Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii
11.12.2019 | Mirek Mazal
Technický unikát vznikl v Japonsku, posloužil ale Američanům ke stavbě tunelu donedávna nemyslitelných parametrů. Svým způsobem okouzlující monstrum už dnes neexistuje.
Lidský druh se při řešení složitých životních situací už po tisíciletí inspiruje v přírodě. Lidé odnepaměti sledovali evolucí k dokonalosti vyvinuté mechanismy a používali je k urychlení vlastního pokroku. Inspirace biodiverzitou je dnes základem biomimetiky, vědního oboru, který se de facto zabývá opisováním přirozených přírodních mechanismů.
Když se tedy v Seattlu rozhodovali o stavbě náhrady za nad zemí vedoucí dálnici Alaskan Way Viaduct, jež byla poškozena při zemětřesení, volba tamního resortu dopravy padla na vybudování obrovského tunelu podobného červí díře pod zemí.
Na základě požadavků neobvykle náročné operace představitelé města Seattle dojednali objednávku největšího razicího stroje světa nazvaného Big Bertha podle první senátorky Seattlu, Berthě Knight Landes. Vrtací mašina o výkonu přesahující 25 000 koní byla za 80 milionů dolarů (dnes 1,8 mld. Kč) zkonstruována výlučně pro potřeby jediného amerického projektu. Zařízení vzniklo u japonské společnosti Hitachi Zosen a konečná montáž proběhla přímo na místě ražby.
Proces tunelování asi 60 metrů pod základy mrakodrapů byl zahájen 30. července 2013 s plánem dokončení během dvou let. Jedinečný mechanický červ dokázal za sebou zanechávat otvor o průměru 17,5 metru s neobyčejnou lehkostí, ovšem v prosinci prvního roku příprav byly práce zastaveny vlivem neočekávané překážky ve formě ocelové trubky zhruba 330 metrů od začátku trasy dlouhé 2 830 metrů. Bylo potřeba vykopat hlubokou revizní šachtu a vyměnit poškozené segmenty kopacího mechanismu. Po dvouleté odmlce se vrtací červ znovu rozpohyboval.
Big Bertha každý den postupovala asi o 10 metrů. Vepředu se do skály zakusovala hlava plně vybavena speciálními tryskami zvlhčující usazeniny. Napodobenina slinných orgánů podzemních zvířat přeměňovala vyvrtaný odpad na hmotu s konzistencí podobné pastě, která dále putovala ven odvodním systémem. Na přepravní pás se vešly až metrové kameny a vývod zeminy mechanizovaným zařízením usnadnil odklízení nakopaného materiálu. Bez postupného prodlužování odpadního kanálu by musely práci převzít nákladní dumpery s nakladači, což by zdrželo předem nalajnované etapy složité práce.
Vrtání bylo dokončeno 4. dubna 2017. Na denním světle se po dlouhé době objevila hlava těla dlouhého 99 metrů o váze přes šest tisíc tun. Za razícím čelem zůstal průchodný úsek vyztužený betonovými panely po stranách. Po dvou letech od dokončení vrtání byl tunel otevřen veřejnosti a dnes jako jeden z divů inženýrských řešení pod Seattlem obsluhuje čtyřproudá komunikace zhruba půl milionů řidičů týdně.
Big Bertha svůj úkol splnila. Neskutečná mise dopadla na výbornou, přesto byl technický unikát podobný žížale rozmontován a postupně odvezen. Některé součástky odkoupil zpět japonský výrobce, zbytek ocelových komponentů putoval do místní slévárny.



























Technický div vytvořil místo, kam přesměrovat auta z povrchu zemského
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
