Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Alfa Romeo odhalila tajemství výroby 895kilového sporťáku 4C
12.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Italové jsou posedlí karbonem, je z něj čtvrtina vozu. V kombinaci s výkonem 240 koní tak 4C zrychlí na stovku rychleji než Cayman.
Příchod Alfy Romeo 4C do světových showroomů je již pomalu za dveřmi, díky čemuž asi nepřekvapí, že Italové již pomalu začínají rozbíhat výrobu. Ta bude probíhat v továrně Maserati v Modeně, kde se dříve montovala i limitovaná edice supersportu 8C Competizione. Toto spojení přitom není náhodné, neboť k malému kupé se Alfa Romeo staví naprosto stejně jako třeba takový McLaren k modelu MP4-12C. Každý vyrobený exemplář tak projde finální čtyřicetikilometrovou testovací jízdou, během které je na reálné vozovce ověřena funkčnost všech komponentů. Teprve poté může být model 4C znovu naleštěn a předán zákazníkovi.
Finální testování ovšem není jedinou výjimečnou činností, která výrobu italského dvoumístného kupé provází. Prakticky v každém aspektu je totiž patrná posedlost Alfy nízkou hmotností - 4C váží jen 895 kg, což z něj dělá jeden z nejlehčích produkčních vozů na světě. Poměr výkonu a hmotnosti se tak dostal na pouhých 3,73 kg na koně, čímž se vysvětluje konkurenceschopnost vůči potentnějším soupeřům. Navzdory výkonu 240 koní a motoru s objemem pouhých 1,8 litru totiž Alfa 4C pokoří ve zrychlení na stovku Porsche Cayman S (4,5 s versus 4,7 sekundy s paketem Sport Chrono).
Zmíněná hmotnost je samozřejmě hmotností suchou. I po dotankování všech provozních kapalin by ale Alfa Romeo měla mít jednu tunu jen v dohledu, což je výjimečně nízký údaj. Dosaženo ho přitom bylo pomocí hliníku, karbonu a speciálního kompozitu nazvaného Sheet Moulding Compound (SMC), který je o 20 procent lehčí než srovnatelná ocel. Zároveň je přitom odolný vůči korozi a dobře slouží i jako tlumící materiál. Alfě se tak speciální karoserií z SMC povedlo „zabít hned tři mouchy jednou ranou“.
Zřejmě nejpůsobivější je ale rozsáhlé použití karbonu, který tvoří 25 procent celkové hmotnosti vozu. Jak vám totiž přiblíží video, povedlo se italské značce dostat technologii „před-předení“, která je používána na stavbu monopostů Formule 1, na takovou úroveň hromadné výroby, že ročně může vzniknout více než tisíc exemplářů při relativně nízké ceně. Proto ostatně Alfa Romeo počítá s tím, že maximální produkce bude moci během 12 měsíců dosáhnout klidně i 3 500 vozů.
Karbon přitom nepřispívá pouze k nižší hmotnosti (z něj vyrobený monokok váží pouhých 65 kg) a větší tuhosti karoserie, ale také k menší komplexnosti samotného vozu. Třeba takový klasický dveřní sloupek je vyroben až z 6 různých materiálů, pokud jeho základem je ocel. Při využití karbonu však postačí jednodílný výlisek a je hotovo. Tato část je pak navíc spojena v jeden celek se zmíněným monokokem, díky čemuž 4C nabídne mimořádnou tuhost.
Uhlíková vlákna ale nejsou jediným způsobem, jak Italové snižují hmotnost. Díky použití hliníku na brzdách odpadly v každém rohu 2 kilogramy neodpružené hmotnosti, samotná skla vozu jsou o 10 procent tenčí než u běžných automobilů a blatníky a nárazníky pocházejí ze vstřikovaného polyuretanu PUR-RIM, který oproti oceli redukuje hmotnost o dalších 20 procent. Zároveň je přitom velmi tvárný, což vysvětluje i působivý vzhled.
První evropské dodávky pak začnou již v druhé polovině září, kdy bude dostupná verze Launch Edition v ceně 60 000 Eur (cca 1 560 000 Kč). Prvních tisíc kusů by přitom bude vyhrazeno Starému kontinentu, teprve poté přijde na řadu Amerika (představení proběhne na autosalonu v Los Angeles, prodej bude spojen se Santa Clausem) a následně zbytek světa.






































Alfa Romeo 4C se bude vyrábět v továrně Maserati v Modeně. Nepřekvapí proto technici s trojzubcem na triku, stejně jako finesy používané při produkci těch nejdražších supersportů - třeba finální testovací jízda každého exempláře
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před 33 minutami
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před hodinou
 Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
 před 3 hodinami
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 včera
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter