Reklama

Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil

Tajný vojenský experiment? Speciální přibližovadlo pro papaláše? Nebo snad nějaký výzkumný projekt? Samá voda, tohle „auto” mělo mnohem obyčejnější poslání.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil

10.6.2018 | Mirek Mazal

Tajný vojenský experiment? Speciální přibližovadlo pro papaláše? Nebo snad nějaký výzkumný projekt? Samá voda, tohle „auto” mělo mnohem obyčejnější poslání.

V Sovětském svazu vznikla spousta svérázných dopravních prostředků, o které byste jinde na světě ani nezavadili. V minulosti jsme vám takových ukázali už dost, počínaje největším terénním náklaďákem všech dob, nejpodivnějším valníkem historie, pojízdné jaderné elektrárně či obojživelném autě 8x8.

Výčet podobných strojů se ale zdá být nekonečný, historie komunisty ovládaného Ruska a okolních zemí má stále co nabídnout. Pořád hlavní roli hraje nehostinný terén, různé podnebí a nutnost dopravovat kde co do všech koutů země. Tamní konstruktéři společně s těžkým strojírenstvím proto často dostávali rozkazy, aby společnými silami vybudovali nezastavitelné dopravníky.

Tentokrát se nebudeme věnovat těžkopádnému nezastavitelnému obrovi z bažin, ale naopak se přeneseme do na zasněžené pláně, kde operovaly „létající” sáně. První modely konstruktéra A. N. Tupoleva z let 1921 až 1923 nesly označení ANT-I, ANT-II a ANT-III. Vystřídal je úspěšnější nástupce ANT-IV - aerosáně vyrobené v roce 1924. Kabina s kovovým trupem (ostatní bývaly dřevěné), s vrtulí, křídlem a třemi ližinami pojala dva členy posádky (řidič + mechanik) a dva pasažéry, které vpřed táhnul tříválcový vzduchem chlazený letecký motor Bristol Lucifer o výkonu cca 100 koní.

Říkáte si, k čemu taková věc? Odpověď je opravdu prostší, než by vás napadlo - pošta. Tyhle stroje rychlostí až 28 km/h přepravovaly hlavně poštu do míst, kam se nedalo dojet a bylo by drahé tam létat. V roce 1930 tedy ANT-IV zahájil sovětskou pravidelnou poštovní linku mezi městy Čeboksary a Kanaš v Čuvašsku. Jen za 35 dnů bylo přepraveno 1 132 kg poštovního nákladu, ujeta dráha odpovídá více než 5 000 kilometrů. Jednu trasu dlouhou 85 kilometrů projely aerosáně za 2,5 hodiny, což je úspora 8 až 10 hodin oproti dříve používaným psím spřežením.

Pochopitelně, když se aerosáně osvědčily zde, byly používány i jinde, třeba v řadě arktických výprav, dokonce jeden exemplář v roce 1934 zajišťoval spojení při záchraně trosečníků expedice na parníku Čeljuskin rozdrceného ledem při polární výpravě. Mimo jiné se ANT-IV dokonale osvědčil ve výpravě arktického institutu při výzkumu oblasti Čukotky, stroj musel pracovat při teplotách kolem čtyřiceti pod nulou s nákladem o váze jedné tuny.

Vojenské využití motorových sání nakonec přišlo též. Vojáci začali tyto praktické stroje používat k transportu munice, zásob a jiného materiálu do těžko přístupných oblastí bez silnic. Zpět z oblasti bojů svážely zraněné. Typu ANT-IV se dočkal podpůrného nasazení během bojů s Finskem. Sovětští inženýři proto začali pracovat na vývoji nových provedení, které by byly schopny plnit i bojové úkoly. Tak přišlo na svět několik dalších typů.

Ke konci třicátých let vznikl model Soviet NKL-16/41, který se od čtyřicátých let sériově prodával jako čtyřližinová varianta. Zajímavostí je fakt, že podle příkazu Výboru obrany státu měly být do sání použity staré motory demontované z letadel. Pro pohon ve vzduchu již byly nebezpečné, ale na zemi dále mohly fungovat. Od roku 1942 byla vyráběna vylepšená varianta Soviet NKL-16/42. Celkem je tedy možné vidět trojí označení: NKL-16 pro předválečný model, NKL-16/41 pro první válečnou sérii a NKL-16/42 pro druhou sérii.

V polovině 50. let přišla potřeba náhrady NKL-16 používaných v drsných podmínkách zamrzlé krajiny. Tyto aerosáně již měly svá nejlepší léta za sebou, proto v roce 1957 vydalo Ministerstvo letecké výroby nařízení pro sovětskou konstrukční kanceláří Kamov, aby tam navrhli projekt nových vrtulových sání pro potřeby Ministerstva spojů SSSR.

Pracovníci udělali maximum, nemohli si dovolit zaváhat. Prototyp Sever-2 poháněný motorem AI-14RS o výkonu 194 kW (264 koní) byl dokončen v roce 1958 a o rok později mohla být spuštěna sériová produkce. Dopravní sáňky mají karoserii automobilu GAZ-M-20 Poběda, jsou vybaveny čtveřicí ližin a trojlistou vrtulí na zádi. Vyrobilo se všeho všudy stovka kusů a sloužily znovu hlavně poště.

Stroje o rozměrech 6,02 x 2,93 x 3,28 metru (d. x š. x v.) byly určeny k operativnímu nasazení do oblasti Sibiři, Dálném východě a v Jakutska. Cestu vpřed si razil motor AI-14RS se sníženým výkonem 119 kW (162 koní) otáčející vrtulí o průměru 2,7 m. Hmotnost prázdného stroje dosahovala 2,3 tuny, do útrob šlo naložit nejvíce půl tuny nákladu. Pošta za svými adresáty klouzala rychlostí maximálně 60 km/h po trase dlouhé nejvýše 360 kilometrů. Na palubě našlo své místo se štěstím 5 lidí včetně řidiče. Lidé na konci světa se tak konečně dočkali rozumně rychlého dopravního spojení, které do té doby obhospodařovalo maximálně psí spřežení...

Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 1 - Aerosane SSSR foto prvni 01Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 2 - Aerosane SSSR foto prvni 02Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 3 - Aerosane SSSR foto prvni 03Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 4 - Aerosane SSSR foto prvni 04Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 5 - Aerosane SSSR foto prvni 05Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 6 - Aerosane SSSR foto prvni 06Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 7 - Aerosane SSSR foto prvni 07Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 8 - Aerosane SSSR foto prvni 08Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 9 - Aerosane SSSR foto prvni 09Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 10 - Aerosane SSSR foto prvni 10Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 11 - Aerosane SSSR foto prvni 11Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 12 - Aerosane SSSR foto prvni 12Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 13 - Aerosane SSSR foto prvni 13Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 14 - Aerosane SSSR foto prvni 14Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 15 - Aerosane SSSR foto prvni 15Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 16 - Aerosane SSSR foto prvni 16Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 17 - Aerosane SSSR foto prvni 17Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 18 - Aerosane SSSR foto prvni 18Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 19 - Aerosane SSSR foto prvni 19Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 20 - Aerosane SSSR foto prvni 20Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 21 - Aerosane SSSR foto prvni 21Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 22 - Aerosane SSSR foto prvni 22Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 23 - Aerosane SSSR foto prvni 23Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 24 - Aerosane SSSR foto prvni 24Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 25 - Aerosane SSSR foto prvni 25Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 26 - Aerosane SSSR foto prvni 26Tento bizarní stroj se kdysi proháněl po SSSR. Budete se divit, čemu sloužil - 27 - Aerosane SSSR foto prvni 27
Kluzný způsob pohybu na zasněžených pláních se uchytil, proto vývoj aerosání pokračoval dále. A nakonec nesloužily jen pro potřeby pošty

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama