EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022

Nový limit emisí CO2 platí, jen s prodlouženým obdobím, kdy se bude jeden prodaný nízkoemisní vůz počítat za dva. Problematická podstata zůstává.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022

26.2.2014 | Marek Bednář | 8 příspěvků

Nový limit emisí CO2 platí, jen s prodlouženým obdobím, kdy se bude jeden prodaný nízkoemisní vůz počítat za dva. Problematická podstata zůstává.

Evropský parlament schválil nové limity emisí oxidu uhličitého, které mají začít platit od roku 2021. Magická hodnota, které musejí všechny automobilky bez rozdílu zaměření v průměru dosáhnout, bude činit 95 g CO2/km, tedy spotřebu paliva zhruba 3,9 litru benzínu na 100 km. Takový limit byl původně v plánu na rok 2020, EP ale zavede „přechodné období”, které má trvat po dobu tří let od roku 2020 do roku 2022.

Německé snahy shodit tento nesmysl ze stolu se setkaly jen s částečným úspěchem. Unie poté měla nepříliš dlouhý čas na nové plány, které schválila právě nyní. O moc racionálnější však nejsou. Limit průměrných 95 g CO2/km na portfolio pro rok 2020 stále v podstatě platí, ale prodloužena byla platnost tzv. superkreditů, kterými automobilky mohou kompenzovat emise silných aut anebo jen aut s rozumně dimenzovanými motory, netvořenými jen pro co nejnižší papírovou spotřebu.

Ony superkredity se vztahují právě ke zmíněnému přechodnému období. To spočívá v tom, že i po roce 2020 se bude každé prodané auto s emisemi pod 50 g CO2/km počítat za dvě prodaná auta, v roce 2021 za 1,67 prodaného auta, v roce 2022 za 1,33 prodaného auta a až v roce 2023 se bude počítat jako jedno prodané auto. Po tuto dobu tak má být pro výrobce snazší se matematickou magií vejít do průměrných 95 g CO2/100 km. Stejný „fígl” platí i dnes, původně měl ale skončit již s rokem 2020.

O změnu se snažilo právě Německo. To je domovem značek vyrábějících luxusní auta, kterým pod kapotu litrový tříválec namontujete těžko - i když čtyři válce v sedmičkovém BMW se pomalu stávají standardem a doba tříválců je alespoň v menších modelech v Mnichově též na spadnutí.

Jestli může být Německo a s ním i celá automobilová Evropa s výsledkem spokojeno, není zcela jednoznačné. Jakýsi ústupek z nereálných a ekonomicky nebezpečných vizí to být může, je však jen odsunutím velmi přísných nařízení o dva roky. Většina euroúředníků očividně velkou vazbu na realitu nemá, vždyť už dnes jsou normované hodnoty spotřeby paliva někde úplně jinde, než reálná čísla, a to i přes drahá a složitá řešení, která ve výsledku zaplatí zákazník, stejně jako palivo, jehož spotřeba se ve skutečnosti nesnížila až o tolik. Zdravý rozum tady už dlouho dostává na frak...


EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 1 - BMW i3 oficialni sada 011EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 2 - BMW i3 oficialni sada 010EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 3 - BMW i3 oficialni sada 012EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 4 - BMW i3 oficialni sada 018EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 5 - BMW i3 oficialni sada 032EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 6 - BMW i3 oficialni sada 031EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 7 - BMW i3 oficialni sada 079EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 8 - BMW i3 oficialni sada 082EU schválila emisní limit 95 g CO2/km, přechodné období bude do roku 2022 - 9 - BMW i3 oficialni sada 078
Elektromobily budou pro matematickou magii s emisemi CO2 důležité o něco déle, než původně měly být. Nic lepšího si Německo nevymohlo...

Marek Bednář

Diskuze 8 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama