Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení

Na téhle škodovce by člověk na první pohled nepoznal, že má výkonu jako lecjaký hot hatch. Vznikla v Polsku a jezdí i do ČR.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení

7.5.2019 | Petr Miler

Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na téhle škodovce by člověk na první pohled nepoznal, že má výkonu jako lecjaký hot hatch. Vznikla v Polsku a jezdí i do ČR.

Ze staré „stodvacítky” - přesněji Škody 742 - můžete udělat auto ohromující svým vzhledem, které má zadní gumy dohromady široké přes půl metru, ale posílá na ně „jen” sto koní. Anebo to můžete udělat úplně naopak - investovat v prvé řadě do motoru, vzhled ponechat prakticky původní a stvořit dvousetkoňový sleeper, který si hravě poradí i s lecjakým BMW.

Přesně to udělal Przemek Kolek z Polska. Vzal Škodu 120 GLS koupenou v roce 1989 v Ostravě a začal pracovat na vylepšování motoru. V roce 2008 začal svody 4 - 1 a tlustším sacím potrubím, ale to nebylo dostačující. Motor dostal novou klikovou hřídel, válce, ojnice a vačku. Také tu jsou karburátory Keihin původně z motocyklu. A také slušně velké turbodmychadlo.

Nejen na motoru se ale děly změny, standardní Škoda 120 totiž byla podvozkově nedostatečná. Dopředu se tedy stěhovaly ventilované brzdové kotouče, vzadu místo bubnů nyní jsou také kotoučové brzdy a je tu hydraulická ruční brzda ze Škody 130 LA, závodní verze. Zadní zavěšení je také posíleno podle specifikací 130 LA.

Později se turbu dostalo repase, protože občas tu unikal olej do výfuku. Motor také dostal chladič oleje s termostatem z vozu značky Fiat. Později přibyl manuální regulátor brzdného tlaku, aby se zadní brzdy nepřehřívaly, podložky pod koly byly odlehčeny a na přední nápravu se pro lepší grip nastěhovaly rallyové slicky. Plně legální pro provoz na polských silnicích, mimochodem.

Protože sériová spojka s turbodmychadlem rozhodně nepočítala a při tlaku 1 bar začala prokluzovat, stěhovala se sem nová kevlarová spojka. A hned na to se tato Škodovka ukázala na sprintech na přerovském letišti, kde na čtvrtmíli zajela nejlepší čas 14,5 vteřiny. Bylo ale dost vedro, údajně 37 stupňů ve stínu, což na výkon motoru jistě mělo vliv.

Vyvstala potřeba změnit blok motoru. Idea byla pořídit blok z Fabie a tak zvětšit objem, a také je v Polsku údajně dost problém sehnat původní blok Škoda OHV v dobrém stavu. První blok, ten z Fabie, byl prasklý; ony fotky sacího sítka z olejové vany, zanesené karbonovými usazeninami, jsou právě z tohoto motoru a podle autora jsou výsledkem používání levného a nekvalitního oleje. Druhý pořízený blok měl zase problém s prostředním ojničním ložiskem. Ten se ale povedlo opravit a po proměření bylo vše v pořádku. A ten je také ve voze doteď.

To byla práce na dalšího půl roku, spolu s instalací elektronického vstřikování paliva. Práce se ale vyplatila, motor nejenže fungovalo, na brzdě mu bylo naměřeno 202 koní výkonu, jak si můžete prohlédnout na snímcích níže. Samozřejmostí je laditelná řídící jednotka. A souhrnná šířka zadních pneumatik? Vůz jezdí standardně na kolech Audi s pneumatikami o rozměru 185/60 R14, přesto 200 koní zvládá.

Je to pozoruhodný vůz, úprava škodovky podle našeho gusta. Projděte si hlavně vznik tohoto stroje na přiložených fotkách, snímky celého auta se Przemek příliš neobtěžuje. Proč také, o vzhled tu nejde v prvé řadě, jakkoli jde mezi takto starými „stodvacítkami” o velmi zachovalý kus. Hlavní je funkce a ta tady vážně stojí za to. A pokud toto auto zahlédnete na českých silnicích, na které se pořád vydává, buďte si jisti, že máte něco opravdu schopného, budete-li chtít se s ním srovnávat. Jak můžete vidět níže, ani jinak podstatně potentnější BMW proti němu nemusí mít šanci...


Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 1 - skoda 120 gls 14T pl 01Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 2 - skoda 120 gls 14T pl 02Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 3 - skoda 120 gls 14T pl 03Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 4 - skoda 120 gls 14T pl 04Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 5 - skoda 120 gls 14T pl 05Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 6 - skoda 120 gls 14T pl 06Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 7 - skoda 120 gls 14T pl 07Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 8 - skoda 120 gls 14T pl 08Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 9 - skoda 120 gls 14T pl 09Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 10 - skoda 120 gls 14T pl 10Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 11 - skoda 120 gls 14T pl 11Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 12 - skoda 120 gls 14T pl 12Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 13 - skoda 120 gls 14T pl 13Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 14 - skoda 120 gls 14T pl 14Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 15 - skoda 120 gls 14T pl 15Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 16 - skoda 120 gls 14T pl 16Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 17 - skoda 120 gls 14T pl 17Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 18 - skoda 120 gls 14T pl 18Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 19 - skoda 120 gls 14T pl 19Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 20 - skoda 120 gls 14T pl 20Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 21 - skoda 120 gls 14T pl 21Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 22 - skoda 120 gls 14T pl 22Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 23 - skoda 120 gls 14T pl 23Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 24 - skoda 120 gls 14T pl 24Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 25 - skoda 120 gls 14T pl 25Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 26 - skoda 120 gls 14T pl 26Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 27 - skoda 120 gls 14T pl 27Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 28 - skoda 120 gls 14T pl 28Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 29 - skoda 120 gls 14T pl 29Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 30 - skoda 120 gls 14T pl 30Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 31 - skoda 120 gls 14T pl 31Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 32 - skoda 120 gls 14T pl 32Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 33 - skoda 120 gls 14T pl 33Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 34 - skoda 120 gls 14T pl 34Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 35 - skoda 120 gls 14T pl 35Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 36 - skoda 120 gls 14T pl 36Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 37 - skoda 120 gls 14T pl 37Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 38 - skoda 120 gls 14T pl 38Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 39 - skoda 120 gls 14T pl 39Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 40 - skoda 120 gls 14T pl 40Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 41 - skoda 120 gls 14T pl 41Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 42 - skoda 120 gls 14T pl 42Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 43 - skoda 120 gls 14T pl 43Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 44 - skoda 120 gls 14T pl 44Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 45 - skoda 120 gls 14T pl 45Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 46 - skoda 120 gls 14T pl 46Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 47 - skoda 120 gls 14T pl 47Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 48 - skoda 120 gls 14T pl 48Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 49 - skoda 120 gls 14T pl 49Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 50 - skoda 120 gls 14T pl 50Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 51 - skoda 120 gls 14T pl 51Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 52 - skoda 120 gls 14T pl 52Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 53 - skoda 120 gls 14T pl 53Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 54 - skoda 120 gls 14T pl 54Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 55 - skoda 120 gls 14T pl 55Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 56 - skoda 120 gls 14T pl 56Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 57 - skoda 120 gls 14T pl 57Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 58 - skoda 120 gls 14T pl 58Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 59 - skoda 120 gls 14T pl 59Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 60 - skoda 120 gls 14T pl 60Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 61 - skoda 120 gls 14T pl 61Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 62 - skoda 120 gls 14T pl 62Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 63 - skoda 120 gls 14T pl 63Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 64 - skoda 120 gls 14T pl 64Škoda 120 Turbo skrývá přes 200 koní v dokonale nenápadném balení - 65 - skoda 120 gls 14T pl 66
Na této Škodovce se toho změnila spousta, ale vzhled téměř vůbec

Zdroj: Przemek Kolek

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.