VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec

Brzy uběhne už 20 let od chvíle, kdy se šéfovi VW začal rodit v hlavě nápad na superluxusní sedan této značky. Jeho konce známe, o jeho začátcích si povíme dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec

25.3.2018 | Mirek Mazal | 13 příspěvků

Brzy uběhne už 20 let od chvíle, kdy se šéfovi VW začal rodit v hlavě nápad na superluxusní sedan této značky. Jeho konce známe, o jeho začátcích si povíme dnes.

Z dnešního pohledu je to skoro neuvěřitelné, ale koncern Volkswagen se na počátku 90. let, nedlouho po akvizici Škody, potácel na hranici bankrotu. Říká se, že mu zbývaly peníze jen na pár měsíců existence, když se v roce 1993 ujal kormidla Ferdinand Karl Piëch. Byl to on, kdo zavelel k neuvěřitelnému obratu, který z firmy žijící v podstatě jen z nekonečné popularity Volkswagenu Golf, udělal jeden z největších automobilových konglomerátů světa se skoro nekonečně širokým portfoliem. Finanční síla firmy je dnes taková, že jej nesrazily do kolen ani desítky miliard euro vydané v souvislosti s kauzou Dieselgate.

Piëch začínal s restrukturalizací firmy pěkně od podlahy, pomalu ale rozhodně nepostupoval. Během pouhých pár let vyvedl Volkswagen z hlubokých ztrát, a to za neustálých akvizic automobilek všeho druhu. Audi, Seatu a Škodě už musel „jen” najít správné místo ve strukturách VW, k tomu ale přikoupil Lamborghini, Bugatti, Bentley a na krátký čas dokonce i Rolls-Royce. Do nabídky VW a jeho dceřiných firem dostal spoustu zajímavých modelů i techniky a pouhých 6 let po převzetí firmy byl zvolen automobilovým manažerem století.

To se psal rok 1999 a Piëch byl na vrcholu. Jeho moc byla stejně nekonečná jako jeho zásluhy na spasení koncernu VW, a tak si ze své pozice mohl dovolit absolutně cokoli. Nikdo se tak nezmohl na odpor, když si tou dobou usmyslel, že pod hlavičkou Volkswagenu pokoří i německé lídry kategorie luxusních sedanů. Tak se zrodil Concept D, který byl odhalen na frankfurtském autosalonu roku 1999.

Mnozí z vás patrně ani nebudou vědět o jeho existenci, neboť internet měl tehdy daleko ke své současné podobě a na webu o něm dnes sotva najdete smysluplný dobový článek. Co ovšem budete dobře znát, je sériový model, který z něho vzešel - Phaeton, jeden z největších a nejdražších automobilových propadáků historie.

Už Concept D měl za úkol zvýšit prestiž Volkswagenu a přivést značku do společnosti vozů jako Mercedes S nebo Audi A8. Čtyřmístná, pětimetrová studie byla představena světu s motorem V10 TDI s výkonem 233 kW (317 koní) a 750 Nm, byla přislíbena řada dalších možností včetně mocného W12. Dieselovému agregátu sekundovala automatická převodovka Tiptronic a pohon všech kol 4Motion.

Byl to Piëchův recept, jak zákazníky nenechat ani pomyslet, že před sebou mají pořád jen Volkswagen. Auto bylo našlapané veškerými pokročilými technologiemi, kterými VW tehdy disponoval a nebo je brzy měl mít k dispozici. Konceptu tak nechybělo kožené čalounění s vyhříváním i ventilací, vzduchový podvozek s adaptivním tlumením, bi-xenonovými světlomety, elektricky nastavitelná sedadla s masážní funkcí či couvací kamerou skrytá pod logem automobilky. Nikdo z německých prémiovek nemohl nabídnout víc.

Concept D ještě nebyl vysloveně Phaeton - zepředu mu byl hodně podobný, zezadu ale připomínal spíše odvážný liftback. V roce 2001 se vyvinul do Conceptu D1, kdy nabral konečné kontury odpovídající sedanu připravené do sériové výroby. V roce 2002 začala výroba Phaetonu a změny oproti Conceptu D byly pořád drobné. Veškerý luxus a špičková technika byly stále k dispozici, na poměry VW to bylo skutečně „něco”.

Piëch mohl být pyšný, ale jen chvíli, spletl se. Zákazníci špičkových limuzín nebyli zvědaví na sebelepší produkt této třídy od plebejské značky a Phaetonu podepsali velmi smutný ortel. Jeho výroba trvala až do roku 2016, přes nízký zájem a drtivou převahu konkurence. Unikátní továrnu v Drážďanech, kde se tento supersedan vyráběl před zraky ohromených exkurzí, vystřídala výroba elektrického Golfu.

Concept D se tak nakonec zaryl do paměti jako předvoj jednoho z neztrátovějších automobilových modelů všech dob. Projekt bývalého šéfa VW se v plném rozsahu nikdy nepodařilo zrealizovat. Ambiciózní představy prodeje 20 000 kusů Phaetonu ročně byly příliš nadnesené, za patnáctiletou kariéru se prodalo jen zhruba 85 tisíc vozů. Výsledkem investice přesahující neuvěřitelnou 1 miliardu dolarů byla poražená vlajková loď z Wolfsburgu na každém prodaném Phaetonu měla automobilka prodělat skoro milion korun.

Piëch ale možná nelitoval a nelituje. Narazil na limity toho, s čím může Volkswagen na trhu uspět, což je také cenné zjištění. Stejně jako to, že ani on není neomylný. Navíc by nebylo správné tvrdit, že cesta od Conceptu D k Phaetonu pro VW neznamenala nic dobrého - i když Phaeton lidé nekupovali, německá automobilka tím ukázala, co také dovede. A nikdo nemůže s jistotou říci, že právě to neučarovalo některému z pozdějších kupců Golfu a spol...

VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 1 - Volkswagen Concept D a D1 01VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 2 - Volkswagen Concept D a D1 02VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 3 - Volkswagen Concept D a D1 03VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 4 - Volkswagen Concept D a D1 04VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 5 - Volkswagen Concept D a D1 05VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 6 - Volkswagen Concept D a D1 06VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 7 - Volkswagen Concept D a D1 07VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 8 - Volkswagen Concept D a D1 08VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 9 - Volkswagen Concept D a D1 09VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 10 - Volkswagen Concept D a D1 10VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 11 - Volkswagen Concept D a D1 11VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 12 - Volkswagen Concept D a D1 12VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 13 - Volkswagen Concept D a D1 13VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 14 - Volkswagen Concept D a D1 1999 dalsi 01
Concept D měl vydláždit Volkswagenu cestu mezi elitu luxusních vozů...

VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 15 - Volkswagen Concept D a D1 17VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 16 - Volkswagen Concept D a D1 14VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 17 - Volkswagen Concept D a D1 15VW před 19 léty snil o luxusním sedanu. Předpověděl vše, až na jeho hořký konec - 18 - Volkswagen Concept D a D1 16
...spolu s Conceptem D1 ale znamenal jen dotažení idey ke stavbě sériového Phaetonu, který firmě přinesl hlavně problémy

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 13 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše