který disponoval technologií skenování vozovky, jíž přizpůsoboval nastavení podvozku. Zatímco tento systém již v provozu je, k zahájení sériové výroby revolučního motoru DiesOtto nedošlo

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše