Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli

16.8.2017 | Petr Prokopec | 8 příspěvků

I nedávná historie nejslavnější italské značky skrývá vozy, které jsou širší veřejnosti prakticky neznámé. Tohle je jeden z nich a je na prodej, i se svými 600 koňmi.

Na počátek září je naplánována opravdu zajímavá aukce. Tedy ve výsledku vlastně dvě aukce. Za oběma stojí společnost RM Sotheby's, která bude jednak v Londýně dražit vozy jako nikdy nejetou Mazdu RX-7 Evo, koncepční DeTomaso Nuova Pantera nebo Ferrari Enzo v neobvyklé barvě Tour de France Blu. Pokud ovšem máte zájem o jiné vzpínající se koníky, budete muset vyrazit jinam.

Jen o tři dny později, tedy 9. září, se přímo v Maranellu koná dražba modelů značky zvaná Leggenda e Passione. Akce je součástí oslav firemních sedmdesátin, přičemž Enzo zde budete moci koupit rovněž, byť v poněkud obyčejnějším (ale opravdu jen o trochu...) černém laku. V tom klasickém červeném si pak můžete auto, které vidíte na fotkách níže. Na první pohled může připomenout nějaké poloamatérské stroje ze závodů do vrchu, jenže je to skutečně Ferrari, v Evropě prakticky neznámý tovární stroj.

Říká si 333 SP v není to žádný veterán, vznikl v roce 1994. Postaven byl v Maranellu na popud severoamerické divize značky, jež chtělo tímto způsobem zareagovat na změnu pravidel šampionátu IMSA World Sports Car a nastouit právě do této závodní série. Počáteční vývoj kromě automobilky dostaly na starosti společnosti Dallara a Michelotto, do role poradce byl pasován Tony Southgate z firmy TWR Jaguar. Dallara se zaměřila hlavně na aerodynamiku, Michelotto pak na předkompletaci.

Prototyp se šasí č. 001 byl kompletně sestaven přímo v Maranellu, další auta ale již vznikla mimo brány automobilky. Výrobou aut s pořadovým číslem 002 až 014 byla pověřena Dallara, Michelotto si vzal na starosti šasí č. 015 až 041. Ve všech případech základ placky tvořil karbonový monokok doplněný dvojitými lichoběžníky a odpružením typu pushrod ve všech rozích. Dallara zde těžila ze zkušeností z F1.

Šampionátem Formule 1 byl ostatně ovlivněn i motor. Dle pravidel IMSA World Sports Car jeho objem nesměl překročit čtyři litry a zároveň musel být založen na produkčním agregátu. Obojímu vyhovovala jednotka V12 F310E, která se následně rovněž objevila pod kapotou Ferrari F50, ovšem již v 5,7litrové verzi. V případě supersportu produkovala 520 koní, u závodního speciálu z menšího objemu pak 600.

Úspěch vozu na závodních kolbištích byl okamžitý. Ještě v témže roce 1994, kdy začala platit nová pravidla a kdy byl speciál vyvinut a vyroben, dosáhl pěti vítězství v sedmi závodech. Hned následující sezónu Italové získali titul mezi jezdci i týmy, v roce 1998 pak Ferrari 333 SP dosáhlo vítězství v závodě 24 hodin Daytony, což byl první takový úspěch automobilky od roku 1967. I ten ale zůstal v Evropě, v „době předinternetové” prakticky nepovšimnut.

Až do roku 2002, kdy oficiální aktivní kariéra vozu skončila, vůz ozdobilo 49 vítězství ze 144 závodů, do nichž bylo Ferrari 333 SP nasazeno. O tento úspěch se nezasloužil exemplář, který je nabízen v aukci - ten totiž nikdy nezávodil. Původně měl vůz se šasí č. 006 zamířit k zákazníkovi z Rhode Islandu, ten ale objednávku odřekl a tak nakonec skončil v Severní Karolíně.

Stávající, tedy v pořadí již čtvrtý, majitel toto Ferrari odkoupil v roce 2012. Loni jej zaslal zpět ke společnosti Michelotto, jež provedla kompletní revizi podvozku i hnacího ústrojí. Od té doby byl motor v provozu pouze jednu hodinu, stoprocentně tedy můžete očekávat prvotřídní stav. Zároveň je podstatné zmínit, že součástí dodávky je i extra sada kol či laptop s příslušnou kabeláží.

Odhadní cena nebyla specifikována, nicméně třeba v roce 2013 se jedno Ferrari 333 SP prodalo za 1,375 milionu dolarů (cca 30,58 mil. Kč). Tento exemplář nejspíše nebude levnější, i přes absenci důležité závodní historie. Stále jde o zástupce maranellské značky, ačkoliv tak vlastně na první pohled ani nevypadá.

Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 1 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 01Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 2 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 02Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 3 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 03Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 4 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 04Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 5 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 05Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 6 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 06Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 7 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 07Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 8 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 08Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 9 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 09Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 10 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 10Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 11 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 11Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 12 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 12Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 13 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 13Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 14 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 14Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 15 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 15Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 16 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 16Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 17 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 17Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 18 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 18Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 19 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 19Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 20 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 20Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 21 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 21Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 22 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 22Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 23 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 23Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli - 24 - Ferrari 333 SP 1994 na prodej 24
Tato placka je skutečně Ferrari. Model 333 SP se šasí č. 006 ovšem nikdy nezávodil, což nově můžete změnit

Zdroj: RM Sotheby's

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše