Reklama

Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli

Škoda Favorit je u nás notoricky známé auto, přesto existují její verze, které jsou české veřejnosti neznámé. Provedení Decatop se svérázným interiérem patří mezi ně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli

27.7.2018 | Mirek Mazal

Škoda Favorit je u nás notoricky známé auto, přesto existují její verze, které jsou české veřejnosti neznámé. Provedení Decatop se svérázným interiérem patří mezi ně.

Škoda Favorit posunula tehdy ještě československou automobilku více na západ. Jednalo se o konkurenceschopný model s předním pohonem (druhý ve východním bloku) vyvinutý jen s omezeným množstvím zahraničních licencí. Byl o něj velký zájem, který překonával výrobní kapacity mladoboleslavského závodu. Během jeho sedmileté výroby vznikla řada akčních verzí se speciálními prvky výbavy. Příplatkové varianty se lišily množstvím komfortních funkcí, novými exteriérovými doplňky a často originální barevnou kombinací.

Ani jedna u nás známá edice si ale nedovolila sáhnout po pilce na železo a uříznout panel karoserie. Tento způsob tvorby limitované řady zvolila Škoda daleko od našich hranic, konkrétně v Nizozemsku. Na autosalonu Amsterdam Motor Show byl pod označením Decatop poprvé představen Favorit s plátěnou stahovací střechou.

Realizace odvážného projektu proběhla ve spolupráci s holandskou společností De Bickhorst. Vůz pozbyl střechu od čelního skla po zadní okno, které taky zmizelo. Místo vyřezané karoserie úpravci nasadili plátěnou střechu. Ve složeném stavu se sroluje dozadu nad hranu zavazadlového prostoru, dveře do kufru nahradilo menší výklopné víko.

Čtyřdveřový pětimístný vůz mnoha změn vynechal zásah do motorového prostoru, kde zůstal standardní motor. Tím není nic jiného než řadový čtyřválec s rozvodem OHV, objemem 1,3 litru, vrtáním a zdvihem 75,5 mm x 72 mm, kompresí 9,7 a s karburátorem Jikov. Maximální výkon 46 kW (63 koní) nastupoval při 5 000 ot./min, točivý moment 100 Nm gradoval při 3 000 ot./min. Na pohonnou jednotku navazovala pětistupňová manuální převodovka. Díky nízké hmotnosti pouhých 895 kilogramů skalpovaný Favorit mohl jet až 150 km/h, zrychlení na stovku uměl za 14 sekund.

Jakýsi polokabriolet dodržel tovární rozvor 2 450 milimetrů, vnější rozměry zůstaly 3 815 x 1 620 x 1 415 milimetrů. Zajímavé provedení Decatop se vyskytovalo s černými plastovými lemy blatníků, originální vzhled doplnila také jedinečná výbava ve formě rádia Grundig, litých kol nebo aerodynamických spoilerů s větší koncovkou výfuku. Nepřehlédnutelný je upravený interiér s dřevěným volantem i hlavicí řadicí páky a totožným dekorem na palubní desce. U některých exemplářů došlo dokonce na čalounění vnitřku hnědou kůží.

Podobné dílo v dlouhém zástupu škodováckého portfolia chybí. Další externí firma Metalex se postarala o jiné otevřené varianty jako MTX Roadster, ale originální produkt nabízející nebe nad hlavou značce chybí. Pohledem na teploměr by stylový kabriolet rychle našel uplatnění, nebo by si aspoň získal pozornost. Přímo automobilka od dob původní Felicie poctivý sériový kabriolet nenabídla...

Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 1 - Skoda Favorit Decatop foto 01Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 2 - Skoda Favorit Decatop foto 02Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 3 - Skoda Favorit Decatop foto 03Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 4 - Skoda Favorit Decatop foto 04Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 5 - Skoda Favorit Decatop foto 05Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 6 - Skoda Favorit Decatop foto 06Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 7 - Skoda Favorit Decatop foto 07Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 8 - Skoda Favorit Decatop foto 08Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 9 - Skoda Favorit Decatop foto 09Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 10 - Skoda Favorit Decatop foto 10Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 11 - Skoda Favorit Decatop foto 11Dřevěný volant či obložení? O této Škodě Favorit jste nejspíš nikdy neslyšeli - 12 - Skoda Favorit Decatop foto 12
Favorit s přídomkem Decatop vznikl v Nizozemsku jako odlehčená letní verze tuzemského hatchbacku

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama