Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M3 30 Jahre slaví tři dekády od zrodu M3, 450 koňmi
28.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Je tomu již 30 let, co svět poznal první generaci M3. Bylo by podivné, kdyby se BMW rozhodlo toto jubileum neoslavit nějakou tou zvláštní edicí dnešní em-trojky.
BMW M3 vzniklo už v pěti generacích, u jedné z nich to ale všechno muselo začít. Tou byla pochopitelně M3 E30, dnes ikonický a stále žádoucí stroj po technické i vizuální stránce, kterému byste 30 let na krku možná nehádali. Rozhodně ne podle toho, kolik dnes stojí nejzachovalejší kusy. Jenže je to tak, první M3 vyrazila na silnice už v roce 1986 a započala příběh, který BMW píše dodnes.
Pochopitelně, tehdy to bylo docela jiné auto. Není to jen věc evoluce, silniční M3 E30 byla v podstatě homologační speciál, jehož popularita narostla do sfér tak vysokých, že to překvapilo i samotnou automobilku. Žádná pozdější M3 neměla tak blízko ke skutečnému soutěžnímu vozu, a tak vlastně není divu, že si dodnes udržuje statut kultu, který někteří bizarním způsobem oprašují. Třeba tak, že do E30 „cpou” motor 5,0 V10 z pozdější M5. A občas takový stroj i prodávají.
Je vcelku pochopitelné, že tento kult přiživuje i BMW a také se na něm samo rádo „přiživí”. Nejnovějším projevem budiž zvláštní edice dnešní M3 F80, která si říká prostě 30 Jahre a už svým názvem neskrývá pokus důstojně oslavit 30 let existence jména M3 v automobilovém světě.
Jde na to docela prostě, způsobem nikoli nepodobným „španělské” M4 Competition Sport. Vůz, který vidíte na snímcích, je ve své podstatě standardní M3 F80 s paketem Competition, která je zahalena do zvláštního šatu.
Po stránce techniky tedy nečekejte nic přelomového, třebaže špatně se vám o tom číst nebude. Pod kapotou bije řadový šestiválec 3,0 s dvojitým přeplňováním, který na zadní kola posílá přes manuální nebo automatickou převodovku až 331 kW (450 koní). Počítat lze dále s aktivním samosvorným diferenciálem a sníženým adaptivním podvozkem a odpovídající dynamikou - stovkou dosaženou za 4 sekundy a maximální rychlostí danou omezovačem na 250 nebo 280 km/h dle volby.
Toto je prostě M3 Competiton, specifičtější je vůz po vizuální stránce. Jen tuto edici bude možné odít do modrého laku Macao, které bylo kdysi vlastní i původní M3, k dispozici bude i matná stříbrná s přídomkem Frozen. Další vnější zvláštností je označení 30 Jahre M3 na předních blatnících, což je motiv opakující se i uvnitř - podobnou plaketku najdeme také na vnitřních prazích, palubní desce nebo sedadlech. Interiér je jinak kompletně čalouněný modrou kůží Merino nebo šedou Silverstone, je tu také karbonový dekor a označení pořadového čísla kusu z celé omezené edice. Na pár místech si pak všimněte trikolóry divize M.
Jak jsme naznačili, tato edice nebude vyráběna v neomezeném počtu, pro celý svět vznikne jen 500 takových aut s předem danou alokací pro ten či onen trh. Kolik jich bude dodáno k nám, zatím nevíme, soudě podle 30kusové britské alokace bychom ale nepočítali s více než pár jednotkami. Pokud máte zájem, stavte se u dealera a připravte si 10 000 Eur (270 tisíc Kč) navíc oproti srovnatelné M3 „ne30 Jahre”...
BMW M3 30 Jahre bude k dispozici v modrém...
...nebo matně stříbrném provedení
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva