Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně?

12.3.2017 | Marek Bednář | 2 příspěvky

Dobře, není to tak úplně automat, ale tři pedály byste v něm hledali marně. Tento vůz má jen dva a vznikl přímo v továrně Ferrari, jako jediný takový.

Nové Ferrari s manuální převodovkou dnes nekoupíte. Vlastně tento stav panuje už pěknou řádku let, však poslední modely, které ji dostaly, byly 599 GTB a původní California. A postoj Ferrari nedává naději, že by se to někdy mělo změnit. Pozoruhodné je, jak rychle se to změnilo - ještě před 20 léty neexistoval jediný sportovní model značky s automatickým řazením, až rok 1998 přinesl řazení F1 modelu F355 a spíše než co jiného to byl velký průšvih.

Není tedy divu, že ještě o dekádu dříve se Ferrari F40 vyrábělo jen s manuální převodovkou. Tehdejší automaty by v takovém autě působily spíše jako výsměch a řidiči byli zvyklí za volantem pracovat, ne se jen nechat hýčkat elektronikou a automatickými systémy. Přesto i tato ikona automobilové historie v jednom kusu existuje s automatem. Vznikl přímo v továrně, nebyla to dodatečná úprava některého majitele, např. kvůli pohybovému postižení. Nikoliv, Ferrari vyrobilo jeden kus v roce 1989 s číslem šasí 79883.

Vznikl pro Gianniho Agnelliho, tehdejšího šéfa a většinového majitele koncernu Fiat, který už po léta vlastnil i 90 % akcií automobilky Ferrari. Bylo mu tehdy přes sedmdesát a zejména kvůli zranění z autonehody o mnoho let dříve nemohl dost dobře ovládat spojkový pedál. Jenže chtěl F40, takže se zrodil nápad na tenhle konkrétní kus.

Zajímavé na něm je, že převodovka není tak úplně automatická. Je to normální manuál s normální spojkou, jen tu není spojkový pedál, aby k ovládání stačila jedna noha. Spojka je elektronicky řízená; tenhle systém vyvinula firma Valeo a právě od ní dostala tato F40 neoficiální název „F40 Valeo”.

Převodovka má tedy normální kulisu řazení jako u manuálu. Elektronické řízení spojky pozná, kdy se chystáte přeřadit, a rozpojí spojku, abyste mohli přesunout páku do jiné pozice. Pak spojku zase spojí a můžete pokračovat v jízdě. Systém to není úplně jedinečný, mimo jiné ho dostalo i Ferrari Testarossa Spider, které také vzniklo jen v jediném kuse pro Agnelliho, a to v roce 1986.

Můžeme přemýšlet nad rychlostí, s jakou tenhle systém pracoval, ovšem nebyla asi nijak zázračná, když Ferrari nic takového standardně nenabídlo. Jak už jsme zmínili, Ferrari zůstalo automaty nestižené až do roku 1998, kdy se objevila převodovka nazvaná F1. Byl to robotizovaný manuál, který měl podobné elektronické ovládání spojky, ale už neměl standardní kulisu řazení jako u manuálu. Převodovka F1, později dvouspojkové systémy, postupně nabíraly na oblibě až do dnešní doby, kdy si normální manuál do nového Ferrari objednat nelze, bohužel.

Přes všechnu tuhle práci Agnelli nejezdil ve své F40 Valeo příliš často. Vůz změnil majitele v roce 2008 přes dealerství v Turíně. Měl najeto údajně necelých 640 kilometrů a byl prodán za 419 tisíc Eur, tedy tehdejším kurzem asi 9,9 milionu korun. V roce 2015 byl prodán znovu, za 1,12 milionu Eur (už přes 30 milionů Kč) a stal se tedy nejdražší kdy prodanou F40. Dnes má jistě hodnotu ještě větší - jednak proto, že ceny F40 vylétly vzhůru a jednak proto, že toto je jednoduše unikátní kousek...

Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 1 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 01Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 2 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 02Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 3 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 03Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 4 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 04Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 5 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 05Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 6 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 06Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 7 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 07Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 8 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 08Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 9 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 09Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 10 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 10Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 11 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 11Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 12 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 12Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 13 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 13Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 14 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 14Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 15 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 15Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 16 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 16Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně? - 17 - Ferrari F40 Valeo automatic transmission 17
F40 Valeo vypadá jako normální F40, černá sedadla jsou sice neobvyklá, ale nic proti ničemu. Jenže - podívejte se k pedálům...

Zdroje: Ferrari, RM Sotheby's

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama