Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení

20.5.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Sesto Elemento? Centenario? Veneno? Zapomeňte na ně, to všechno jsou tuctovky. Před námi stojí vůz, který vznikl v pouhých dvou exemplářích.

Lamborghini Diablo, poslední model vyvinutý bez vlivu Audi na automobilku z italské Sant'Agaty Bolognese, je dodnes auto snů. Mezi spoustou verzí, ve kterých vzniklo, bylo i několik špičkových jako GTR, původně pro pohár Lamborghini Supertrofeo, dnes i vzácný silniční stroj. A vedle nich ještě jednu, která měla soupeřit s McLareny F1 GTR a Porsche 911 GT1, ovšem nikdy se to nestalo.

Jmenuje se Diablo GT1 a i přes jméno a vzhled to je Diablo jen částečné. Mělo to být ultimátní Lamborghini, auto, které bude zdobit zdi teenagerů ještě roky po ukončení aktivní kariéry. Místo toho je to dnes prakticky neznámý jednorožec, který skončil dřív, než pořádně začal.

Přímo z Diabla pochází motor a některé části interiéru, zbytek vozu, včetně všech panelů karoserie a podvozkových dílů, je ale specifický. Vznikl ve spolupráci Lamborghini s firmou Signes Advancet Technology (SAT), sídlící ve francouzském Toulonu. Tato firma se zabývá právě výrobou a přípravou závodních aut a přesně takové měla v tomto případě stvořit.

Se zadáním přišel dvanáctiválec Lamborghini s prodlouženým zdvihem a upravenými vstřikovači, v podstatě motor, který se později dostal do silničních verzí GT a 6,0 VT. Jeho výkon byl 664 koní a způsob, jakým se vytáčí, nemá daleko do atmosférických Formulí 1. Můžete se o tom přesvědčit na videu níže.

SAT k motoru připevnilo sekvenční šestikvalt Hewland a kolem pohonného ústrojí postavilo karbonovou karoserii, která kopíruje Diablo, ale díly jsou jiné. Chybí tu dokonce i charakteristický prvek zádě Diabla, totiž kryt motoru umístěný níže než boční panely; ve jménu aerodynamiky tu je místo něj ohromná plocha s dvěma nasávacími otvory, zakončená malým spoilerem. Nasávacích otvorů tu obecně je mnohem víc než u sériového Diabla. Hotový vůz váží asi 1 130 kg, takže je velmi, velmi lehký a není pochyb o tom, že s 664 koňmi pod kapotou šlo o daleko nejrychlejší Diablo vůbec.

Firma SAT postavila dva kusy a pak bylo na Lamborghini, aby vůz homologovalo u italského ministerstva dopravy a samozřejmě i u FIA. V obou případech byla homologace schválena, do vývoje napumpovány peníze, ale vedení automobilky projekt v roce 1997 zastavilo. Důvod? Nechtěli do něj vkládat další peníze. Proč, je otázkou, auto bylo v podstatě hotové.

Dva postavené kousky tak najednou neměly budoucnost, do lisu ale nemířitly Jeden byl prodán do Japonska, kde skutečně závodil, a to v šampionátu JGTC. Druhý - tenhle žlutý na obrázcích a videu - zůstal u firmy SAT jako výstavní kousek. Byl upraven na silniční použití a dostal jméno „GT1 Stradale”.

Jestli by tedy tohle auto bylo lepší než McLaren F1 GTR, jestli by dokázalo vyhrát Le Mans alespoň ve své třídě, se už nikdy nedozvíme. Co je však jisté, je, že před námi stojí nejvzácnější Lamborghini ze všech - i takové Sesto Elemento s 20 vyrobenými exempláři je vedle Diabla GT1 tuctovka, to samé Centenario i Veneno. Jen Aventador J vyrobený též ve dvou kusech se GT1 může rovnat. Pořád je to ale „jen” upravený Aventador, Diablo GT1 je i technicky zcela jedinečný stroj...

Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 1 - lamborghini diablo gt1 stradale 01Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 2 - lamborghini diablo gt1 stradale 02Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 3 - lamborghini diablo gt1 stradale 03Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 4 - lamborghini diablo gt1 stradale 04Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 5 - lamborghini diablo gt1 stradale 05Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 6 - lamborghini diablo gt1 stradale 06Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 7 - lamborghini diablo gt1 stradale 07Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 8 - lamborghini diablo gt1 stradale 08Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 9 - lamborghini diablo gt1 stradale 09Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 10 - lamborghini diablo gt1 stradale 10Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 11 - lamborghini diablo gt1 stradale 11Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 12 - lamborghini diablo gt1 stradale 12Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 13 - lamborghini diablo gt1 stradale 13Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 14 - lamborghini diablo gt1 stradale 14Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 15 - lamborghini diablo gt1 stradale 15Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 16 - lamborghini diablo gt1 stradale 16Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 17 - lamborghini diablo gt1 stradale 17Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 18 - lamborghini diablo gt1 stradale 18Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 19 - lamborghini diablo gt1 stradale 19Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 20 - lamborghini diablo gt1 stradale 20Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 21 - lamborghini diablo gt1 stradale 21Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 22 - lamborghini diablo gt1 stradale 22Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 23 - lamborghini diablo gt1 stradale 23Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 24 - lamborghini diablo gt1 stradale 24Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 25 - lamborghini diablo gt1 stradale 25Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 26 - lamborghini diablo gt1 stradale 26Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 27 - lamborghini diablo gt1 stradale 27Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 28 - lamborghini diablo gt1 stradale 28Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 29 - lamborghini diablo gt1 stradale 29Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 30 - lamborghini diablo gt1 stradale 30Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 31 - lamborghini diablo gt1 stradale 31Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 32 - lamborghini diablo gt1 stradale 32Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 33 - lamborghini diablo gt1 stradale 33Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 34 - lamborghini diablo gt1 stradale 34Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 35 - lamborghini diablo gt1 stradale 35Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení - 36 - lamborghini diablo gt1 stradale 36
Diablo GT1 Stradale je jedním ze dvou vzniklých kusů, dodatečně přestavěný na silniční použití

Zdroj: NM2255@Youtube

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše