Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Poslední pokus prodat staré Škody na západě okouzlil Rakušany, vzniklo jich ale jen pár
11.11.2020 | Petr Miler
Každý příběh má svůj začátek a svůj konec. Ten jménem „Škody s motorem vzadu” se uzavírá právě zde, u v ČR skoro neznámých verzí se vstřikováním paliva místo karburátoru.
Málokdo ji u nás řekne jinak než „stodvacítka”, Škoda 120 byla ale ve skutečnosti jen jednou z verzí modelu s interním označením 742. Byla tím nejprodávanějším a tedy i nejrozšířenějším typem, její nabídka ale sahala od nejskromnější 105 po - od modelového roku 1985 - i nejsilnější 130. Ta už používala motor o objemu 1 289 cm3, pětistupňovou manuální převodovku a víceprvkové zavěšení zadní nápravy. S výkonem 43 kW (58 koní) nabízela na svou dobu docela slušnou dynamiku, ty pravé vrcholy ale měly teprve přijít.
Šlo o verze 135 a 136, které leckdo zaměňuje s pozdějším Favoritem. Vyráběly se totiž částečně i ve stejnou dobu a používaly i do značné míry totožný motor, šlo jednalo se ale stále o staré škodovky s prapůvodem kdesi v eMBéčku a stovce, které měly motor za zadní nápravou a pohon zadních kol. Stejně jako dobový Rapid se stejným označením sázely na motor o výkonu až 46 kW (63 koní) a se stovkou dosahovanou za 14 sekund po startu byly skutečnými vrcholy evoluce. S jedním malým dodatkem - ani to nebylo úplně nejvíc.
Absolutní vrchol vývoje se totiž dostavil až v roce 1989, na samém sklonku existence komunistického Československa. Tehdy se komunistické AZNP, dnes Škoda Auto, naposledy pokusily oslovit zákazníky na západě inovovaným provedením verzí 135 v provedení GLi. V plánu tedy byly i skromnější Li a Si, na jejich výrobu už ale nikdy nedošlo. Počínaje létem 1989 tak bylo po boku podobně výjimečné skvadry Rapidů RiC vyrobeno také 400 sedanů 135 GLi určených zejména pro Rakousko a Velkou Británii, ale také Finsko či Kanadu. A přesně na tuto verzi si posvítíme.
Právě kvůli vývozu, striktnějším emisním normám a vyšším požadavkům zákazníků byl už tak neobvyklý typ 135 vybaven vstřikováním paliva značky Bendix a řízeným třícestným katalyzátorem S2 s lambda-sondou. Zůstala schopnost motoru spalovat bezolovnatý benzin a vůz byl rázem schopen plnit i relativně tvrdé americké exhalační předpisy EPA 75 resp. US 83. Kvůli použití katalyzátoru o něco klesl výkon a točivý moment (41 kW resp. 92 Nm při 5 000 resp. 3 500 ot./min) a trochu se zhoršila i dynamika, oficiální údaje ale dále hovořily o stovce za 15 sekund a maximální rychlosti 140 km/h.
Škoda s touto verzí vyrážela na západ se vší vážností. Jak můžete vidět níže, vznikly k ní návody k obsluze a údržbě, servisní manuály i propagační materiály v němčině či v angličtině. Rakouské zastoupení značky dokonce zapůjčovalo vůz tamním novinářům a doufalo v dobrou odezvu. Dobový československý tisk psal, že se ji dočkalo. Vídeňský Kurier prý přes některé drobné námitky k citlivosti na boční vítr, hlučnosti a omezenému zavazadlovému prostoru konstatoval následující:
„Zkouška ukázala, že škodovka jede spolehlivě. Její modernizovaný motor je teď klidnější, temperamentnější, s dobrou akcelerací a nemá problémy se spouštěním. Pokud jde o vybavení, pak je tento vůz ve srovnání s předchůdci vybaven daleko komfortněji. Po stovkách kilometrů s ním jedete uvolněně a klidně, i když odhlučnění motoru brumlajícího vzadu by mohlo být o trochu lepší. Velmi dobře funguje topení a větrání. (...) Přes všechna příjemná vylepšení zůstává automobil věrný své tradici: je pevný, robustní, trochu slabší ve vedení.”
Tohle auto bylo navíc s cenou 96 600 šilinků daleko nejlacinějším vozem své třídy na rakouském trhu. I na to Kurier prý narážel: „Cena vozu je mimořádně výhodná, je to plnohodnotná čtyřdvéřová limuzína s dobrými jízdními vlastnostmi v zimě, jednoduchým servisem a robustní konstrukcí,” uváděl dále vídeňský list.
Přes podobné ohlasy a připravenost Škody nabídnout v případě zájmu takových aut „na západě” se z verzí 135, 136, ani finální 135 GLi už hit nestal. A nepomohla ani britská kampaň odvolávající se na dobová slova Autocaru: „Co má jízdní projev jako Porsche, stojí jen 4 200 liber a je zábavnější než GTi?” s tím, že jde přece o novou Škodu GLi 1989 s elektronickým vstřikováním paliva. A tehdejší britská periodika skutečně označovala škodovky jako jedinou alternativu k Porsche 911 - jiné masověji rozšířené vozy už motor za zadní nápravou dávno neměly.
Z oněch 400 kusů jistě nemalou část sešverkal zub času, pár českých fandů si ale několik těchto vzácností dovezlo zpět do země jejich zrodu a vrací jim zpátky zašlou slávu. Až tedy někdy uvidíte na silnici starou škodovku s nápisem 135 GLi na zádi, věřte, že to nemusí být „hec” s písmenem „i” v podobě nálepky od pumpy, ale výjimečné auto vzácnější než spousta dobových i modernějších supersportů.
Dobové materiály ke Škodě 135 GLi pro Rakousko a Velkou Británii










Foto: Škoda Auto
Zdroje: Škoda Auto, Archiv Autoforum
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před hodinou
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 07:04 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
