Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle je skutečně tovární Ferrari, z roku 1994. Nejspíš jste o něm nikdy neslyšeli
16.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
I nedávná historie nejslavnější italské značky skrývá vozy, které jsou širší veřejnosti prakticky neznámé. Tohle je jeden z nich a je na prodej, i se svými 600 koňmi.
Na počátek září je naplánována opravdu zajímavá aukce. Tedy ve výsledku vlastně dvě aukce. Za oběma stojí společnost RM Sotheby's, která bude jednak v Londýně dražit vozy jako nikdy nejetou Mazdu RX-7 Evo, koncepční DeTomaso Nuova Pantera nebo Ferrari Enzo v neobvyklé barvě Tour de France Blu. Pokud ovšem máte zájem o jiné vzpínající se koníky, budete muset vyrazit jinam.
Jen o tři dny později, tedy 9. září, se přímo v Maranellu koná dražba modelů značky zvaná Leggenda e Passione. Akce je součástí oslav firemních sedmdesátin, přičemž Enzo zde budete moci koupit rovněž, byť v poněkud obyčejnějším (ale opravdu jen o trochu...) černém laku. V tom klasickém červeném si pak můžete auto, které vidíte na fotkách níže. Na první pohled může připomenout nějaké poloamatérské stroje ze závodů do vrchu, jenže je to skutečně Ferrari, v Evropě prakticky neznámý tovární stroj.
Říká si 333 SP v není to žádný veterán, vznikl v roce 1994. Postaven byl v Maranellu na popud severoamerické divize značky, jež chtělo tímto způsobem zareagovat na změnu pravidel šampionátu IMSA World Sports Car a nastouit právě do této závodní série. Počáteční vývoj kromě automobilky dostaly na starosti společnosti Dallara a Michelotto, do role poradce byl pasován Tony Southgate z firmy TWR Jaguar. Dallara se zaměřila hlavně na aerodynamiku, Michelotto pak na předkompletaci.
Prototyp se šasí č. 001 byl kompletně sestaven přímo v Maranellu, další auta ale již vznikla mimo brány automobilky. Výrobou aut s pořadovým číslem 002 až 014 byla pověřena Dallara, Michelotto si vzal na starosti šasí č. 015 až 041. Ve všech případech základ placky tvořil karbonový monokok doplněný dvojitými lichoběžníky a odpružením typu pushrod ve všech rozích. Dallara zde těžila ze zkušeností z F1.
Šampionátem Formule 1 byl ostatně ovlivněn i motor. Dle pravidel IMSA World Sports Car jeho objem nesměl překročit čtyři litry a zároveň musel být založen na produkčním agregátu. Obojímu vyhovovala jednotka V12 F310E, která se následně rovněž objevila pod kapotou Ferrari F50, ovšem již v 5,7litrové verzi. V případě supersportu produkovala 520 koní, u závodního speciálu z menšího objemu pak 600.
Úspěch vozu na závodních kolbištích byl okamžitý. Ještě v témže roce 1994, kdy začala platit nová pravidla a kdy byl speciál vyvinut a vyroben, dosáhl pěti vítězství v sedmi závodech. Hned následující sezónu Italové získali titul mezi jezdci i týmy, v roce 1998 pak Ferrari 333 SP dosáhlo vítězství v závodě 24 hodin Daytony, což byl první takový úspěch automobilky od roku 1967. I ten ale zůstal v Evropě, v „době předinternetové” prakticky nepovšimnut.
Až do roku 2002, kdy oficiální aktivní kariéra vozu skončila, vůz ozdobilo 49 vítězství ze 144 závodů, do nichž bylo Ferrari 333 SP nasazeno. O tento úspěch se nezasloužil exemplář, který je nabízen v aukci - ten totiž nikdy nezávodil. Původně měl vůz se šasí č. 006 zamířit k zákazníkovi z Rhode Islandu, ten ale objednávku odřekl a tak nakonec skončil v Severní Karolíně.
Stávající, tedy v pořadí již čtvrtý, majitel toto Ferrari odkoupil v roce 2012. Loni jej zaslal zpět ke společnosti Michelotto, jež provedla kompletní revizi podvozku i hnacího ústrojí. Od té doby byl motor v provozu pouze jednu hodinu, stoprocentně tedy můžete očekávat prvotřídní stav. Zároveň je podstatné zmínit, že součástí dodávky je i extra sada kol či laptop s příslušnou kabeláží.
Odhadní cena nebyla specifikována, nicméně třeba v roce 2013 se jedno Ferrari 333 SP prodalo za 1,375 milionu dolarů (cca 30,58 mil. Kč). Tento exemplář nejspíše nebude levnější, i přes absenci důležité závodní historie. Stále jde o zástupce maranellské značky, ačkoliv tak vlastně na první pohled ani nevypadá.
Tato placka je skutečně Ferrari. Model 333 SP se šasí č. 006 ovšem nikdy nezávodil, což nově můžete změnit
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 52 minutami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 3 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva