Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor

V naprosto nenápadném hávu skoro sériové třídy E se skrývala jednotka 7,3 V12 známá z větší třídy S. Tady stačila na vážně dechberoucí dynamiku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor

13.10.2017 | Marek Bednář | 2 příspěvky

V naprosto nenápadném hávu skoro sériové třídy E se skrývala jednotka 7,3 V12 známá z větší třídy S. Tady stačila na vážně dechberoucí dynamiku.

Německá společnost Brabus bývala malým úpravcem, který začal tak, že si Bodo Buschmann upravil svůj Mercedes W116, aby s ním stačil Porsche 911. Už pod hlavičkou firmy Brabus, jejíž název je spojením částí jmen dvou zakládajících společníků, Brackmanna a Buschmanna, se pak zabýval hlavně úpravami Mercedesů třídy S generace W126. Automobil, který tuhle firmu dostal do popředí světové tunerské scény, byl ale o něco menší. Tedy fyzicky, nikoliv tím, co zvládl - šlo o Brabus E a T V12, postavený na základě třídy E generace W210.

Je nasnadě, jakých úprav se toto auto dočkalo - místo šesti- a osmiválcových motorů putoval pod kapotu 7,3litrový dvanáctiválec Mercedesu, který nabízel 582 koní a 772 Nm. Byl to stejný motor, který úpravce už montoval do Brabusu 7.3 S. To znamenalo, že z maximálky omezené na 250 km/h bylo najednou 330 km/h - a s tím i zápis do Guinnessovy knihy rekordů jako nejrychlejší sedan na světě. Ano, tohle zběsilé Éčko bylo ještě rychlejší než eSko 7.3.

Rychlost 330 km/h v polovině devadesátých let znamenala, že jste dostali na roveň nejexkluzivnějším supersportům světa, jako je Lamborghini Diablo, Ferrari F50 nebo třeba Dodge Viper. V podstatě existovala jen dvě auta, která byla schopna Brabus E V12 překonat maximálkou - McLaren F1 a Bugatti EB110. A to byla maximálka tohoto splašeného Němce limitovaná elektronikou kvůli pneumatikám, nikoliv schopnostmi motoru.

Dvanáctiválec má oproti sérii, ve které má 6 litrů objemu, větší vrtání a zdvih, sportovní vačku, plynem plněné ventily a kované písty. Také převodovka, pětistupňový automat, měla o stupeň víc, než byla schopna nabídnout standardní skříň třídy E. Podvozek byl zpevněn tak, aby zvládl jízdu více než třísetkilometrovou rychlostí. Sériové brzdy uvolnily vpředu místo větším drážkovaným kotoučům se čtyřpístkovými brzdiči. A pneumatiky Michelin mají rozměr 245/40 ZR18 vpředu a 285/30 ZR18 vzadu.

Na karoserii také vidíme změny, třebaže jen velmi malé. V rychlostech, jakých je tento stroj schopný, je důležitá aerodynamika, takže tu je nový přední spoiler s karbonovým lízátkem a lehce upravené prahy a zadní nárazník. Dvě koncovky výfuku, sportovního systému s rychloprůchozími katalyzátory, a větší kola jsou tak těmi hlavními indikátory, že pod kapotou není dýchavičný diesel. To je ostře v kontrastu s tím, co Brabus na silnice pouští dnes.

Kabina byla pochopitelně luxusně vybavena, stále se bavíme o Brabusu. Kůže na sedačkách i dalších místech byla speciálního druhu Brabus Mastik a při jejím činění nebyly použity žádné chemikálie. Dobové zdroje zmiňují také kvalitní audiosystém s měničem CD. Ovšem, fax a videopřehrávač jako v Brabusu 7.3 S nečekejme. Po stránce funkční výbavy zmiňme ABS a kontrolu trakce, to tehdy bylo stále relativně novinkou.

Brabus E V12 byl věru šílený stroj a pokud se vám to nezdá z tohoto textu ani fotek jej lemujících, podívejte se na přiložené video. Tento stroj měl navíc ještě trochu šílenějšího sourozence - kombík, nazvaný Brabus T V12. Pod kapotou měl stejný motor, na podvozku a karoserii stejné úpravy, jen maximálka byla 320 km/h. I to ale stačilo na titul nejrychlejšího kombíku na světě v Guinessově knize rekordů, nikdo jiný nic tak rychlého s velkým zavazadelníkem nevyráběl.

Poslední podobný výtvor Brabusu je pár let starý a v názvu má číslovku 850, protože má takový výkon. Jenže pod kapotou není dvanáctiválec, nýbrž šestilitrová V8 s přeplňováním. Je rychlejší než první E V12, ale má o čtyři válce méně a v podstatě si ji může koupit kdokoliv, kdo disponuje potřebnými 300 tisíci Eur, tedy téměř 8 miliony korun. Dvanáctiválec se do W210 dostal jen v případě několika desítek kusů. Dnes tedy zájemcům o to nejlepší od Brabusu musí bohužel stačit osm válců, nechtějí-li se dívat na trhu ojetin. Ale i tam potkat E V12 je nadlidský úkol, o cenách ani nemluvě...

Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 1 - Brabus E V12 W210 dalsi 01Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 2 - Brabus E V12 W210 dalsi 02Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 3 - brabus e v12 w210 02Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 4 - brabus e v12 w210 03Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 5 - Brabus E V12 W210 dalsi 03Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 6 - brabus e v12 w210 05Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 7 - brabus e v12 w210 06Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 8 - brabus e v12 w210 06aNěmci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 9 - brabus e v12 w210 07Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 10 - brabus e v12 w210 08Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 11 - brabus e v12 w210 09Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 12 - brabus e v12 w210 10Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 13 - brabus e v12 w210 11Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 14 - brabus e v12 w210 12Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 15 - brabus e v12 w210 13Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 16 - brabus e v12 w210 14Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 17 - brabus e v12 w210 15Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 18 - brabus e v12 w210 16Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 19 - brabus e v12 w210 17Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 20 - brabus e v12 w210 18Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 21 - Brabus E V12 W210 dalsi 04
Brabus E V12 se na první pohled od běžné třídy E W210 moc neliší

Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 22 - Brabus E V12 W210 dalsi 05Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 23 - Brabus E V12 W210 dalsi 06Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 24 - Brabus E V12 W210 dalsi 07Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 25 - Brabus E V12 W210 dalsi 08Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 26 - Brabus E V12 W210 dalsi 09Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 27 - Brabus E V12 W210 dalsi 10Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 28 - Brabus E V12 W210 dalsi 11Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 29 - Brabus E V12 W210 dalsi 12Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 30 - Brabus E V12 W210 dalsi 13Němci před 20 léty postavili nejrychlejší kombík i sedan světa. Měl brutální motor - 31 - Brabus E V12 W210 dalsi 14
A k vidění jsou i dvanáctiválcové kombíky Brabus T V12, též nenápadné a svého času též nejrychlejší na světě


Dobové video je z dnešního pohledu pozoruhodně „politicky nekorektní”

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše