Reklama

Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii

To, o čem se dlouho špitalo, je nyní jisté. Motor 1,2 TSI navzdory svým kvalitám ve škodovkách skončí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii

13.1.2015 | Petr Miler | 46 příspěvků

To, o čem se dlouho špitalo, je nyní jisté. Motor 1,2 TSI navzdory svým kvalitám ve škodovkách skončí.

Jestli je tu něco, co musí na dnešní automobilové realitě každého rozumného člověka trápit, je to neustálé zahazování funkčních, efektivních a zákaznicky uspokojivých řešení. Neloučíme se s nimi proto, že by bylo vynalezeno něco ještě lepšího. Tomu se říká evoluce. Do propadliště dějin míří jen a pouze proto, že nejsou s to dostatečně dobře vyhovět uměle nastaveným normám nereflektujícím požadavky trhu, třebaže nic skutečně lepšího vymyšleno nebylo. A to už je pouhá marnotratnost.

Na projevy tohoto trendu narážíme dnes a denně. Jsme svědky neskutečné akcelerace vývoje nových technických řešení, však kolikrát už ani po jeden celý výrobní cyklus vozu nejsou tomu či onomu modelu zachovány klíčové technické prvky, s nimiž původně přišel na trh. Ani tak výjimečné a prakticky dokonalé produkty jako Porsche Cayman S nejsou s to vydržet s originální technikou do konce svých dnů a přepřahají na downsizing. U masovějších modelů je to pak ještě obvyklejší - pomalu abychom se báli, že než si nějaké provedení auta důkladně vybereme, přestane se vyrábět.

Zní to jako skvělá zpráva, však dostáváme nové věci mnohem rychleji. Radost z níž však mohou mít radost leda ti, kteří nevidí podstatu věci. Jde o věci nové, nejde však vždy o věci lepší. Motivem k takovým překotným změnám nejsou požadavky zákazníků a není to tedy ani konkurenční boj automobilek. Je to jen a pouze snaha vejít se do limitů normované spotřeby paliva resp. emisí CO2 stanovenými EU. Pokuty za jejich porušování jsou totiž tak vysoké, že nad nimi nemůže mávnout rukou ani Ferrari, natož pak kdokoli jiný.

Uspět na trhu dnes zkrátka znamená nebýt příliš pokutován, protože pokuty od EU znamenají pro cenu vozu takovou zátěž, že se stane prakticky neprodejným. Automobilky tedy nestojí před otázkou, zda udělají dobrý produkt, který se bude líbit - stojí před otázkou, zda udělají produkt, který nebude zatížen příliš vysokými pokutami za nadlimitní spotřebu resp. emise a snad se pak také bude líbit. Pokud totiž neprojde regulačním sítem se vztyčenou hlavou, uspět nemůže nikdy. Jsou to docela jiné „tržní” podmínky než na které jsme byli roky zvyklí a všechny kroky automobilek je třeba vnímat v tomto kontextu. Kdo jej nepřijme jako fakt, neporozumí ze současného vývoje automobilismu prakticky ničemu.

Pokud bychom neřekli výše uvedené, zřejmě by vám nedávalo smysl ani to, co zmíníme dále. Už v roce 2013 se začalo mluvit o tom, že Volkswagen bude následovat kroky svých konkurentů a také do svého hyperpopulárního Golfu namontuje tříválec 1,0 TSI. Později tento chystaný krok potvrdil a nedávno i zveřejnil specifikace samotného motoru.

V Golfu zatím k mání není, v Polu už ale ano. Celou dobu se přitom spekulovalo o tom, kdy se jej dočkají také škodovky a jaké to budou. Nová Fabia se zdála být jasnou volbou, ale zatím jej nemá. Rapid už je otázkou, Yeti nebo Octavia tuplem. Teď už známe i odpovědi.

Ačkoli svět nyní upíná svou pozornost k detroitskému autosalonu a jeho novinkám, jako je Honda NSX, Škoda ve francouzském Nice vesele prezentuje novou Fabii Combi. Na prezentaci jsme samozřejmě nechyběli a krom testování nového kombíku jsme zjišťovali i další informace o tom, co škodovka chystá. Řeč přišla také na motory a 1,0 TSI nemohla minout.

Technici značky nám potvrdili, že na spojení „Škoda 1,0 TSI” si rozhodně máme začít zvykat. V rámci celého koncernu Volkswagen bude nový tříválcový motor plnit roli toho, který nahradí 1,2 TSI. Dostanou jej tedy všechny modely, které 1,2 TSI v současné době v nějaké formě používají, a to opravdu nikoli k němu, ale místo něj. Jistý společný přesah v nabídce není vyloučen, nebude ale trvat dlouho. Tříválec 1,0 TSI s výkonem až 115 koní tedy časem jako „jedinou menší volbu” dostane i Yeti a Octavia, bez ohledu na to, zda o něj někdo stát bude nebo nikoli.

Nový motor jsme zatím nezkusili, jsme si ale zatraceně jisti, že trh o podobnou náhradu 1,2 TSI nestojí. Vyzkoušeli jsme jej v řadě modelů a ačkoli ve větší Octavii je spíše volbou nouzovou, pořád funguje obstojně. V menších modelech jako Rapid nebo ve své novější iteraci ve Fabii III je pak téměř ideální pohonnou jednotkou pro typický způsob využití - charakterem sice neoplývá, aspoň trochu jiskry mu ale nechybí. Je ovšem především velmi pružný, uživatelsky přívětivý, překvapivě výkonný a ještě překvapivěji úsporný. K tomu je extrémně tichý a kultivovaný, alespoň v nízkých otáčkách.

Jen málokomu tak může na tomto motoru něco vadit a ani vozy jiných značek mu nenastavují zrcadlo, ve kterém by se jevil špatným. To spíše naopak. Třeba Renault se na stejném poli snaží prosadit s tříválcovou jednotkou 0,9 TCe, která je jen tragickým motorovým omylem. Vedle 1,2 TSI nemá po funkční stránce čím zaujmout a nakonec ani jeho jediná podstatná papírová přednost - nízká spotřeba - se v praxi jako obvykle neprojevuje.

Pro VW a jeho značky je podstatnou konkurenční výhodou, že tento motor má a platí to i o škodovce. Zbavovat se jej se zdá být pomýlené, VW ale zkrátka nestojí před rozhodnutím, zda jít s objemem a počtem válců ještě níže, on tam prostě jít musí. Nové emisní limity EU jsou tak nízké a čímkoli uspokojivě fungujícím nebo reálně úsporným tak nedosažitelné, že se musí zmenšovat už zmenšené. Vezme se tedy motor, který téměř nikomu nevadí a na trhu je úspěšný. A nahradí se jiným, velmi pravděpodobně horším, na papíře ale úspornějším a menšími čí žádnými pokutami zatíženým.

Můžeme stokrát věřit, že VW stvořil lepší litrový tříválec než Renault a další, čtyřválci se ale zkrátka vyrovnat nemůže. Rozhodně ne výkonem, charakterem, kultivovaností, zvukovým projevem. Není to možné, na to je výchozí koncepcí příliš limitován - Titanic z necek také nepostavíte. A pokud uvážíme, že ani 1,2 TSI není ve větších autech bůh ví co - na to už je přece jen moc malý - pak se představy tříválce 1,0 TSI v Yeti nebo Octavii docela děsíme.

Přesto přijde a přesto nebudete mít na výběr, zda dát přednost jemu nebo 1,2 TSI, sáhnout bude možné pouze po větším motoru. Budoucnost je to jistá, podle techniků Škody ale ne až tak blízká - k nahrazení 1,2 TSI ze strany litrového tříválcové turba by mělo dojít nejdříve za dva roky, tedy v roce 2017. Do té doby ještě bude co kupovat...

Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 1 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 01Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 2 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 02Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 3 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 03Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 4 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 04Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 5 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 05Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 6 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 06Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 7 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 07Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 8 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 08Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 9 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 09Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 10 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 10Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 11 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 11Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 12 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 12Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 13 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 13Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 14 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 14Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 15 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 15Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 16 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 16Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 17 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 17Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 18 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 18Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 19 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 19Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 20 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 20Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 21 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 21Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 22 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 22Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 23 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 23Škoda 1,0 TSI: tříválec vytlačí motor 1,2 TSI ze všech modelů až po Octavii - 24 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 24
Motor 1,2 TSI v Rapidu stále ještě prochází naším dlouhodobým testem. S výsledky vás seznámíme, předem ale můžeme říci, že ani desítky tisíc kilometrů náš pohled na kvality tohoto motoru nezměnily. Je prostě dobrý. Přesto bude nahrazen...

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 46 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše