McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat

Dvacet let je ve vývoji automobilů něco jako věčnost. Přesto je už teď zjevné, že nový McLaren P1 bude jen slabým odvarem původního F1. Proč?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat

4.10.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dvacet let je ve vývoji automobilů něco jako věčnost. Přesto je už teď zjevné, že nový McLaren P1 bude jen slabým odvarem původního F1. Proč?

Už včera jsme se podívali pod sukně dvěma automobilům patřících do nové generace supersportů osazených hybridními technologiemi. Nejdříve to byl pohonný systém Ferrari F70 a o něco později jste si poslechli doznání Porsche o tom, jak mohly vypadat parametry 918 Spyder bez dodatečného elektrického balastu. Do kompletního výčtu nám tak chybí už jen chystaný McLaren P1, podívejme se proto, co bychom mohli očekávat od něj.

Právě očekávání je asi to, co může britskému zástupci nalomit vaz. Bylo by pošetilé předpokládat, že bude pomalý, levný nebo málo exkluzivní, nicméně podle dosavadních informací to vypadá, že už zdaleka nebude takovým průlomem jako svého času jeho duchovní předchůdce - McLaren F1.

Dvacet let starý stroj se stal naprostým fenoménem mezi nejrychlejšími z nejrychlejších, své přímé soupeře přes noc změnil v muzejní exponáty a až teď je plně zřejmé, jak moc předběhl svou dobu. Byl prvním sériovým automobilem, který dostal monokok i vnější panely z karbonu, jeho uhlazená karoserie byla zbavena křídel i nápadných spoilerů, nabídl dost místa pro tři cestující a vážil maximálně 1 138 kg, přestože měl před zadní nápravou vidlicový dvanáctiválec BMW o výkonu 627 koní. S omezovačem otáček se dostal na 372 km/h a bez něj dosáhl až 391 km/h, což jsou dodnes hodnoty překonané pouze několika málo automobily.

A nejde jen o rychlost, vyrovnat pouze tu není dnes až tak složité. Jde o onu pokrokovou konstrukci, která svého času nechávala konkurenty jen tupě zírat s otevřenými ústy. Pokud bylo v roce 1992 možné postavit vůz s hmotností 1,1 tuny, výkonem 627 koní, špičkovou aerodynamikou, prostorem pro tři cestující a to všechno prodávat za necelý milion dolarů, mělo by dnes být možné udělat totéž za zlomek této cifry, nebo za stejnou cenu nabídnout mnohem víc. Však považte, co jste si mohli koupit v roce 1992 mezi běžnými auty a co si můžete pořídit dnes - lecjaký povedený kompakt roztrhá tehdejší špičková auta vyšších tříd ve všech ohledech od rychlosti po komfort a stát bude třetinu.

Jenže mezi supersporty se k ničemu takovému se neschyluje. McLaren (a není to jen jeho případ) se nám pro rok 2013 chystá nabídnout vůz, který bude dražší, těžší a maximálně o něco výkonnější. Nový P1 možná překoná hranici rychlosti 400 km/h, ale potíž je v tom, že nijak zásadně nepokoří nejen své současné soupeře, nic dramaticky nového nenabídne ani oproti původnímu F1. A to od něj budou někteří jistě očekávat podobné zázraky.

Něco takového se ale dost dobře nemůže stát. P1 vzniká v době, která cokoli benzinového spojeného s vysokými výkony, rychlostí a tím i vysokou spotřebou považuje nejen za politicky nekorektní, ale ve formě pokut za emise to rovnou kriminalizuje. Ať budou zástupci McLarenu, Porsche nebo Ferrari říkat cokoli, P1 stejně jako jeho rivalové 918 Spyder a F70 nebyli stavěni jako ryzí oslava rychlosti. Jednak jde tak trochu i o prestiž a podporu průměrnějších modelů, ale o to šlo asi vždycky. Horší ale je, že všechny tři stroje, se musí za své schopnosti veřejně omlouvat společensky akceptovanými, nicméně reálně jen pokryteckými kompromisy.

Porsche se samo usvědčilo, kolik zbytečných kilogramů v konstrukci sportovního hybridu zaberou elektromotory a baterky využitelné při opravdu ostrém nasazení maximálně na pár kilometrů. A že skutečnou spotřebu v takovém případě metráky mrtvé váhy spíše jen zhorší, než aby ji snížily. To se pak docela špatně tvrdí, že jste byli doslova posedlí nízkou hmotností.

S ještě poněkud větším nadhledem si nelze neuvědomit, jak nechutně zvrácená je dnešní doba, když musí automobilka připravující pársetkusovou sérii sportovních aut, které se na silnici objeví jen naprosto výjimečně a v konečném důsledku jejich motory sežerou zanedbatelnou část z celkové spotřeby, líbat boty bruselskému úředníkovi. A ještě za to pokorně zaplatí. Za dodatečný vývoj, na pokutách...

I když se o novém McLarenu pořád moc neví, je nad slunce jasnější, že kvůli tomu všemu nebude P1 revoluční. Nemůže být, nemá být, všechny známé informace naznačují, že bude mít problém se původnímu F1 byť jen vyrovnat, natož jej překonat, natož pak vnést do světa nejrychlejších aut něco průlomového, co by konkurenti museli dohánět další dekády. S tím se musí příznivci britské novinky smířit. Karoserie z uhlíkových kompozitů je dnes prakticky povinnost, tudíž v tomto směru k pokroku nedojde. Svými papírovými výkony F1 asi překoná, ale jen za cenu zbytečně vyšší hmotnosti a pouze krátkodobě dostupného špičkového výkonu.

Není snadné psát na adresu McLarenu něco takového, ale máme za to, že P1 nebude původnímu F1 sahat ani po kotníky.


McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 1 - McLaren F1 1993 01McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 2 - McLaren F1 1993 02McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 3 - McLaren F1 1993 03McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 4 - McLaren F1 1993 04McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 5 - McLaren F1 1993 05McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 6 - McLaren F1 1993 06
Je to smutné, ale McLaren má v roce 2012 problém alespoň ideově vyrovnat své vlastní dílo z roku 1992

McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 7 - McLaren P1 koncept nove foto 01McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 8 - McLaren P1 koncept nove foto 02McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 9 - McLaren P1 koncept nove foto 03McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 10 - McLaren P1 koncept nove foto 04McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 11 - McLaren P1 koncept nove foto 05McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 12 - McLaren P1 koncept nove foto 06McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 13 - McLaren P1 koncept nove foto 07McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 14 - McLaren P1 koncept nove foto 08McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 15 - McLaren P1 koncept nove foto 09McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 16 - McLaren P1 koncept nove foto 10McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 17 - McLaren P1 koncept nove foto 11McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 18 - McLaren P1 koncept nove foto 12McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 19 - McLaren P1 koncept nove foto 13McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 20 - McLaren P1 koncept nove foto 14McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 21 - McLaren P1 koncept nove foto 15McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 22 - McLaren P1 koncept nove foto 16McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 23 - McLaren P1 koncept nove foto 17McLaren P1 2013 vs. F1 1992: novinka se svému předchůdci nemůže rovnat - 24 - McLaren P1 koncept nove foto 18
P1 může být vizuálně zajímavý, jeho technika ale neslibuje nic mimořádného. Bylo by mylné tvrdit, že to bude špatné nebo pomalé auto, jenže se nechystá nabídnout nic srovnatelného s tím, s čím před neskutečnými dvěma dekádami přišel model F1

Hlavní foto: Wildspeed

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.