Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Někdo dostal na značky bojové vozidlo pěchoty. Ostatní se raději klidí z cesty
12.10.2018 | Mirek Mazal
Majitel říká, že na jde o jediné takové vozidlo na celém světě, které má homologaci pro běžný provoz. A není těžké tomu věřit, osmikolový přízrak vypadá na silnici vážně nepatřičně.
Americký podnikatel Ted Yadlowsky se našel v provozování půjčovny armádních automobilů. Po vlastnictví klasických off-roadů na bázi Hummeru se chtěl odlišit od konkurence a pořídil si jedinečný kolos určený do reálných bitev. Něco takového lze z armádních přebytků získat celkem snadno, Ted si ale dokázal pro tuhle věc zajistit homologaci pro provoz na běžných silnicích. A má tak zcela jedinečnou záležitost.
Jde o obojživelný stroj zvaný GPV Colonel 8x8x8. Mohutný kolový obrněný transportér pochází od michiganské společnosti GPV se sídlem v New Haven. Ta se soustředí na taktická vozidla střední velikosti, mezi která spadá i agresivně vyhlížející Colonel. V roce 2004 několik kusů testovala americká armáda se zájmem o nasazení do válečných operací.
Varianta 8x8x8 má bojovou hmotnost 24,5 tuny, na délku měří 8,11 metru a dokáže kamkoliv dopravit maximálně 16 vojáků v plné polní. Na zpevněném povrchu dosahuje maximální rychlost 101 km/h, takže nejde o žádného šneka.
Pancéřový trup poskytuje ochranu ze všech směrů. Výrobní proces umožňuje složit kabinu z několika materiálů, není problém vybrat například tlustý hliník anebo užší vrstvu titanu v závislosti na požadavcích zákazníka na plnění úkolů. Základna vozu ve tvaru V odklání výbuch do stran kvůli minimalizaci poškození protitankovými minami. Vstup do interiéru je možný z několika stran přes dveře nebo poklop u řidiče. Výrobce samozřejmě umí provést takové úpravy, aby vyhovovaly různým zbraním.
Přední část posádky nabídne místo až šestici osob. Průchod kolem motorového prostoru vede dozadu k části pro pasažéry. Sedadla řidiče a velitele jsou výškově stavitelná, ovládání zahrnuje sklopný teleskopický volant, pedály a parkovací brzdu, které jsou přizpůsobitelné jízdě vlevo i vpravo.
Přehled okolo je možné udržovat pomocí panoramatických periskopů. Dále má posádka uvnitř k dispozici čtyři termo- a čtyři běžné kamery. Dvě ploché obrazovky zobrazují současně čtyři pohledy kamer, a to pomocí rozděleného displeje nebo jednolitého zobrazení dle výběru. Colonel je kromě jiného vybaven armádním přijímačem GPS, systémem sledování údržby vozového parku a palubním počítačem. Na obrazovkách se mohou zobrazit záznamy o servisu nebo uživatelské příručky v případě nouze. Součástí je kompletní diagnostický systém pro provoz a údržbu obrněného vozidla.
Nákladový prostor pojme až deset sedících osob, posádka i cestující mají k službám klimatizaci s topením ovládané sólo oddělenými přepínači. Colonel může mít jako výbavu filtrační systém s uhlíkovou jednotkou pro případ nasazení chemických zbraní. Na odvrácení bezprostředního ohrožení slouží střílny, které mohou být otevřeny do úzkých nebo širokých rozměrů, aby vyhovovaly různým velikostem zbraní vojáků.
Každé z osmi dvacetipalcových kol je vybaveno nezávislým zavěšením, které umožňuje udržovat vysokou rychlost jízdy po nerovném povrchu a poskytuje hladké manévrování na svazích o maximálním sklonu 54 procent. Aktivní pneumatické zavěšení snadno zvýší či sníží světlou výšku podle náročnosti terénu. Centrální systém dofukování pneumatik vybaven dvěma vzduchovými průchody místo jednoho pro rychlejší přísun vzduchu do gum.
Zákazníci půjčovny se mohou těšit z dieselového šestiválce Caterpillar C7 o výkonu 261 kW (355 koní) s pětistupňovou automatickou převodovkou. Pohonná soustava má vlastní chladicí systém. Tři palubní palivové nádrže mají kapacitu 568 litrů nafty, což prý umožňuje zvládnout cestu dlouhou více než 1 449 kilometrů. Navíc je v útrobách schovaný malý tříválcový diesel (16 kW alias 21 koní) jako zdroj energie pro vytápění a klimatizaci. Může také dobíjet hlavní baterie motoru, pokud jsou vybité.
Zákazníci se nemusí bát brodění, protože každý GPV Colonel 8x8x8 je obojživelný. Integrované lopatky chrání řidiče před vlnami, které se valí přes přední část stroje. Automatické čerpadlo samo odstraňuje veškerou nahromaděnou vodu. V obojživelném režimu je rychlost vozidla 5,6 km/h.
Parametry klasického obrněného transportéru patří na minová pole, ne na dálnici. Přesto se Ted Yadlowsky hrdě chlubí novým přírůstkem i v běžném provozu. Nemá sice bojeschopnou konfiguraci, ale to se na první pohled nepozná, a tak se mu na silnici každý rychle klidí z cesty. Pořízení ani provoz takového stroje jistě nebudou levné, za jeho volantem ale zažijete pocit nadřazenosti, o kterém si i majitelé největších SUV mohou nechat jen zdát...










GPV Colonel 8x8x8 má světla, blinkry, mlhovky, registrační značky a může oficiálně na silnici, i když na to nevypadá
Zdroj: Barcroft Cars
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před 2 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
