Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tohle je vůbec nejvzácnější Lamborghini. O jedinečném stroji ví jen zasvěcení
20.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Sesto Elemento? Centenario? Veneno? Zapomeňte na ně, to všechno jsou tuctovky. Před námi stojí vůz, který vznikl v pouhých dvou exemplářích.
Lamborghini Diablo, poslední model vyvinutý bez vlivu Audi na automobilku z italské Sant'Agaty Bolognese, je dodnes auto snů. Mezi spoustou verzí, ve kterých vzniklo, bylo i několik špičkových jako GTR, původně pro pohár Lamborghini Supertrofeo, dnes i vzácný silniční stroj. A vedle nich ještě jednu, která měla soupeřit s McLareny F1 GTR a Porsche 911 GT1, ovšem nikdy se to nestalo.
Jmenuje se Diablo GT1 a i přes jméno a vzhled to je Diablo jen částečné. Mělo to být ultimátní Lamborghini, auto, které bude zdobit zdi teenagerů ještě roky po ukončení aktivní kariéry. Místo toho je to dnes prakticky neznámý jednorožec, který skončil dřív, než pořádně začal.
Přímo z Diabla pochází motor a některé části interiéru, zbytek vozu, včetně všech panelů karoserie a podvozkových dílů, je ale specifický. Vznikl ve spolupráci Lamborghini s firmou Signes Advancet Technology (SAT), sídlící ve francouzském Toulonu. Tato firma se zabývá právě výrobou a přípravou závodních aut a přesně takové měla v tomto případě stvořit.
Se zadáním přišel dvanáctiválec Lamborghini s prodlouženým zdvihem a upravenými vstřikovači, v podstatě motor, který se později dostal do silničních verzí GT a 6,0 VT. Jeho výkon byl 664 koní a způsob, jakým se vytáčí, nemá daleko do atmosférických Formulí 1. Můžete se o tom přesvědčit na videu níže.
SAT k motoru připevnilo sekvenční šestikvalt Hewland a kolem pohonného ústrojí postavilo karbonovou karoserii, která kopíruje Diablo, ale díly jsou jiné. Chybí tu dokonce i charakteristický prvek zádě Diabla, totiž kryt motoru umístěný níže než boční panely; ve jménu aerodynamiky tu je místo něj ohromná plocha s dvěma nasávacími otvory, zakončená malým spoilerem. Nasávacích otvorů tu obecně je mnohem víc než u sériového Diabla. Hotový vůz váží asi 1 130 kg, takže je velmi, velmi lehký a není pochyb o tom, že s 664 koňmi pod kapotou šlo o daleko nejrychlejší Diablo vůbec.
Firma SAT postavila dva kusy a pak bylo na Lamborghini, aby vůz homologovalo u italského ministerstva dopravy a samozřejmě i u FIA. V obou případech byla homologace schválena, do vývoje napumpovány peníze, ale vedení automobilky projekt v roce 1997 zastavilo. Důvod? Nechtěli do něj vkládat další peníze. Proč, je otázkou, auto bylo v podstatě hotové.
Dva postavené kousky tak najednou neměly budoucnost, do lisu ale nemířitly Jeden byl prodán do Japonska, kde skutečně závodil, a to v šampionátu JGTC. Druhý - tenhle žlutý na obrázcích a videu - zůstal u firmy SAT jako výstavní kousek. Byl upraven na silniční použití a dostal jméno „GT1 Stradale”.
Jestli by tedy tohle auto bylo lepší než McLaren F1 GTR, jestli by dokázalo vyhrát Le Mans alespoň ve své třídě, se už nikdy nedozvíme. Co je však jisté, je, že před námi stojí nejvzácnější Lamborghini ze všech - i takové Sesto Elemento s 20 vyrobenými exempláři je vedle Diabla GT1 tuctovka, to samé Centenario i Veneno. Jen Aventador J vyrobený též ve dvou kusech se GT1 může rovnat. Pořád je to ale „jen” upravený Aventador, Diablo GT1 je i technicky zcela jedinečný stroj...
Diablo GT1 Stradale je jedním ze dvou vzniklých kusů, dodatečně přestavěný na silniční použití
Zdroj: NM2255@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před hodinou - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 2 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 4 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 5 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23