Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu

7.2.2016 | Petr Miler | 14 příspěvků

Spatřit toto auto je krásné i smutné naráz. Jeho prodej připomíná odstřel posledního medvěda na Šumavě i hloupou paličatost nejen Ferrari.

Manuální převodovky mizí z nabídky zejména silnějších aut už léta. Na vyjmenování posledních silných vozů, které ještě koupíte s manuální převodovkou stačí prsty obou rukou a ani nevadí, když se párkrát do roka zapomenete u cirkulárky - nabídka se dále zužuje. A značek bez ohledu na zaměření, které nabízí manuál do všech svých aut, je ještě méně.

My si opravdu zajímavé řidičské auto bez ručního řazení dokážeme představit jen stěží, z automobilek to tak ale vidí málokterá. Argumentem, proč ruční řazení z nabídky eliminovat, je obvykle to, že taková auta „nikdo nekupuje”. Není pochyb o tom, že to není v posledních letech nejžádanější artikl, „nikdo” ale u výkonných aut obecně znamená okolo 10 procent zákazníků a v závislosti na konkrétním autě a trhu míří toto číslo výše i níže. Jaguar říká, že mu těch 10 procent zákazníků za to stojí a manuál do nabídky vrátil. Většina ostatních ale tvrdí, že jsou mu tito zákazníci putna a nenabízejí jim prostě nic.

Věříme, že pokud si kamsi do excelové tabulky dáte náklady na vývoj a výrobu relativně malého množství kusů verzí s manuálním řazením a přidáte si na konec slabou poptávku a obvykle nižší cenu než u varianty s automatem, nevyjde to ekonomicky dobře. Jenže takto uvažovat nelze - nabídka manuálů je malá, poptávka po nich přetrvávající a ti, kteří po takovém způsobu řazení stojí, jsou ochotni si právě za takové verze dokonce i připlácet. A nevyšel by i ten Excel jinak, kdyby na konci byl stejný počet aut nabídnutý v rámci výjimečné verze za příplatek?

To není řečnická otázka, dá se na ní odpovědět jedním slovem: ano. Porsche už to poznalo - vrcholné 911 zbavilo manuálů a dočkalo se nejen spršky nadávek, ale také ztráty části klientely. Když zkusmo nabídlo „čistý” Cayman GT4, zaprášilo se po něm jak po džínách za Husáka a dnes už Porsche přiznává, že udělalo chybu. Takové nabízení manuálů pro něj má i ekonomický smysl a zanedlouho přijde další důkaz.

Ferrari a další výrobci se mohou zdát být jinde, jenže nejsou. V Americe se kdysi Ferrari 599 GTB prodalo za 17,4 milionu Kč jen díky manuálu a v Evropě situace není jiná, přitom „automatické” verze stojí zlomek těchto částek. Řeknete si 599 GTB... jenže na ceně rostou i modely jako F430 a také - jistým úhlem pohledu - enfant terrible nabídky Ferrari posledních let, model California.

Tento model se stal u Ferrari posledním, do kterého si šlo manuální převodovku koupit. A automobilka jej ráda používá jako důkaz, že o manuály už nikdo nestál. Zrovna California má daleko k řidičskému autu a tato argumentace zavání oportunismem, nicméně i případ aktuálního prodeje tohoto modelu nakonec dokazuje, že zájemci o Ferrari s manuálem existují. A jsou ochotní platit.

Podle dostupných informací vzniklo Californií s ručním řazením jen pět - tři s pravostranným řízením a dvě s levostranným, z nichž jedno stojí ve firemním muzeu. Tento kus má také levostranné řízení a má být posledním na trhu dostupným Ferrari s ručním řazením určené pro země, v nichž se jezdí na pravé straně silnice. Poprvé prodáno bylo roku 2010 a je jinak naprosto nezajímavé - tři majitelé za 6 let a přes 31 tisíc najetých km z něj dělá všechno, jen ne mimořádně žádoucí ojetinu.

Má ale ono manuální řazení, a tak šlo do dražby na letošním Rétromobile a dočkalo se vskutku pozoruhodného zájmu. Prodáno bylo za 393 360 Eur, tedy přes 10,6 milionu Kč. Podobně ojetý kus s automatem dnes koupíte okolo 3 milionů Kč, klidně i za 2,5, tedy cca za čtvrtinu této částky. Jinými slovy, za manuál tu někdo zase dal asi 8 milionů Kč, podobně jako v případě 599 GTB a nejen v něm.

Pochopitelně, je tu i sběratelský aspekt a kdyby Ferrari zítra nabídlo nějakou edici třeba 488 GTB s ručně řazenou převodovku, 8 milionů si za ni nikdo nepřiplatí. Jsme si ale zatraceně jisti, že kdyby podobně jako Porsche nabídlo 488... GT4 s manuálem a chtělo za pár set vyrobených kusů o milion víc, druhý den má vyprodáno. Proč to Ferrari a další nedělají, nechápeme, možná to chce jen čas. Než přijdou k sobě a vrátí do nabídky to, po čem sice malá, ale na zase tak malá a dosti oddaná část klientely tak touží, prohlédněte si přiložené fotky zatím posledního zákazníkovi prodaného Ferrari s manuálním řazením a levostranným řízením. Je to pěkný pohled, už ta kulisa, tři pedály...

A mimochodem, všimněte si schématu řazení na řadičce - neodpovídá realitě, možná už tehdy ani Ferrari nemělo na skladě řadičku, kde by to bylo schema vyznačeno správně...

Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 1 - Ferrari California manual posledni prodej 01Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 2 - Ferrari California manual posledni prodej 02Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 3 - Ferrari California manual posledni prodej 03Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 4 - Ferrari California manual posledni prodej 04Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 5 - Ferrari California manual posledni prodej 05Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 6 - Ferrari California manual posledni prodej 06Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 7 - Ferrari California manual posledni prodej 07Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 8 - Ferrari California manual posledni prodej 08Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 9 - Ferrari California manual posledni prodej 09Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 10 - Ferrari California manual posledni prodej 10Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 11 - Ferrari California manual posledni prodej 11Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 12 - Ferrari California manual posledni prodej 12Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 13 - Ferrari California manual posledni prodej 13Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 14 - Ferrari California manual posledni prodej 14Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 15 - Ferrari California manual posledni prodej 15Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 16 - Ferrari California manual posledni prodej 16Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 17 - Ferrari California manual posledni prodej 17Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 18 - Ferrari California manual posledni prodej 18Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 19 - Ferrari California manual posledni prodej 19Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 20 - Ferrari California manual posledni prodej 20Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 21 - Ferrari California manual posledni prodej 21Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 22 - Ferrari California manual posledni prodej 22Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 23 - Ferrari California manual posledni prodej 23Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 24 - Ferrari California manual posledni prodej 24Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 25 - Ferrari California manual posledni prodej 25Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 26 - Ferrari California manual posledni prodej 26Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 27 - Ferrari California manual posledni prodej 27Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 28 - Ferrari California manual posledni prodej 28Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 29 - Ferrari California manual posledni prodej 29Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 30 - Ferrari California manual posledni prodej 30Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 31 - Ferrari California manual posledni prodej 31Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 32 - Ferrari California manual posledni prodej 32Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 33 - Ferrari California manual posledni prodej 33Toto je poslední Ferrari s manuálem, právě se prodalo za 10,6 milionu - 34 - Ferrari California manual posledni prodej 34
O Ferrari s manuálem nikdo nestojí... Akorát i za „obyčejnou Californii” s ručním řazením někdo právě zaplatil několikanásobek toho, co za ty s automatem. I když na ní jinak není zajímavé vůbec nic

Zdroj: Artcurial

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama