Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk
19.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Čtete správně. Tahle koncepční A7 má výfukové potrubí z plastu, aby uspořilo hmotnost. Nic ho ale neroztaví, od motoru se line pouze vodní pára.
Ingolstadt měl před autosalonem v Los Angeles evidentně hodně napilno, neboť kromě konceptu Prologue symbolizujícího budoucí vlajkovou loď A9, teď ukazuje také faceliftované modely A1 a Q3 včetně jejich ostřejších verzí S. Přece jen ale zbývá nějaká perlička na konec a tou není nic jiného než koncepční podoba vodíkového hybridu postaveného na základech A7 Sportback, o kterém se před americkou show jen špitalo.
„Čtyřdveřové kupé“ s nápisy h-tron je však zajímavé především tím, že na jedno natankování ujede více než 500 kilometrů bez toho, aby mu do vzduchu z výfuků unikl jediný gram CO2 vytvořený samotným autem, protože jediné, co vypouští je vodní pára. Proto také dostal lehké plastové potrubí. Pokud ale už tápete nad tím, že výkon tudíž nebude stát za pozornost, pak ještě se svým soudem chvíli vyčkejte. Jedná se totiž o vozidlo s vodíkovými palivovými články a plug-in hybridní konfigurací.
Celá soustava se skládá ze dvou elektromotorů (na každé nápravě je jeden) a z palivového článku umístěného pod přední kapotou. Ten sestává z 300 individuálních buněk s polymerní membránou, která má platinový katalyzátor na obou stranách. Články pracují s napětím 230 až 360 voltů a s vháněním vzduchu do jednotlivých buněk jim pomáhá turbodmychadlo. Recirkulační ventilátor následně zpětně vrací nevyužitý vodík z katody na anodu ve spolupráci s chladicím čerpadlem a celý proces se může následně opakovat.
Ve výsledku se tedy A7 dostává na 230 koní a 540 Nm točivého momentu, které mu v kombinaci s pohonem všech kol umožňují navzdory hmotnosti 1 950 kilogramů akceleraci na stokilometrovou rychlost během 7,9 sekundy a maximálně je schopné se rozjet na 180 km/h. Jeho řidič má k dispozici výběr ze dvou různých jízdních režimů, přičemž při prvním z nich využívá vůz jen vodíkového a ve druhém jen bateriového pohonu. Pokud nás tedy prohlášení neklame, ve druhém zmiňovaném se z Audi stává čistá zadokolka, ale to tady není příliš podstatné.
Pokud se vám tato koncepce zdá podivná, nejste sami, jistý smysl ale má - jde o elektromobil s palivovými články, který může být dobit také ze zásuvky, pokud vodík není k dispozici. V případě energie z palivových články má vůz urazit až 100 km na jeden kilogram vodíku, což prý odpovídá ekvivalentu 3,7 litru konvenčního paliva na 100 km. Složitost celého pohonného ústrojí by zjevně vydala na celý samostatný článek, avšak s ohledem na předprodukční podobu s jeho podrobnějším popisem raději vyčkáme. Zatím se smiřme s prohlášením, že palivový článek pracuje v teplotním rozmezí osmdesáti stupňů Celsia, přičemž v době studených startů je teplota udržována na -28 stupních Celsia.
Kompletní doplnění vodíkových nádrží doplna údajně zabere pouhé tři minuty, přičemž ve voze jsou celkem čtyři (pod zavazadelníkem, před zadní nápravou a ve středovém tunelu). Ty také mimo jiné komunikují pomocí infračerveného rozhraní s plnicím zařízením a soustavou a na základě informací srovnávají tlak a teplotu na stejnou úroveň. Pak je tu ale ještě zmíněná dvojice elektromotorů na obou nápravách, které pracují nezávisle. Každý z nich disponuje výkonem 85 kW (114 kW v případě krátkodobého zvýšení napětí) a 270 Nm točivého momentu. Na plně nabité akumulátory nacházející se pod zadními sedadly je vozidlo schopné dle tvrzení ujet až 50 kilometrů a kromě nabíjení z klasické elektrické zásuvky (360 V za dvě a 230 V za čtyři hodiny) mu pomáhá s lepší výdrží i rekuperace kinetické energie.
Uvnitř se pak nachází oproti standardním verzím A7 na místě otáčkoměru takzvaný indikátor výkonu, jako u klasických hybridních verzí se spalovacím motorem. Po jeho pravé straně je pak ukazatel stavu vodíku v nádržích a elektrické energie v akumulátorech. Mezi hybridním a elektrickým režimem navíc volíte pomocí aktivace či deaktivace tlačítka EV a voličem převodovky při přesunu z D do S také mimo jiné zvyšujete schopnost rekuperace energie.
Dle tvůrců v v čele s Ulrichem Hackenbergem zodpovědného za oblast technického vývoje, ukazuje H-tron zvládnutí technologie s palivovými články, která v případě rozmachu potřebné infrastruktury může být rovnou nasazena do sériové výroby. A že si tohle nenechává Audi jen pro sebe, toho budiž důkazem VW Passat HyMotion, který se nám ukáže v koncepční podobě s naprosto stejnou pohonnou jednotkou.






























Audi A7 Sportback h-tron quattro je vodíkovým plug-in hybridním projektem, který je prý připraven na sériovou výrobu. Zda se ale dočká rozvoje infrastruktury vodíkových čerpacích stanic, to zůstává otazníkem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
před 8 hodinamiNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem včera 15:05
- Sobotním vítězem Stefano Manzi, 19. Vostatek včera 14:37
- Vítězem v Cremoně Ponziani, 13. Ouředníčková včera 13:25
- Vítězem Superpole v Cremoně Nicolo Bulega včera 12:54
Nejčtenější články
Arabský majitel McLarenu spojil slavnou automobilku s dosud neznámým startupem, působí to jako zoufalý pokus o záchranu
4.4.2025Zájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
4.4.2025Vracející se Honda Prelude poprvé ukázala svůj interiér. Od pohledu je to zklamání, detaily ale potěší
4.4.2025Porsche je na tom tak zle, že může prodat zbytek Bugatti prťavému Rimacu, i když dřív chtělo udělat pravý opak
5.4.2025Lada Niva Travel dostane masku chladiče ve stylu Audi. Je to jedna z řady dalších novinek, které ji stihnou
5.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:46 - pavproch
- Onboard videa 05.04. 15:24 - Truck Daškam
- OT: Už ani na bajku nemůžu yezdit.... 05.04. 14:31 - pavproch
- BMW Divize 05.04. 13:31 - pavproch
- VZKAZY 05.04. 11:29 - řidičBOB
- 2 a 4 ventily - vlastnosti 05.04. 09:47 - Ondrais
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan