Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Už se ví, kdo koupil stroj, v němž Senna vyhrál jeden z posledních závodů. Má ohromující sbírku aut
20.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Vědělo se, že se prodala a že se stala druhou nejdražší formulí historie. Její nový majitel a sbírka, do které míří, nejsou o nic méně fascinující než vůz sám.
Bývalý vládce Formule 1 byl nucen stáhnout se z ústraní miliardového byznysu, který sám vybudoval a dnes si užívá nastřádaného jmění na své noblesní farmě. „Za těch 50 let ve Formuli 1 jsem si nikdy neužil takového klidu, jaký mám nyní,“ kvituje svůj život na ranči nedaleko brazilského Sao Paula. Nekonečný pozemek jediného majitele ale není jedinou ukázkou jmění charismatického staříka.
Když se snažil vyplatit ze soudního procesu kvůli úplatkům, zaplatil 2,2 miliardy Kč, protože „byl unaven nekonečným posloucháním dlouhých překladů z němčiny“. Jako bonus přidal desítky milionů na charitu. Když se rozváděl s první ženou, dal jí na cestu 13,1 miliard korun. Jsou to pro běžného smrtelníka nepředstavitelné sumy peněz, tyhle rány jej ale zase tak nebolely - podle Forbesu dále disponuje jměním ve výši 74 miliard Kč. A Brit tak může bez starostí utrácet dál.
Teď už víme, že to byl právě on, kdo minulý pátek zaplatil za svoji vášeň 4 197 500 Eur. Na aukci v Monaku přihodil přesně 107 246 125 korun českých podle dnešního kurzu, aby do své garáže zaparkoval formuli McLarenu, s níž Ayrton Senna vyhrál Grand Prix v Monaku v roce 1993 - bylo to jedno z jeho tří posledních vítězství předtím, než v roce 1994 tragicky zahynul v Imole. Šasi MP4/8-6 s motorem Ford HB zesnulého pilota se i proto stalo druhým nejdražším monopostem moderní Formule 1. Prvenství drží Ferrari Michaela Schumachera prodané za 7,5 milionu dolarů (161 mil. Kč).
Výjimečnost tohoto monopostu je dána také tím, že sídlo McLarenu ve Wokingu opustil za celou dobu jeho působení v F1 jako jeden z mála. Kromě vítězství v Monaku se motor Ford v karoserii MP4/8-6 osvědčil na dalších závodištích jako je Magny-Cours, Hockenheim, Spa, Silverstone, Monze či Montrealu. Bílý vůz byl před více než deseti lety odkoupen americkým sběratelem, který za něj nyní získal pohádkové jmění z rukou člověka, bez kterého by se Formule 1 zřejmě nikdy nestala takovým světovým fenoménem.
Může to znít jako velká věc, pro Ecclestona posedlého sbíráním legendárních vozů je to ale vlastně jen malý přídavek do úchvatné sbírky, o které se vypráví legendy. Ví se, že bývalý boss vrcholné motoristické disciplíny dává potichu dohromady neopakovatelnou kolekci nejlepších strojů. Nikdo nezná její přesný rozsah a hodnotu, ale po celém světě na více místech klidně odpočívají Ecclestonovy úlovky, které by mohly psát fascinující paměti.
Pár jich v minulosti přece jen ukázal. Jedním z nich je například Brabham BT46B z roku 1978, jeden z nejkontroverznějších projektů hitorie F1. Vlastní také stříbrné šípy 1937 Mercedes-Benz W125 1937 a Auto Union typ C 1937. Dále Ferrari 312 ročník 1966, Connaught B-Type z roku 1955. Sběratel si pro radost koupil také závodní Vanwall ze sezóny roku 1956. Tyto legendy byly vystaveny na velké ceně v Bahrajnu jako drobná ukázka vlastnictví motoristického funkcionáře největšího kalibru. Ale to není zdaleka vše, vedle těchto exotů nechal Ecclestone vyvenčit Maserati 4CLT 1948, Talbot Lago T26C 1949, Ferrari 125 „Thinwall Special“ 1951, Ferrari 375 1951, BRM V16 Mk.II 1954, Maserati 250F 1954, Ferrari 555 Supersqualo 1954, Lancii D50 1954, Connaught B-Type 1955, Lancii-Ferrari D50A 1956, Ferrari 246 Dino 1960, Ferrari 1512 1964, Brabham BT44B 1975, McLaren M23 1976, Ferrari 312T3 1977, Brabham-Ford BT49 1980, Brabham-BMW BT50 1982, Brabham-BMW BT52 z roku 1983 a Brabham-BMW BT56 1987. Takový zástup by odpovídal muzejnímu inventáři, ne přehlídce aut jediného majitele.
Je ale jasné, že to z Ecclestonovy kolekce zdaleka není vše. O dalších autech se dozvídáme díky občasným prodejům, kterými prý malý-velký Bernie čistí svou sbírku o přebytečné automobily. Jedna z největších aukcí jeho strojů se konala v roce 2007, kdy nabídl padesátku výjimečných aut za cca 50 milionů liber (dnes 1,47 mld. Kč). Ani vedení dražební společnosti RM Auctions nemělo slov, když všichni uviděli nabízené klenoty jako Mercedes-Benz 540 K Special Roadster 1937, Rolls-Royce Phantom II Faux Continental 1933, Mercedes-Benz 500 K Special Cabriolet B 1935, Mercedes-Benz 300SL Roadster 1961, Mercedes-Benz 300SL Gullwing 1955, Mercedes-Benz SS Tourer 1930, Ferrari 250GT Europe MKII 1954 či Cadillac 60 Fleetwood Special z padesátých let. A to byla auta, která mohl postrádat...
Jsme zvědavi, jestli Ecclestone někdy všechna svá auta ukáže - pokud je tedy vůbec reálné navézt je na jedno místo, jistě jich budou neméně stovky. Překvapit může kde čím, vzácný Sennův McLaren už to ale určitě nebude, třebaže i v takové sbírce bude patřit mezi ty absolutně nejcennější stroje...
Bernie Ecclestone koupil vítěznou formuli Ayrtona Senny, s níž projel jako první cílem v Monaku roku 1993. Britský sběratel tím doplnil svoji miliardovou sbírku největších unikátů, které svět poznal. Některé z nich si můžete prohlédnout níže
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 6 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 7 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 9 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 10 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 18:59 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry