Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi S8 2012: 520 koní ze čtyřválce na požádání
31.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Audi si pro Frankfurt připravilo více S a snad aby jej někdo nevinil z příliš německého uvažování, budou hned tři. Jako první tu máme novou S8.
Audi se rozhodlo završit příběh nové generace A8, kterou vrhlo na trh již téměř před dvěma lety. Nedávno jsme se mohli podívat na zoubek „eko” verzi A8 Hybrid, dnes tu máme něco ze zcela opačného spektra nabídky. Své veřejné světové premiéry se totiž již za pár týdnů na autosalonu ve Frankfurtu dočká provedení S8, jenž bude hrát na strunu všeho možného, jen ne ekonomiky či ekologie provozu.
Automobilka zatím uvolnila jen pár fotografií a dílčí specifikace, je ale jasné, že S8 nepřijde s ničím, na co bychom jen nechápavě hleděli se spadlou bradou. A8 si i s písmenem S na úvod ponechá vzhled konzervativního manažerského sedanu a jen podle několika detailů poznáte, s čím vlastně máte tu čest. Do interiéru nemůžeme zatím nahlédnout vůbec, tam ale čekáme maximálně odlišné sedačky, volant a pár ornamentů s písmenem S na stříbrno-červeném pozadí. Ani zvenku ale není změn o mnoho více - lehce upravená maska chladiče, opět s výsostným znakem, pozměněné nárazníky, nová kola a čtveřice koncovek výfuků, to je asi tak vše, co co vás při troše snahy může praštit do očí. Ano, je to ve své podstatě nuda, ale jsme si jisti, že zákazníci vozu přesně toto očekávají.
To podstatné se v S8 skrývá uvnitř, i když ani v tomto případě nelze hovořit o překvapení. Srdcem vozu je totiž očekávaný motor 4,0 TFSI, který - jak správně tušíte - disponuje osmi válci, čtyřmi litry objemu a dvěma turbodmychadly. Je to pro koncern VW ideální nízkonákladová skládačka jako v případě motoru 2,0 TFSI či jeho brášky s třemi litry objemu. Jeden objem, jedna konstrukce, ale řada naladění pro různé vozy rozličných tříd a charakterů. Však stejný motor dostaly i nové modely S6 a S7 Sportback, akorát v jiném naladění.
Pod kapotou S8 má 4,0 TFSI, alespoň pro tuto chvíli, nejlepší naladění, když dosahuje výkonu až 520 koní, jenž pramení z točivého momentu nejvýše 650 Nm, který je prý k dispozici v rozmezí 1 700 a 5 500 ot./min. I přes očividný downsizing oproti předchozí generaci vozu (ta měla atmosféricky motor 5,2 V10) tento agregát příliš nezapadá do euroamerické vize bezemisního světa, a tak mu krom nižšího objemu a turbodmychadel bylo třeba nadělit ještě něco navíc. Audi v tomto případě vsadilo tak jako Mercedes u nového SLK 55 AMG na odpojování válců na požádání. Vůz má tedy takový „čtyřválec on demand” neboli čtyřválec na požádání - stačí zmáčknout tlačítko a polovina „hrnků” svůj boj s kompresí vzdá.
Detaily fungování tohoto systému zatím neznáme, Audi za něj ale tak moc jako Mercedes nepochválíme, jakkoli jde jistě o lepší cestu než další snižování objemu. V kombinaci s downsizingem už to zkrátka není to čisté řešení, které vám pod kapotou ponechá skvělý atmosféricky plněný motor a euroregulacím se vysměje do jejich zlatými hvězdičkami posetého obličeje. Na druhou stranu je ale třeba říci, že zrovna u S8 není ovladatelnost motoru a jeho lineární charakter tou nejvyšší hodnotou a zákazníkům zvolené řešení zřejmě proti srsti nebude.
Co je naopak bude laskat je dynamika vozu, která rozhodně stojí za pozornost. Motor svých 520 koní posílá přes osmistupňový automat konvenční konstrukce a kola obou náprav, která dají asfaltu pod nimi pořádně do těla. Zrychlení na stovku za 4,2 sekundy je na vůz o hmotnosti 1 975 kilogramů jistě pozoruhodná hodnota, škoda, že neznáme i hodnoty akcelerace na vyšší rychlosti. Ta maximální činí 250 km/h a je pochopitelně dílem elektronického omezovače.
Se spotřebou S8 už to asi bude dramaticky horší, ale na papíře se jeví ještě únosně, to dnes ostatně musí. 13,2 litru benzinu v kombinovaném cyklu naznačuje cosi o dvacetilitrové kombinaci v reálném světě, kde vám příliš nepomohou ani systém start and stop nebo dílčí rekuperace kinetické energie přes alternátor.
Vůz pochopitelně není jen běžnou A8 se silnějším motorem, to by asi v praxi nefungovalo. Spolehnout se tak můžete i na upravený podvozek s adaptivním vzduchovým odpružením a třemi úrovněmi výchozího nastavení. Nechybí ani řádně posílené brzdy s ocelovými kotouči o průměru 400 mm vpředu a 365 mm vzadu. Pokud by vám to nestačilo, za příplatek budou k dispozici brzdy karbon-keramické. Tak či onak se budou skrývat za 20" koly s pneumatikami o rozměru 265/40 R20.
Protože S8 je spíše cesťák než sportovec, postaráno bude i komfort posádky, kterému bude nahrávat i nový systém aktivní redukce hluku (Active Noise Cancellation - ANC), jenž můžeme znát třeba z některých japonských vozů vyšších tříd. Díky sadě mikrofonů a reproduktorů by měl být hluk v kabině pro sluch cestujících potlačen, snad ale tento systém nebude vzdorovat alespoň vzdáleně slyšitelném zvuku motoru...
Jak bude fungovat ANC i S8 jako taková uvidíme teprve časem, zatím si musíme vystačit s dostupnými informacemi a snímky. Po letošním IAA budeme jistě chytřejší.
Nové Audi S8 na všech zatím dostupných snímcích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 10 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva