Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čína chce postavit nejdelší podmořský tunel světa, má měřit přes 120 kilometrů
14.7.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Čína chce svou nadvládu nad zbytkem světa dávat najevo někdy i dosti malichernými kroky. Aktuálně chce postavit jasně nejdelší podmořský tunel.
O významu Číny v současném světě slýcháme často a zřejmě o něm budeme slýchat ještě častěji. Pro nás jakožto automobilový web je dnes zřejmě nejpodstatnějším faktem, že jde o největší automobilový trh světa, nikoli nepodstatné není ani to, jak moc se na tomto místě stále zneužívá duševní vlastnictví nejvýznamnějších automobilek. Nebylo by ale na místě z toho usuzovat, že velkým dělají tamní trh jen domácí automobilky s kopiemi známých aut - významnou roli tam sice hrají, také originály se ale v Číně prodávají skvěle. Jistě i proto tradiční výrobci proti nelegálním nebo přinejmenším nemorálním krokům tamních firem kolikrát vlastněných přímo státem raději ani moc neprotestují.
Dnes se ale budeme zabývat trochu jiným čínským specifikem - zálibou v megalomanských stavbách. Číňané to asi mají v genech, neboť už Velkou čínskou zeď lze takto nazvat, nás ale přece jen zajímají modernější stavby spojené s dopravou. Už jsme psali o nejdelším most světa nebo nejdelším mostu spojujícím dva tunely, to jsou ale jen střípky z mozaiky někdy až úchylných staveb, které v Číně postavili. Čerstvě například otevřeli největší budovu světa, která by svým vnitřním prostorem pojala tři Pentagony. V podobný moment se pak objevila informace o dalším projektu podobného ražení - nejdelším podmořském tunelu světa.
Tím je aktuálně nám jistě dobře známá stavba pod kanálem La Manche měřící necelých 54 km, na druhém místě je jen těsně japonský tunel Seikan s délkou bezmála 51 kilometrů. Čínská ambice? Překonat oba i v součtu stavbou, která bude měřit 123 km, z nichž pod mořem povede 90 km.
Nejde o stavbu odnikud nikam, spojovat má města Dalian v provincii Liaoning a Yantai v provincii Shandong vzdálená asi 170 kilometrů. Dnes mezi nimi lze cestovat buď trajektem a navazujícími prostředky, nebo čistě po pevnině. V druhém případě jde ale o štreku dlouhou 1 680 kilometrů a i nejrychlejšími vlaky zabere mezi 6,5 a 8 hodinami času. V případě, že tunel a železniční trať budou postaveny pod vodou, se doba cestování zkrátí na 40 minut a 123kilometrová trasa se stane součástí železničního koridoru o délce 6 000 kilometrů, který pochopitelně zkrátí cestu i mezi dalšími městy na obou poloostrovech.
Přímo pro auta tunel bohužel určen nebude (asi by bylo velmi těžké jej odvětrávat), automobilisté se stejně jako v případě tunelu pod La Manche budou muset spolehnout na převoz po vlastních vozů po železnici. Autoři projektu prý počítají s tím, že provoz mezi oběma zmíněnými městy se má pohybovat v roce až kolem 100 000 aut denně, což se nám ale moc reálné nezdá. Nebo že by Číňané vážně chtěli převážet skoro 5 000 aut každou hodinu, spíše ještě dvakrát více, protože v noci se asi nikdo nikam nepohrne? Teoreticky možné to asi je, ale to by provoz musel být prakticky nepřetržitý a systém nakládání aut na železnici neskutečné rychlý.
Ale to teď není až tak podstatné, projekt ještě nemá definitivní schválení. Pracuje se na něm prý už do roku 1992 a v tuto chvíli už má zelenou od místních úřadů. Ještě jej ale musí akceptovat státní koncil, který musí souhlasit i s rozpočtem 260 miliard juanů (asi bilion korun, tedy tisíc miliard), který by po 100 miliardách zastřešily obě města a 60 miliard juanů by přidal provozovat železniční trati. Jestliže nadále vše půjde podle plánu, stavba by měla začít v roce 2016 a potrvat dalších šest let. Jestli vám tedy ještě někdy ukážeme výsledek, nemůžeme v tuto chvíli jednoznačně slíbit...
Nejdelší podmořský tunel světa zatím existuje jen na papíře
Číňané ale už v minulosti dokázali a stále dokazují, že umí realizovat i neskutečně komplikované dopravní stavby
Zdroj: South China Morning Post přes Daily Mail
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před hodinou - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
29.3.2024 - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024 - Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
29.3.2024 - Majitel po 23 letech prodal překrásné BMW M5 E39 dráž, než ho kdysi koupil nové, s ikonou jezdil zadarmo
30.3.2024 - Firma předělávající spalovací auta na elektrická se kompletně zhroutila, David Beckham v ní utopil skoro půl miliardy
30.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva