Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti

Hned po startu výroby 613 začali u Tatry pracovat na kupé s cílem jej vyrábět a nabízet i běžným lidem. Tehdejší režim byl jiného názoru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti

9.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Hned po startu výroby 613 začali u Tatry pracovat na kupé s cílem jej vyrábět a nabízet i běžným lidem. Tehdejší režim byl jiného názoru.

Automobilka Tatra a vozy kupé spolu nejdou příliš dohromady, alespoň nikoliv v posledních čtyřiceti letech. Vozy s dvojicí dveří se sice najdou, takto ale nevznikly přímo v Kopřivnici, nýbrž až zásahem některých majitelů. Přesto ale Tatra v 70. letech na kupé pracovala. Vznikl dokonce i prototyp, který měl červenou barvu a přední světla z Mercedesu.

Práce na něm začaly v roce 1975, kdy bylo rozhodnuto o výrobě prototypu, nazvaného T2-613 Coupé. Pro stavbu bylo pochopitelně použito velké množství dílů sériové Tatry 613 sedan, a to za účelem co největšího snížení nákladů jak na vývoj a na prototyp, tak i později na případnou výrobu dvoudveřového modelu. Ze čtyřdveřové 613 pocházel samozřejmě motor a podvozek, ale také většina karoserie. A zbytek byl patřičně upraven.

Okna dveří byla plexisklová a zadní boční okénka včetně mechanismu otevírání a zadní okno byla použita z jiného prototypu kupé, který vyrobila a dodala italská karosárna Vignale. Ten nicméně vážně havaroval a právě jen tyto části z jeho karoserie byly použitelné. Oproti červenému stroji, který si můžeme prohlédnout na fotkách, byl designově odlišný jak v interiéru, tak i zvenčí. Např. dveřní výplně byly trochu jiné a měly madla potažená kůží z vozu značky Maserati. A zvenčí tu byla jiná přední světla a také odlišné zadní čelo se světly.

Právě přední světla z Mercedesu jsou nezřídka předmětem kritiky, protože vypadají na Tatře dost nepatřičně - a navíc jsou stranově přehozena, levé je vpravo a pravé je vlevo. Interiér je také do velké míry sériový, je tu palubní deska ze čtyřdveřové Tatry 613 a také zadní lavice pochází odtud, jen je mírně upravená - např. tu chybí opěrky hlavy. Přední sedačky nicméně pocházejí z onoho havarovaného italského stroje.

Vývoj prototypu nějakou dobu pokračoval a v rámci automobilky Tatra bylo dokonce rozhodnuto i o výrobě, která měla být sice zakázková, zato pro kohokoli, kdo za ni zaplatí. Počítalo se s instalací osmiválcového, vzduchem chlazeného motoru o objemu 3,9 litru, tedy o čtyři decilitry více než v případě sedanu. Vyšší by tedy byl i výkon a také dynamické parametry tohoto stroje.

Auto tedy bylo v podstatě připraveno, jenže v roce 1977 přišlo nařízení vlády, že Tatra 613 bude k dispozici pouze státním organizacím za zvláštních přidělovacích podmínek. K dispozici veřejnosti tedy 613 neměla být a s takovouto změnou by se s největší pravděpodobností zájem o kupé smrsknul na nanejvýš jednotky kusů ročně. Od sériové výroby tedy bylo upuštěno.

Na fotografiích níže nicméně vidíme ještě jeden stroj, zelený. Originální Vignale to být nemůže, neb to bylo zničeno při nehodě, jak stojí i výše. Není to ale druhý prototyp vyrobený v Kopřivnici. Jediný červený prototyp byl jeho majitelem přestavěn do této zelené podoby, která má Vignale zvenčí co nejvíce připomínat.

S touto renovací (či replikací...) řada lidí nesouhlasí, zejména proto, že se její autor a majitel vozu údajně snažil tento stroj vydávat za Vignale. Jiné zdroje nicméně říkají, že snaha od počátku této změny byla vůz kupé Vignale přiblížit, nikoliv postavit přesnou kopii a vydávat ji za originál. To ostatně ani není dost dobře možné, neboť odlišností od původního, havarovaného stroje je celá řada od drobných technických detailů až po design výplní dveří v interiéru.

Výsledkem tedy je bohužel stroj, který nemá dokonalou historickou hodnotu a jehož stavba zničila originální červené kupé. Podle dostupných zdrojů je to nicméně příklad velmi kvalitní řemeslné práce, za kterou by se její autor nemusel stydět - nemít hořkou pachuť zničení originálu. A příď zeleného stroje vypadá s oválnými světlomety přeci jen o něco elegantněji než červený vůz se světly z Mercedesu...


Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 1 - tatra 613 coupe cervena 01Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 2 - tatra 613 coupe cervena 02Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 3 - tatra 613 coupe cervena 02aTatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 4 - tatra 613 coupe cervena 03Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 5 - tatra 613 coupe cervena 04Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 6 - tatra 613 coupe cervena 05Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 7 - tatra 613 coupe cervena 06Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 8 - tatra 613 coupe cervena 07Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 9 - tatra 613 coupe cervena 08Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 10 - tatra 613 coupe cervena 09Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 11 - tatra 613 coupe cervena 10Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 12 - tatra 613 coupe cervena 11Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 13 - tatra 613 coupe cervena 12Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 14 - tatra 613 coupe cervena 13
Takhle vypadal původní červený prototyp

Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 15 - tatra 613 coupe zelena stavba 00Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 16 - tatra 613 coupe zelena stavba 01Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 17 - tatra 613 coupe zelena stavba 02Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 18 - tatra 613 coupe zelena stavba 03Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 19 - tatra 613 coupe zelena stavba 04Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 20 - tatra 613 coupe zelena stavba 05Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 21 - tatra 613 coupe zelena stavba 06Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 22 - tatra 613 coupe zelena stavba 07Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 23 - tatra 613 coupe zelena stavba 08Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 24 - tatra 613 coupe zelena stavba 09
Stavba zeleného je důkladnou řemeslnou prací...

Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 25 - tatra 613 coupe zelena 01Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 26 - tatra 613 coupe zelena 02Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 27 - tatra 613 coupe zelena 03Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 28 - tatra 613 coupe zelena 04Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 29 - tatra 613 coupe zelena 05Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 30 - tatra 613 coupe zelena 06Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 31 - tatra 613 coupe zelena 07Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 32 - tatra 613 coupe zelena 08Tatra 613 Coupé: nejstylovější novodobou Tatru pohřbili komunisti - 33 - tatra 613 coupe zelena 09
... ale její výsledek nemá valnou historickou hodnotu

Zdroje: Tatra700.cz, Tatra Club

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.