Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska

Z celosvětového pohledu jsme prťavou zemí, přesto je právě Česká republika letos těsně druhým největším trhem pro ruská auta na celém světě. A loni ji dokonce patřilo absolutní prvenství.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska

22.8.2019 | Mirek Mazal

Z celosvětového pohledu jsme prťavou zemí, přesto je právě Česká republika letos těsně druhým největším trhem pro ruská auta na celém světě. A loni ji dokonce patřilo absolutní prvenství.

Česká republika platí v případě výroby aut za silně exportní zemi. Za rok se tu vyrobí okolo 1,2 milionu nových vozů a zdaleka ne všechny nesou značku Škoda. Nová auta se k nám ale pochopitelně také dováží a kdybyste měli zmínit, pro jakou zemi jsme významným odbytištěm, patrně byste tipovali Německo, Francii nebo Itálii. Asi by vás nenapadlo mezi tyto státy zařadit Rusko, právě pro něj jsme ale z hlediska exportu aut trhem naprosto klíčovým.

Zveřejněná data za první polovinu letošního roku prozrazují, že z Ruské federace bylo vyvezeno celkem 19 500 nově vyrobených vozidel. To je o 37 % větší množství ve srovnání se stejným obdobím loňského roku, celkově jde ale pořád o velmi malé číslo. To více než co jiného naznačuje, jak málo Rusko ve světě aut znamená a jak málo jsou ruské vozy mimo svou domovinu konkurenceschopné.

Čísla sice nezahrnují vývoz nových aut do dalších zemí Eurasijské ekonomické unie, tedy Běloruska, Kazachstánu, Arménie a Kyrgyzstánu, ty Rusové považují za svůj vnitřní trh, ale to beztak nejsou významné trhy Co se ostatních zemí týče, přibližně 70 % vyvezených aut putuje do čtyř zemí. Nejvíce jich odebírá spřátelený Uzbekistán, kam bylo v první polovině roku 2019 dopraveno dohromady 4,3 tisíce aut. Jako druhé nejlepší odbytiště se ukázala Česká republika s odběrem 4 tisíc vozidel.

Je to pozoruhodné a skoro se musíme ptát, o jaká auta vůbec jde. Lady se tu téměř neprodávají a v případě ostatních ruských značek lze za významné označit leda některé výrobce náklaďáků. Ani těch si ale na silnicích ve větší míře nevšímáme a import nově vyrobených Škod z Ruska samotnou automobilkou je celkem výjimečnou záležitostí. V Rusku mají ovšem měly či mají své továrny také Ford, Renault, Volkswagen, Toyota nebo Hyundai a také ty mohly něčím do mlýna přispět.

Loni jsme byli dokonce na samotném vrcholu, letos je z toho propad o jednu příčku. Za třetí Lotyšsko se třemi tisíci objednávkami se zařadily Ázerbájdžán (2 100 kusů), Slovensko (851 kusů), Ukrajina (787 kusů), Srbsko (688 kusů) a poslední trojici top desítky zastupují Maďarsko (626 kusů), Bulharsko (355 kusů) a Mongolsko s dodáním 302 kusů ruských automobilů.

Federální celní služba odhaduje hodnotu exportu na 20,2 miliard rublů (7,1 miliardy Kč), což je též relativně malé číslo. Je tak vlastně docela smutné, do jaké pozice se výroba aut v Rusku dostala, když je celkový vývoj tak malý, dost možná většinu z něj dělá výroba „západních” aut v Rusku a bilanci zachraňuje malá země, jako je Česká republika, s více jak 20procentním podílem na celkovém exportu.


Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 1 - Rusky vyvoz aut foto 01Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 2 - Rusky vyvoz aut foto 02Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 3 - Rusky vyvoz aut foto 03Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 4 - Rusky vyvoz aut foto 04Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 5 - Rusky vyvoz aut foto 05Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 6 - Rusky vyvoz aut foto 06Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 7 - Rusky vyvoz aut foto 07Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 8 - Rusky vyvoz aut foto 08Česká republika je jedním z největších světových odbytišť aut z Ruska - 9 - Rusky vyvoz aut foto 09
V Rusku se aut nevyrábí málo, naprostá většina ale míří na domácí trh. Celkový export je velmi malý, a tak v něm může důležitou roli hrát i Česká republika

Zdroj: Drom

Mirek Mazal

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama