Toto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty

1.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Říkal si 220 D La Pickup a skutečně se prodával, nešlo o žádný koncept či dílo jednotlivce. S užitečnou hmotností 650 kg nebyl ani úplně nepoužitelný.

Mercedes třídy X bude ve své sériové verzi první pořádný pick-up trojcípé hvězdy, říká se. Jenže i pokud pomineme, že je to pod slupkou Nissan Navara, nebude to první pokus o užitkové auto Mercedesu s otevřenou korbou. Nehovoříme nyní o třídě G 6x6, ta sice také měla korbu a byla de facto užitkové auto, ale její cena a omezená dostupnost ji pasovaly do kategorie hračky pro boháče a troufáme si odhadnout, že pokud nějaký kus na korbě vezl něco jako cihly, byly to ty zlaté. Za prvním pick-upem musíme do historie podstatně hlouběji.

Psal se rok 1972 a argentinské zastoupení Mercedesu nabízelo model 220 D W115 jako sedan. Nic zvláštního, specifické ale bylo, jak tento vůz vznikal. Mercedes tehdy z Německa posílal do různých míst světa kompletní kity k sestavení aut a jedno z takových míst byla právě Argentina. A někoho tam napadlo, že by z dostupných dílů bylo možné smontovat nejen sedany.

A tak vznikl první pick-up Mercedesu, který se prodával jako „La Pickup”, což mimochodem znamená, že Ferrari netrpí zoufalým nedostatkem kreativity pro jména jako první. Byl to Mercedes, prodávaný u Mercedesu, s vozem známým po celém světě byl ale totožný jen B-sloupky. Příď tedy byla od běžných verzí k nerozeznání a ani na předních sedadlech byste nepoznali, že nesedíte v normálním Mercedesu. Ovšem, než byste si chtěli trochu víc sklopit opěradlo. Vozy měly pouze dvě sedačky a korba vzadu nebyla příliš hluboká ani neměla sklopné zadní čelo, vidíme jen vykousnutí zádě pro snazší nakládku čehokoliv, co majitel potřeboval převézt.

Tenhle vůz na první pohled dělá to samé, jako nová třída X - kombinuje luxus značky Mercedes-Benz s praktičností pick-upu. Rozdíl tu přeci jen je - tohle je skutečný Mercedes, kdežto ten nový sdílí mechaniku s vozem plebejštější automobilky - což samozřejmě neznamená, že to bude špatné auto, neboť Nissan je na auta tohoto typu docela přeborník.

V každém případě odhadujeme, že se „La Pickup” neprodával po desetitisících. Podle dostupných informací jeho výroba trvala jen chvíli na začátku 70. let. Užitečná hmotnost byla 650 kg, což není zas tak málo, a pod kapotou bylo 65 koní, na 2,2l atmosférický diesel té doby adekvátní číslo. Musel ale být dražší než konkurence a když hledáte užitkové auto, na komplex nákladů hledíte velmi pečlivě. Takže se vlastně už tehdy stal tím, čím bude chtít být třídy X nyní - stylovým strojem, kterému práce nesmrdí. Ale život si dokáže představit i bez ní...

Toto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 1 - mercedes 220d pickup 1972 01Toto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 2 - mercedes 220d pickup 1972 02Toto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 3 - mercedes 220d pickup 1972 02aToto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 4 - mercedes 220d pickup 1972 02bToto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 5 - mercedes 220d pickup 1972 03Toto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 6 - mercedes 220d pickup 1972 04Toto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 7 - mercedes 220d pickup 1972 05Toto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 8 - mercedes 220d pickup 1972 06Toto je první pick-up Mercedesu, ne nová třída X. Vznikl už před 44 léty - 9 - mercedes 220d pickup 1972 07
"La Pickup" vznikal v Argentině

Zdroje: Motor1, Historia.htm Auto Historia

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama