Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato obří mašina na opravu silnic sama bleskově vymění starý povrch za nový
30.11.2018 | Mirek Mazal
Když se řekne stroj na opravu silnic, patrně si představíte primitivní vůz seškrábávající starý asfalt a sypající jej na korbu náklaďáku poblíž. Dnes jsou možnosti těchto aut úplně jinde.
České silnice připomínají slalomové dráhy, na kterých tyčky nahradily díry. Hladké úseky jsou výjimkou potvrzující pravidlo, že správa silnic nestíhá udržovat obhospodařované úseky. Přitom v Praze sídlí české zastoupení německé společnosti, která se zabývá výrobou moderních stavebních strojů, jež dokážou rychle a efektivně přeměnit minové pole na kvalitní silnici.
Stroj Wirtgen WR je takzvaný recyklátor za studena. Umí i jiné věci, v případě silnice ale najede na stavbu a rozbitý úsek jedním tahem přemění na nový povrch určený k pokládce vrstvy asfaltu. Zemina nižší kvality se díky procesu stabilizace pro změnu přemění v kvalitní stavební materiál. V roli recyklátorů za studena dovede transformovat asfaltové části komunikace na kvalitní nosné vrstvy bez ohledu na velikost staveniště a pracovní hloubky. Jako přídavné látky, které vytvoří novou hmotu, slouží cement, vápno, asfaltová emulze, pěnový asfalt a voda.
Na spodní straně zařízení je umístěný velký buben s hroty, které brousí starý povrch a drtí ho na malé kusy. Směs strhnutého materiálu se rozemele, přidá se vhodný poměr pojiva dle naprogramovaného množství a vznikne směs, která se obratem položí na seškrabaný povrch. Vše v jednom připraví základ na pokládku nového asfaltu finišerem. Motor pohání všechna kola s funkcí natáčení, speciální pneumatiky dodává výhradně společnost Nokian.
Existují tři verze s pracovní šířkou od 2 do 2,4 metru. Model WR 200i je typický pracovní šířkou 2 metry, pracovní hloubkou 0 až 50 centimetrů a výkonem motoru 320 kW (435 koní). Váží 24,5 tuny. Střední varianta 240i pracuje na šířce 2,4 metru, v hloubce 0 až 51 centimetrů s výkonem motoru 455 kW (619 koní), dosahuje hmotnosti 30,6 tun. Největší WR 250 zvládne šířku 2,4 metru, hloubku 0-56 centimetrů pomocí agregátu s výkonem 571 kW (776 koní), který bojuje s hmotností 31,7 tuny.
Největší typ WR 250 dosahuje rychlosti zpracování starého povrchu vozovky až 1 200 m2 za hodinu. Strojník sedí ve speciální průhledné kabině s dobrým výhledem všude kolem. Stanice řidiče může být také přesunuta z jedné strany na druhou pro lepší kontrolu práce. Po obvodu stroje se nacházejí kamery, aby obsluha viděla každý kout s co nejvyšší přesností.
Zajímavou položkou je i cena. V tomto odvětví vše závisí na přesné konfiguraci podle přání zákazník, ale pro představu - kousek, který můžete do detailu prozkoumat níže, vyšel na 15,7 milionu Kč. Podle zástupců společnosti Wirtgen se takových strojů v Evropě prodávají desítky ročně, u nás jsme ale zatím žádný takový pracovat neviděli. Škoda, zrovna u nás bychom bychom jich upotřebili armádu...



















Stroje firmy Wirtgen umí v mžiku položit nový koberec. Hlavní roli hraje série WR 200i až 250, která si jedním tahem poradí se starou cestou a připraví podklad pro nový povrch
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 10 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 11 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
