Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bike Sense: i Jaguar a Land Rover chtějí spasit cyklisty, jednodušeji než Volvo
21.1.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Britské značky chtějí to samé, co Volvo, přístup se však liší. V tomto případě má pomoci varování spoléhající na LEDky a reproduktory.
V souvislosti s veletrhem spotřební elektroniky CES, který se před pár dny odehrál v Las Vegas, představila švédská značka Volvo novou technologii, která by měla eliminovat nehody automobilů a cyklistů. Problém však tkví v tom, že daná novinka je poněkud komplikovaná a závislá na přítomnosti a spolehlivosti internetového připojení, GPS signálu a cloudových serverů. Navíc od cyklistů vyžaduje, aby si pořídili speciální helmu, která jistě nebude stát malé peníze. Pravda, lidský život je nadevše. Dá se však předpokládat, že to si mnoho lidí v obchodech asi uvědomovat nebude.
Britské automobilky Jaguar a Land Rover se rozhodly tuto věc řešit poněkud jinak. Nehodám s cyklisty chtějí předcházet bezpečnostními systémy, které budou pouze součástí vozidla a cyklisty tedy nebudou nikterak zatěžovat. Někteří se možná budou divit, proč by mělo jít vše na vrub řidičů aut, ale nehoda je jistě nepříjemná pro obě strany a pokud se ji dá vyhnout snáze jen z jediné, je to jistě ospravedlnitelná cesta.
Namísto politizování se ale raději pojďme podívat na samotnou bezpečnostní technologii zvanou Bike Sense, která používá zvukových i vizuálních signálů k tomu, aby řidiče upozornila na možný problém. Britové navíc dodávají, že systém dokáže navzájem rozlišit cyklisty a motocyklisty, čemuž přizpůsobí i ono audiovarování. U kol se tedy jedná o klasický zvonek, u motocyklů pak o klakson.
Myšlenka je taková, že zvukový signál se ozve z toho reproduktoru, který je k motocyklistovi či cyklistovi nejblíže (v případě přiblížení zezadu reagují reproduktory v sedadle). Souběžně s tím se také rozblikají diody umístěné na lemech oken, palubní desce nebo na sloupcích čelního okna. Řidič se tak nemusí zbytečně ohlížet přes rameno a může reagovat pouze na audiovizuální varování.
Samotné diody navíc počítají s oranžovou a červenou barvou, přičemž druhá zmíněná již signalizuje větší nebezpečí srážky. Souběžně s tím navíc LEDky řidiči naznačí, jakým směrem se jednostopý dopravní prostředek pohybuje. Systém ovšem zároveň dokáže detekovat i rušné městské ulice, kde cyklisté či skupinka cyklistů nemusí nutně představovat nebezpečí.
Kromě toho technologie Bike Sense reaguje i ve chvílích, kdy řidič hodlá rozjet stojící vozidlo zrovna ve chvíli, kdy se vpředu objeví chodec či cyklista. V takovém případě začne plynový pedál vibrovat či zcela ztuhne, abyste byli upozorněni na možnou hrozbu. Pokud byste pak pro změnu chtěli třeba otevřít dveře cyklistovi do cesty, rozbliká se a rozvibruje klika.
Ve výsledku tu tedy máme systém, který sice jen rozvíjí již známé technologie a je jednodušší než ten Volva, úplné jednoduchý ale jak vidno není. Pokud se jednou stane standardem, rizik pro cyklisty zřejmě ubude, i tak ale budou muset být cyklisté obezřetní - ne každé auto bude Jaguar, Land Rover či v úvodu zmiňované Volvo...





Značky Jaguar a Land Rover chtějí eliminovat nehody aut a cyklistů. Napomoci tomu má systém Bike Sense, jenž se spoléhá na audiovizuální varování
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Van den Goorbergh zůstává v týmu RW Racing včera 22:39
- Na čele v Sepangu je Acosta včera 11:00
- Salač v úvodu v Sepangu 11. včera 10:50
- Road is Calling: Atény v sedle Harley-Davidson včera 08:25
- Marc Marquez už letos závodit nebude 23.10.2025
Nejnovější články
Tento obyčejně vypadající, 32 let starý hatchback s víc jak 140 tisíci km se prodává za 600 tisíc Kč. Není to vtip ani překlep
před 11 hodinami
Tesla šetří, na čem může. V tichosti autům sebrala i poslední zbytek klíčů a lidé nejsou šťastní
včera
Kupci elektrického Porsche Macan začínají už po roce pociťovat největší bolest vlastnictví těchto aut
včera
Jedno z posledních pořád levných větších aut v Evropě žije dál, s dieselem koupíte ho i v roce 2026
včera
Škoda už chce prodávat asi jen sny a iluze. Ukázala další auto, které ani nezamýšlí vyrábět, akorát przní legendu značky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
