Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Absolutní downsizing: Škoda Yeti 1,8 TSI končí, silný 2,0 TDI též
7.3.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když objemnější motor nahradí,méně objemný, podobně výkonný, bývá to smutné. Když ten objemný zmizí z nabídky zcela, je to ještě smutnější.
Patrně jste zaznamenali, že nejsme zrovna příznivci downsizingu. Nikoli absolutními, to bychom nebyli o nic lepší než ti, kteří jej zatvrzele hájí, faktem ale je, že většinou přínosem pro zákazníka není. Je následkem příliš horlivých snah Evropské unie (a nejen té) o snížení papírové spotřeby aut za každou cenu, které si za oběť vzaly třeba i atmosféricky plněné motory. Že tento vývoj někdy nabírá velmi bizarní podoby, jsme naznačili v článku pojednávajícím o nahrazení jednotky 1,2 TSI od VW tříválcem 1,0 TSI. Už tak downsizovaný motor se dočká dalšího zmenšení, i když ten stávající nikoho neuráží - rozhodně ne stran svého objemu, počtu válců či spotřeby paliva.
Z dosavadního vývoje se zdá, že motory budou zmenšovány až do chvíle, kdy nebudou žádné, alespoň ne ty spalovací. V těchto případech se ale pořád bavíme o situaci, kdy je jeden motor nahrazován jiným, kdy třeba místo šestiválcového třílitru dostane čtyřválcový dvoulitr s turbem nebo místo čtyřválcové 1,2 vám bude naservírován tŕíválcový litr. Tuto evoluci ale někdy lze také přeskočit a objemný či výkonný motor v nabídce nahradit... ničím.
Nazvěme to „absolutním downsizingem” a také jeho případy můžeme v současném světě zaznamenat. Že se takový případ dotkl i české Škody, jsme naznačili už přes týden v souhrnu jejích menších ženevských novinek, v záplavě asi stovky článků, které jsme vám ze Ženevy přinesli ale mohla tato informace snadno zapadnout. Navíc nebyla úplná a zcela jednoznačná.
Pokud jste ji tedy nezaznamenali, nebo prahnete po dalších detailech, pak vězte Škoda Yeti se v rámci tzv. modelové péče, rozumějte každoročních změn v nabídce jednotlivých modelů probíhajících v květnu, dočká zcela nové palety motorů. Že bude mít v nabídce silnější 1,2 a 1,4 TSI nebo jiné 2,0 TDI, opět obvykle výkonnější, asi urazí málokoho. Důsledkem těchto změn je ale i okleštění nabídky o dva nejvýkonnější motory.
Nehledejme za tím jen bruselský komplot, i když možná ano, ale primárně trochu jiný, ne „spotřebový”. Hlavním důvodem je nutný přechod motorů na ty plnící normu Euro 6 (spotřeby resp. emisí CO2 se netýká) a také to, že předloni faceliftovaný Yeti už není nejmladší. Automobilka zkrátka musela motory vyměnit a pro změnu se nerozhodla u těch, které se zřejmě příliš dobře neprodávají - je to nákladné a pro poslední rok či dva prodeje to zřejmě nemá ekonomický smysl u každého.
Na seznamu druhů zralých na vyhynutí se tak ocitly motory 1,8 TSI s výkonem 160 koní a 2,0 TDI se 170 koňmi. Oba z nabídky od května vypadnou. Že benzinový 1,8 TSI třebaže se v našem testu předvedl ve velmi dobrém světle poptává málokdo, snad i věříme, i když občas nějaký na silnici vidíme. Nejsilnější TDI se jeví být žádanějším, ale ani u něj to nestačilo na přežití.
Tento stav „vypichujeme” proto, že nyní ještě je možnost tyto verze objednat a pokud po některým z nových Yeti v těchto verzích toužíte, je nejvyšší čas navštívit dealera. Podobné novinky, jak jsme též uvedli se týkají i řady Rapid, tam ale naopak dojde k absolutnímu upsizingu - skončí starý tříválcový motor 1,2 s atmosférickým plněním, opět proto, že na normu Euro 6 nebyl „povýšen”. Jeho absence ale snad litovat třeba není, jakkoli též má své výhody, třeba v nenáročné údržbě. K výměně části motorů pak dojde také u modelu Octavia, tomu se ale úplné odstranění některého z nich z nabídky vyhne zcela, naopak přibude nová verze RS 230.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2015, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Ženevy.
Škoda Yeti 1,8 TSI se v nabídce po faceliftu příliš dlouho neohřála, letos skončí bez náhrady
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před hodinou - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 3 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 4 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 5 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 16:22 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22