Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se opravuje obří pneumatika důlní sklápečky. Jedna stojí jako nové auto
17.2.2018 | Petr Miler
Oprava normální pneumatiky trvá pár minut a zvládne ji kde kdo. Máte-li ale defekt na důlní sklápěčce, chce to trpělivost. A obrovskou záplatu.
Jak probíhá oprava propíchnuté pneumatiky u osobního auta v servisu, asi všichni víme. Jenže gumy běžných aut na silnicích patří na poli pneumatik k těm nejmenším, a to i pokud máte 20" nebo ještě o něco větší kola. Na druhé straně tohoto spektra stojí např. pneumatiky obřích důlních sklápěček.
Pneumatiky jsou to gigantické, už převážet je musíte s pomocí s hodně silných strojů, ale oprava se tady opravdu vyplatí - cena jedné takové pneumatiky se pohybuje okolo 30 tisíc dolarů (cca 612 tisíc korun) za kus, za to už koupíte velmi slušné nové auto. Princip jejího fungování je navzdory velikost podobný jako u těch malých - uvnitř je vzduch nebo jiný plyn pod určitým tlakem a je to v podstatě on, který drží vozidlo nad zemí. A podobně také může dojít k propíchnutí takovéhle pneumatiky, třebaže propíchnout ji je jistě náročnější než u osobního auta.
Postup opravy je ovšem také výrazně složitější. Německá firma Rema Tip Top se specializuje na výrobu vybavení k takovýmto opravám a právě ona natočila video níže, na kterém se můžeme na celý postup opravy podívat.
Kroků je celá řada a všechny je dopodrobna nebudeme rozebírat. Hlavním rozdílem oproti pneumatice osobního auta je asi nutnost vybrousit do běhounu hlubokou díru až ke konstrukčním vrstvám pneumatiky, aby bylo možné odbrousit trhlinu a vyplnit ji měkkou pryží.
Zajímavostí je také velká záplata, kterou opravář lepí na defekt pneumatiky zevnitř. Velmi dbá na to, aby byla díra přesně uprostřed záplaty, a i pro záplatu vybrušuje poměrně hluboký prostor. Její okolí navíc oblepí více různými pásky gumy. Všimněte si také speciálních nástrojů, které přijdou ke slovu víc než dost, a provázků, sloužících k ventilaci. Proč jsou nutné, nevíme jistě, asi kvůli pohybům měkké pryže.
Pokud byste čekali nějaké použití tepla, nějaké tavení gumy a její slepování tímto způsobem, čekali byste marně. Všechno je děláno „za studena” a finální, nový kousek běhounu je konečně tvořen stejnou měkkou pryží, která vyplnila i vybroušený defekt, nyní pohřbený pod mnoha dalšími vrstvami. Je to fascinující proces, něco takového ve vašem pneuservisu technika dělat neuvidíte...
Oprava poškozené pneumatiky důlní sklápěčky krok za krokem
Oprava pneumatiky důlní sklápěčky je proces vyžadující trpělivost
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před hodinou - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 4 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22