Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení
7.5.2019 | Petr Miler
Na téhle škodovce by člověk na první pohled nepoznal, že má výkonu jako lecjaký hot hatch. Vznikla v Polsku a jezdí i do ČR.
Ze staré „stodvacítky” - přesněji Škody 742 - můžete udělat auto ohromující svým vzhledem, které má zadní gumy dohromady široké přes půl metru, ale posílá na ně „jen” sto koní. Anebo to můžete udělat úplně naopak - investovat v prvé řadě do motoru, vzhled ponechat prakticky původní a stvořit dvousetkoňový sleeper, který si hravě poradí i s lecjakým BMW.
Přesně to udělal Przemek Kolek z Polska. Vzal Škodu 120 GLS koupenou v roce 1989 v Ostravě a začal pracovat na vylepšování motoru. V roce 2008 začal svody 4 - 1 a tlustším sacím potrubím, ale to nebylo dostačující. Motor dostal novou klikovou hřídel, válce, ojnice a vačku. Také tu jsou karburátory Keihin původně z motocyklu. A také slušně velké turbodmychadlo.
Nejen na motoru se ale děly změny, standardní Škoda 120 totiž byla podvozkově nedostatečná. Dopředu se tedy stěhovaly ventilované brzdové kotouče, vzadu místo bubnů nyní jsou také kotoučové brzdy a je tu hydraulická ruční brzda ze Škody 130 LA, závodní verze. Zadní zavěšení je také posíleno podle specifikací 130 LA.
Později se turbu dostalo repase, protože občas tu unikal olej do výfuku. Motor také dostal chladič oleje s termostatem z vozu značky Fiat. Později přibyl manuální regulátor brzdného tlaku, aby se zadní brzdy nepřehřívaly, podložky pod koly byly odlehčeny a na přední nápravu se pro lepší grip nastěhovaly rallyové slicky. Plně legální pro provoz na polských silnicích, mimochodem.
Protože sériová spojka s turbodmychadlem rozhodně nepočítala a při tlaku 1 bar začala prokluzovat, stěhovala se sem nová kevlarová spojka. A hned na to se tato Škodovka ukázala na sprintech na přerovském letišti, kde na čtvrtmíli zajela nejlepší čas 14,5 vteřiny. Bylo ale dost vedro, údajně 37 stupňů ve stínu, což na výkon motoru jistě mělo vliv.
Vyvstala potřeba změnit blok motoru. Idea byla pořídit blok z Fabie a tak zvětšit objem, a také je v Polsku údajně dost problém sehnat původní blok Škoda OHV v dobrém stavu. První blok, ten z Fabie, byl prasklý; ony fotky sacího sítka z olejové vany, zanesené karbonovými usazeninami, jsou právě z tohoto motoru a podle autora jsou výsledkem používání levného a nekvalitního oleje. Druhý pořízený blok měl zase problém s prostředním ojničním ložiskem. Ten se ale povedlo opravit a po proměření bylo vše v pořádku. A ten je také ve voze doteď.
To byla práce na dalšího půl roku, spolu s instalací elektronického vstřikování paliva. Práce se ale vyplatila, motor nejenže fungovalo, na brzdě mu bylo naměřeno 202 koní výkonu, jak si můžete prohlédnout na snímcích níže. Samozřejmostí je laditelná řídící jednotka. A souhrnná šířka zadních pneumatik? Vůz jezdí standardně na kolech Audi s pneumatikami o rozměru 185/60 R14, přesto 200 koní zvládá.
Je to pozoruhodný vůz, úprava škodovky podle našeho gusta. Projděte si hlavně vznik tohoto stroje na přiložených fotkách, snímky celého auta se Przemek příliš neobtěžuje. Proč také, o vzhled tu nejde v prvé řadě, jakkoli jde mezi takto starými „stodvacítkami” o velmi zachovalý kus. Hlavní je funkce a ta tady vážně stojí za to. A pokud toto auto zahlédnete na českých silnicích, na které se pořád vydává, buďte si jisti, že máte něco opravdu schopného, budete-li chtít se s ním srovnávat. Jak můžete vidět níže, ani jinak podstatně potentnější BMW proti němu nemusí mít šanci...
Na této Škodovce se toho změnila spousta, ale vzhled téměř vůbec
Zdroj: Przemek Kolek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva