Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První handsfree se v autě objevila v době, kdy ještě nebyly mobily, vypadá podle toho
9.11.2019 | Petr Miler
Možnost připojení telefonu a zavolání s využití reproduktorů a mikrofonu je dnes skoro samozřejmou součástí i nejobyčejnějších aut. Někdo ale s takovou věcí musel někdy začít a byl to Nissan v roce 1988.
Mobilní telefon a jeho propojení s autem přinejmenším pomocí Bluetooth je v současnosti takovou samozřejmostí, že to v základní výbavě nového auta dostanete spíše než klimatizaci. A velmi rychle se rozmáhá i širší propojení prostřednictvím systémů jako Android Auto nebo Apple CarPlay, které udělají z vašeho auta tak trochu mobil na kolečkách.
Nebylo tomu tak ale vždy. Jistě si pamatujete autotelefony, které tvořila sluchátka s tlačítky na kabelu, připevněná v držáku na palubní desce. Zbytek telefonu byl např. v bedně v zavazadelníku. Nazývat je mobilními v dnešním slova smyslu ani nelze, i když mobilní pochopitelně byly - byla to prostě možnost „mít telefon v autě”, nic více a nic méně.
Některé automobily mohly mít už před několika dekádami takové telefony integrované v interiéru už z výroby. Sluchátko bylo třeba v loketní opěrce na středovém tunelu, aby na něj mohli dosáhnout i pasažéři na zadních sedadlech a fungovaly jako tehdy běžné pevné linky - když jste chtěli s někým mluvit, bylo třeba zvednout sluchátko a držet jej v ruce jako normální telefon.
To vážně nebyl přelomový vynález ani v době, kdy jsme u nás napjatě sledovali světovou premiéru Škody Favorit. Takové věci existovaly od 60. let minulého století a v 80. letech už se v „západních” zemích dočkaly slušného rozmachu. Telefon s možností použít jej bez nutnosti držet za jízdy sluchátko v ruce se ale poprvé objevil právě až tehdy, a to ve vrcholových japonských vozech pro domácí trh.
Obrázky níže pocházejí z plně vybaveného Nissanu Cima z let 1988 až 1991, který měl na palubě telefon značky NEC. Klasické sluchátko bylo v loketní opěrce a na středu volantu bylo ovládání rádia a telefonu. Nebyla tu ale jen tlačítka k přijmutí nebo odmítnutí hovoru, ale také normální číselník, třebaže trochu podivně uspořádaný do dvou řad.
Zatáčelo se jen věncem volantu, střed se nehýbal, zůstával na svém místě podobně jako v některých modernějších Citroënech, takže řidič nemusel nad tlačítky tolik přemýšlet. Informací není mnoho, takže nemůžeme potvrdit třeba dostupnost rychlé volby pomocí podržení jednoho z čísel na volantu, ale hlasitý odposlech tu samozřejmě byl.
Dnes už mobilní telefon napevno zabudovaný v novém autě nenajdete, ale dá se koupit dost starších aut, která jsou takto vybavena. Aby ovšem měla takovou handsfree, to se vážně nevídá. Inu, někde pokrok vedoucí k integraci mobilu do auta začít musel...
Uvnitř je tenhle Nissan docela zajímavé auto. A mimochodem, poslední fotka potvrzuje absenci B-sloupku
Zvenčí už to zdaleka tak zajímavá podívaná není. A o interiéru v nižší výbavě bez integrované handsfree to platí též
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch