Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruský hřbitov vlaků. Tady končí vyřazené lokomotivy, na tajném místě za Uralem
31.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Hujer by je patrně dal do sběru, Rusové mají jiné místo, kde těžké kolosy končí svou životní dráhu končí. Jeho lokaci vám neprozradíme, ale ukážeme vám ho.
Vážení čtenáři,
s koncem roku se tradičně nebráníme ani pohledům na trochu jiné dopravní prostředky a letošek není výjimkou. Tentokrát půjde o vlaky. Zavedou na jedno pozoruhodné místo daleko na východ od České republiky, které ovšem nepostrádá spojitost ani s našimi končinami.
Děkujeme vám za přízeň v letošním roce, přejeme hezkého Silvestra a věříme, že si k nám najdete cestu i v roce příštím.
Za redakci Autoforum.cz
Pavel Janda
šéfredaktor
Rusko nezná hranic politických ani konstruktérských. Zapomenuté koncepty ruských aut sklízely úspěchy, ať už na výstavách či závodních tratích. Sovětské kolosy s motory 38,9 V12 uměly utáhnout všechno jakýmkoliv terénem. A pozornost se upírala i na železnici - na vrcholu studené války sovětský proudový vlak uháněl až 250 km/h po kolejích, které jinak poznaly lokomotivy jedoucí rychlostí nanejvýš poloviční.
I takové stroje si ale na ruských železnicích odkroutily své. Člověk by čekal, že skončily ve šrotu a část z nich takový osud jistě potkal, ne však všechny. Území nejznámějšího ruského pohoří skrývá základnu starých těžkých strojů z dob jejich největší slávy. Sverdlovská oblast jižně od Jekatěrinburgu v pohoří Ural na otevřených slepých kolejích ukrývá vyřazené vlaky.
Vstup na toto místo je zakázán a jeho existence není širší veřejnosti ani známa. Hlídané území je obklopeno ostnatým drátem, i tak se tam dá se svolením proniknout, jak ukázal reportér magazínu E1. Nesmí ale přesně říci, kde se místo nachází, aby nedocházelo k nájezdům lovců sběrných surovin. Mezi exponáty je například stará lokomotiva Lebedyanka s rudou hvězdou nebo elektrická lokomotiva Škoda.
Uzavřená základna svojí ponurou atmosférou nejvíce připomíná hřbitov vlaků a také jím v podstatě je. Nemá jím ale zůstat napořád. Zástupci Sverdlovské železnice, kteří mají místo na starosti, konstatují, že se starými kolosy mají jiné plány, proto je také nechtějí nechat nadobro zničit.
V Rusku prý existuje řada míst, kde je možné spatřit železniční vybavení let dávno minulých. Jsou uloženy v muzejních sbírkách, než se do nich ale dostanou, končí na takzvaných rezervních základnách, z nichž jednu vidíme na fotografiích. Nevíme, kolik takových míst je, úložiště ve sverdlovské oblasti má ale patřit mezi ty největší a zajímavé stroje sem posílají i jiní provozovatelé železnic. V budoucnu pak mají být restaurovány a pak i předváděny veřejnosti.
Jestli se to někdy stane, je otázkou, mezi zatím „dobře uloženými” lokomotivami a ostatními předměty se nachází pýcha sovětského železničního stavitelství - vysokorychlostní vlak ER200, který do roku 2009 pendloval mezi Moskvou a Petrohradem, než byl nahrazen novým typem. Dále lze vidět starobylou parní lokomotivu s typickou pěticípou červenou hvězdou na přídi, jedna z nejvyspělejších sovětských lokomotiv si říká Lebedyanka. Zájemce o železnici zaujme rovněž jedna z nejmodernějších sovětských lokomotiv, kterou je dieselový vlak D1 série LV, široce používán na železnicích SSSR. Byl postavený na rozkaz Sovětského svazu v maďarském závodu MAVAG.
Na kolejích zarůstajících trávou najdeme také českou stopu - mezi zrezlými železničními zbytky všeho druhu stojí elektrická lokomotiva pro osobní linky DC používaná v Rusku a na Ukrajině nazvaná ChS2 alias Cheburashka, původem z Československé socialistické republiky. Vyráběla se s pantografem mezi léty 1958 a 1976 v závodě Škoda Plzeň ve třech verzích. Česká šestiosá elektrická lokomotiva má hodnotu rozchodu 1,5 metru a na sovětských kolejích dosahovala rychlosti až 160 km/h.
Ural je geografická hranice mezi Evropou a Asií, odděluje dva odlišné světy. Zároveň ukrývá zastřené pohřebiště železniční historie Ruska a hlavně Sovětského svazu. Nechvalné období připomínají propagandistické komunistické slogany na některých trupech lokomotiv, které pomalu požírá zub času. Hesla pevně drží, možná „na věčné časy“. Jako kdyby chtěly připomenout, že Rusko stále letech odmítá zapomenout na to, čím kdysi bylo. Nebo možná spíše být chtělo...


Česká mašina ChS2 z Plzně pro přepravu pasažérů se zachovalým označením

„Vpřed do komunismu!” Zbytky budovatelských hesel jsou nesmrtelné, jako zvrácená ideologie sama




























Rusové tvrdí, že odložené přepravní prostředky jednou ukážou veřejnosti, zatím je ale skrývají za ostnatým drátem na tajné základně
Zdroj: E1.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 54 minutami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 23:57 - mafel
 - Jednostopé okénko 11.03. 23:53 - abgx1
 - IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
 - Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
 - Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
 - BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
 - Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
 - Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
 
    
    
    
  
      
      
      
    