Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo

Představte si, že Škoda nabízí velký dvoudveřový grand tourer s motory V6 a luxusní kabinou. Právě tím měl být nový Tudor, nikdy se jím nestal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo

5.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Představte si, že Škoda nabízí velký dvoudveřový grand tourer s motory V6 a luxusní kabinou. Právě tím měl být nový Tudor, nikdy se jím nestal.

Škoda v roce 2002 vyráběla Octavii první generace a tehdy stále ještě nový Superb, založený na prodlouženém Volkswagenu Passat vyráběném pro čínský trh. Nebylo na něm nic zas tak zajímavého, snad až na vidlicové šestiválce umístěné vpředu podélně; byla to také jediná Škodovka s dieselovým šestiválcem vůbec. Ne že by byl první Superb po podvozkové stránce nějak dokonalý, ale na to, kde měl základ, byl dost dobrý. Také ho dodnes jezdí po českých silnicích tisíce.

Právě v roce 2002, konkrétně na ženevském autosalonu, se ale ukázalo něco, co vypadalo zepředu jako Superb, ale zezadu jako nic, co Škodovka v té době nabízela. To něco si říkalo Tudor a věrno svému jménu mělo jen dvoje dveře (tedy „two door”, takhle si dříve říkala nejen kupé Škody) a do příchodu Citigo šlo o jedinou porevoluční škodovku s jedním párem dveří, která nebyla pick-upem nebo kabriem Metalexu. A sklidila ohromný úspěch jak u odborné, tak i u laické veřejnosti.

Není se co divit, podívejte se na její design. Mohutná příď sice jako by Superbu z oka vypadla, také ale měla lehce upravený nárazník, aby přeci jen nebyla úplně stejná. Nejzajímavější je to ale po stranách - vůz je kratší, dveře jsou delší, střecha se svažuje dlouho, pozvolna a její zajímavou linii umocňuje ztvárnění sloupku C. Dole jsou kola o průměru 18 palců, z dnešního pohledu maximálně adekvátní velikost. Zezadu vidíme nápis Tudor přes celé víko zavazadelníku a unikátní světla, která dnes působí trochu pouťově, ale v roce 2002 byla úžasná. Pro úplnost - auto bylo dlouhé 4 803 mm, široké 1 765 mm, vysoké 1 469 mm a stálo na podvozku o rozvoru náprav 2 803 mm s rozchodem kol 1 515 mm.

Uvnitř je to podobný příběh - je tu spousta dílů z existujících produkčních škodovek, ale také tu je dost součástek upravených. Volant třeba nepobral moc elegance, ale zajímavý je rozhodně. Také nazelenalé sklo ovladačů na středové konzoli je přitažlivé a způsob, jakým konzole přechází do tunelu, skoro evokuje auta s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy. Všimněme si ale přístrojového štítu - prstence budíků jsou hliníkové a připomínají lunetu na luxusních hodinkách.

Tak to samozřejmě není, v útrobách je tohle auto pořád první Superb. Má vpředu podélně uložený 2,8litrový šestiválec o 142 kW (193 koní) výkonu, který pohání přední kola přes manuální převodovku. První Superb se nevyráběl se čtyřkolkou, takže přední náhon je to jediné, co by člověk od Tudoru mohl očekávat, přesto sliboval solidní jízdní zážitky - při hmotnosti 1 500 kg a zjevně příhodné aerodynamice nepřekvapí udávaná akcelerace na stovku za 8,0 sekundy a maximální rychlost 240 km/h.

Už existence takových údajů naznačuje blízkost vozu sériovému modelu a v podobném duchu se nesly i další detaily. Tudor měl normální pneumatiky, dveřní kliky, zrcátka, zkrátka všechno, co potřebuje auto, když má být vyráběno pro koncové zákazníky. Ze Superbu pocházela hromada dílů a poslat tohle auto do výroby by jistě nebylo nic složitého, dát mu dva nejsilnější benzínové a dva nejsilnější naftové motory z nabídky čtyřdveřového Superbu a ke všem nabídnout automatickou i manuální převodovku.

Jenže nic takového se nestalo. Škoda Tudor bylo to od začátku jen designové cvičení, které nebylo určeno pro sériovou výrobu. Automobilka to takto od prvního momentu sama prezentovala, ale všichni jsme doufali, že to je jen marketingový tah, že tohle auto bude jednou v nabídce. Už kvůli zmíněnému obdivu publika všeho druhu by snad ani nemohlo být na trhu neúspěšné a automobilka jistě mohla své původní odhodlání změnit. Jenže Tudor se nikdy do prodeje nedostal, i když možnou produkci naznačoval třeba Wilfried Bockelmann, tehdejší člen vedení VW.

Pro druhou generaci by se mohla škodovka snažit trochu více a nabídnout bezrámová okna, zpevnit střechu a odstranit B-sloupek. Představte si druhý Superb 3,6 V6 4x4 jen s jedním párem dveří a elegantní střechou, ne s tou, co měl; co na tom, že by vzadu nebylo místo. Bohužel však tyhle úvahy zůstávají v říši snů a zřejmě už navždy zůstanou. Škoda od roku 2002 ušla další pořádný kus cesty směrem k „racionálně orientované značce” a ve své nabídce snese z emotivnějších aut nanejvýš Octavii RS...


Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 1 - Skoda Tudor 2002 lepsi 01Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 2 - Skoda Tudor 2002 lepsi 02Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 3 - Skoda Tudor 2002 lepsi 03Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 4 - Skoda Tudor 2002 lepsi 04Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 5 - Skoda Tudor 2002 lepsi 05Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 6 - Skoda Tudor 2002 lepsi 06Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 7 - Skoda Tudor 2002 lepsi 07Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 8 - Skoda Tudor 2002 lepsi 08Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 9 - Skoda Tudor 2002 lepsi 09Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 10 - Skoda Tudor 2002 lepsi 10
Škodě Tudor se dostalo ohromného zájmu, vyrábět se přesto nezačala

Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 11 - Skoda Tudor 2002 lepsi 11Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 12 - Skoda Tudor 2002 lepsi 12Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 13 - Skoda Tudor 2002 lepsi 13
Premiéru si užila na autosalonu v Ženevě v roce 2002

Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 14 - Skoda Tudor 2002 lepsi 14Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 15 - Skoda Tudor 2002 lepsi 15Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 16 - Skoda Tudor 2002 lepsi 16Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 17 - Skoda Tudor 2002 lepsi 17Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 18 - Skoda Tudor 2002 lepsi 18Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 19 - Skoda Tudor 2002 lepsi 19Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 20 - Skoda Tudor 2002 lepsi 20
Poté se ukázala na několika dalších autosalonech, mj. i v Brně

Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 21 - Skoda Tudor 2002 lepsi 21Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 22 - Skoda Tudor 2002 lepsi 22Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 23 - Skoda Tudor 2002 lepsi 23Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 24 - Skoda Tudor 2002 lepsi 24Škoda Tudor: velké kupé chtěli všichni, nedostal ho nikdo - 25 - Skoda Tudor 2002 lepsi 25
Dnes už je vídána jen v depozitáři muzea Škody

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše