Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět

20.7.2017 | Marek Bednář | 15 příspěvků

Se značkou Lada si asi nespojíte vůz s profilem Ferrari, výkonem ve stovkách koní a rychlostí překonávající Porsche. Přesto právě takový postavila, ne až tak dávno.

Když se řekne „ruské auto”, člověk si představí nějakou Ladu, Volhu nebo dakarský Kamaz. A nebo, pokud nás čte častěji, třeba nějaký všudychod či smutně skončivší automobilku Marussia. Co by člověk ovšem ve slovním spojení „nějaká Lada” nečekal, je sporťák, který byl prý rychlejší než Porsche Cayman.

Řeč je o Ladě Revolution III, která se představila na pařížském autosalonu v roce 2008, tedy téměř přesně před devíti lety. Na autosalonu už měla pod kapotou i motor - byl to turbem přeplňovaný dvoulitr Renault o výkonu 245 koní, umístěný uprostřed. Rusové ale nesvařili dohromady jen pár trubek a nekoupili zahraniční motor. Původ tohoto sporťáku byl v šampionátu, který se v roce 2004 rozběhl v Rusku.

Pohár Lada Revolution, jak se tato série okruhových závodů jmenovala, stavěl proti sobě různé jezdce ve speciálně postavených prototypech, poháněných závodními motory Lada. Jedním z pilotů byl i Vitalij Petrov, který v letech 2010 - 2012 jezdil ve Formuli 1, takže pohár Lada Revolution rozhodně nebyl nějaký okresní přebor.

Pohár se jezdil napřed s vozy označenými Revolution, pak Revolution II - a jako komerčně dostupná evoluce měl být k mání vůz Revolution III. Jak stojí i výše, odhalil se v roce 2008 v Paříži, a to se zmíněným čtyřválcem Renault o 245 koních výkonu a 310 Nm točivého momentu. Přes manuální šestikvalt poháněl údajně všechna kola - a i přesto s ním 4,2 m dlouhý, 1,8 m široký a 1,15 m vysoký vůz vážil jen 1 103 kg. Zrychlení na 100 km/h tak mělo být otázkou 5,9 sekundy a maximálka měla být 250 km/h.

Jestli někdo někdy tahle čísla měřil, netušíme, v plánu ale byla malosériová výroba se startem v roce 2010. A údajně měla vzniknout ještě druhá, silnější verze, poháněná atmosférickým šestiválcem Nissan o objemu 3,7 litru a výkonu 350 koní.

S výroby ovšem sešlo, automobilka v Revolutionu III nespatřovala dostatečný komerční potenciál. Jediný hotový prototyp, který byl údajně dokonce i testován na Nordschleife a právě tam měl být Revolution III rychlejší než Porsche Cayman, dodnes stojí v továrně Lady v ruském Togliatti a sedá na něj prach. Pohled to není zrovna veselý, s nynějším soustředěním značky čistě na levná auta ale asi nelze očekávat, že by se nám kdy naskytl nějaký příjemnější...

Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 1 - lada revolution III 2008 01Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 2 - lada revolution III 2008 02Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 3 - lada revolution III 2008 03Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 4 - lada revolution III 2008 04Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 5 - lada revolution III 2008 05Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 6 - lada revolution III 2008 06Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 7 - lada revolution III 2008 07Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 8 - lada revolution III 2008 08Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 9 - lada revolution III 2008 09Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 10 - lada revolution III 2008 10Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 11 - lada revolution III 2008 11Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 12 - lada revolution III 2008 12Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 13 - lada revolution III 2008 13
Revolution III vypadá trochu jako auto postavené v kůlně, ale ve skutečnosti má závodní kořeny

Tohle je dnes z pokusu o sporťák Lady. Byl prý rychlejší než Porsche, měl se vyrábět - 14 - Lada Revolution III historie Perex
Dnes na něj sedá prach v továrně Lady v Toljatti

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 15 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše