Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně?
12.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dobře, není to tak úplně automat, ale tři pedály byste v něm hledali marně. Tento vůz má jen dva a vznikl přímo v továrně Ferrari, jako jediný takový.
Nové Ferrari s manuální převodovkou dnes nekoupíte. Vlastně tento stav panuje už pěknou řádku let, však poslední modely, které ji dostaly, byly 599 GTB a původní California. A postoj Ferrari nedává naději, že by se to někdy mělo změnit. Pozoruhodné je, jak rychle se to změnilo - ještě před 20 léty neexistoval jediný sportovní model značky s automatickým řazením, až rok 1998 přinesl řazení F1 modelu F355 a spíše než co jiného to byl velký průšvih.
Není tedy divu, že ještě o dekádu dříve se Ferrari F40 vyrábělo jen s manuální převodovkou. Tehdejší automaty by v takovém autě působily spíše jako výsměch a řidiči byli zvyklí za volantem pracovat, ne se jen nechat hýčkat elektronikou a automatickými systémy. Přesto i tato ikona automobilové historie v jednom kusu existuje s automatem. Vznikl přímo v továrně, nebyla to dodatečná úprava některého majitele, např. kvůli pohybovému postižení. Nikoliv, Ferrari vyrobilo jeden kus v roce 1989 s číslem šasí 79883.
Vznikl pro Gianniho Agnelliho, tehdejšího šéfa a většinového majitele koncernu Fiat, který už po léta vlastnil i 90 % akcií automobilky Ferrari. Bylo mu tehdy přes sedmdesát a zejména kvůli zranění z autonehody o mnoho let dříve nemohl dost dobře ovládat spojkový pedál. Jenže chtěl F40, takže se zrodil nápad na tenhle konkrétní kus.
Zajímavé na něm je, že převodovka není tak úplně automatická. Je to normální manuál s normální spojkou, jen tu není spojkový pedál, aby k ovládání stačila jedna noha. Spojka je elektronicky řízená; tenhle systém vyvinula firma Valeo a právě od ní dostala tato F40 neoficiální název „F40 Valeo”.
Převodovka má tedy normální kulisu řazení jako u manuálu. Elektronické řízení spojky pozná, kdy se chystáte přeřadit, a rozpojí spojku, abyste mohli přesunout páku do jiné pozice. Pak spojku zase spojí a můžete pokračovat v jízdě. Systém to není úplně jedinečný, mimo jiné ho dostalo i Ferrari Testarossa Spider, které také vzniklo jen v jediném kuse pro Agnelliho, a to v roce 1986.
Můžeme přemýšlet nad rychlostí, s jakou tenhle systém pracoval, ovšem nebyla asi nijak zázračná, když Ferrari nic takového standardně nenabídlo. Jak už jsme zmínili, Ferrari zůstalo automaty nestižené až do roku 1998, kdy se objevila převodovka nazvaná F1. Byl to robotizovaný manuál, který měl podobné elektronické ovládání spojky, ale už neměl standardní kulisu řazení jako u manuálu. Převodovka F1, později dvouspojkové systémy, postupně nabíraly na oblibě až do dnešní doby, kdy si normální manuál do nového Ferrari objednat nelze, bohužel.
Přes všechnu tuhle práci Agnelli nejezdil ve své F40 Valeo příliš často. Vůz změnil majitele v roce 2008 přes dealerství v Turíně. Měl najeto údajně necelých 640 kilometrů a byl prodán za 419 tisíc Eur, tedy tehdejším kurzem asi 9,9 milionu korun. V roce 2015 byl prodán znovu, za 1,12 milionu Eur (už přes 30 milionů Kč) a stal se tedy nejdražší kdy prodanou F40. Dnes má jistě hodnotu ještě větší - jednak proto, že ceny F40 vylétly vzhůru a jednak proto, že toto je jednoduše unikátní kousek...
F40 Valeo vypadá jako normální F40, černá sedadla jsou sice neobvyklá, ale nic proti ničemu. Jenže - podívejte se k pedálům...
Zdroje: Ferrari, RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Na Sachsenringu začal letošní šampionát IDM včera 20:00
- Účastníci IDM v SBK a SSP včera 15:00
- BMW ASA: automatické řazení pro motocykly včera 13:13
- Grand Prix Kazachstánu odložena na pozdější termín včera 11:46
- IDM letos bez Michala Práška 2.5.2024
Nejčtenější články
- Vrcholný elektrický Mercedes ztrácí na ceně skoro polovinu za jediný rok, majitelům bere miliony. Němci už se bojí i Číňanů
3.4.2024 - Jediný moderní McLaren schopný uhánět 400 km/h měl být investiční jistota, teď se nedá prodat ani o 15 milionů levněji
3.4.2024 - Ford rozhýbal prodeje nechtěných elektromobilů. Stačilo je zlevnit o 190 tisíc Kč ve chvíli, kdy prodělává 892 tisíc na kuse
3.4.2024 - V Rusku se znovu vyrábí úplně nové Citroëny. Mají pořád stejnou techniku, elektroniku, loga, všechno
3.4.2024 - Smutné: Tohle starší a levné falešné naftové AMG je dnes víc AMG než skutečné nové AMG
3.4.2024
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha